Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
EGT sensor/sensorer
1 besök senaste veckan (763 totalt)
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006

Trådstartare
EGT sensor/sensorer

Om man ska tvångsmata en fyrcylindrig motor och tycker det är för dyrt med 4 egt sensorer av vettig kvalité och tänker att 1 nog duger bra.
Ska man sätta den där de 4 cylindrarna har gått ihop eller ska man sätta den nära avgasporten på en av cylindrarna, kanske 2an eller 3an?
Det är ett enkelt "log manifold" med turboflänsen i ena änden.

Porsche 924 -79 (busbil för gata)
Porsche 931 -79
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003

Re: EGT sensor/sensorer

safe skrev:
Om man ska tvångsmata en fyrcylindrig motor och tycker det är för dyrt med 4 egt sensorer av vettig kvalité och tänker att 1 nog duger bra.
Ska man sätta den där de 4 cylindrarna har gått ihop eller ska man sätta den nära avgasporten på en av cylindrarna, kanske 2an eller 3an?
Det är ett enkelt "log manifold" med turboflänsen i ena änden.

Någon gång...
Iaf tänkte jag sätta en EGT-sensor direkt efter turbon. Skälet är att jag bara har en, det är enklare för mig att sätta den där och att det är nog inte tempen i sig jag vill ha koll på utan hur mycket det avviker från något slags normalläge.
Sen någon gång kanske 4 EGT, men då måste jag nog lämna bort det fiffiga grenröret för jag litar in på mig själv där.

Edit: Enda skälet till att posta här är att det är så jag tänker göra, och någon får gärna ge feedback på det om det endast finns en EGT.

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004

Sätt den i "kollektorn" för att få rimligast värde, ju närmare du kommer cylindern desto knepigare att få nåt vettigt värde.

Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006

Trådstartare
Re:

Cédric skrev:
Sätt den i "kollektorn" för att få rimligast värde, ju närmare du kommer cylindern desto knepigare att få nåt vettigt värde.

Är det så?
Har googlat i eftermiddag och överallt står det att det ju närmare avgasventilen desto bättre.

Porsche 931 -79
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

safe skrev:
Cédric skrev:

Är det så?
Har googlat i eftermiddag och överallt står det att det ju närmare avgasventilen desto bättre.
Spelar väl "viss" roll om det är en, eller en per cylinder.

Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004

Re:

safe skrev:
Cédric skrev:

Är det så?

Ja, närmare ventilen är flödet mer pulserande vilket gör det svårare att mäta den faktiska gastempen med en tjock tjock givare, samt ofta kraftigt assymetriskt vilket gör att insticksdjupet spelar stor roll. Mäter du bara på. En cylinder finns ju också risken att missa nåt som hänt med nån av dom andra cylindrarna, det kanske lättare går att uppfatta om du mäter på alla, även fast det drunkna lite.

Vet inte om du pratar 931,men där finns ju en utmärkt plats i kollektorn redan förberedd för egt mätning

Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006

Trådstartare
Re:

Cédric skrev:
safe skrev:
Cédric skrev:

Är det så?

Ja, närmare ventilen är flödet mer pulserande vilket gör det svårare att mäta den faktiska gastempen med en tjock tjock givare, samt ofta kraftigt assymetriskt vilket gör att insticksdjupet spelar stor roll. Mäter du bara på. En cylinder finns ju också risken att missa nåt som hänt med nån av dom andra cylindrarna, det kanske lättare går att uppfatta om du mäter på alla, även fast det drunkna lite.

Vet inte om du pratar 931,men där finns ju en utmärkt plats i kollektorn redan förberedd för egt mätning

Ok, stoppar in en där alla cylindrar gått ihop.
Inte 931, men väl 924 med turbo. 😁

Beställde nyss en massa grejer, slangar, kopplingar, etc, men glömde egt svetsmutter... Irriterande...

Porsche 931 -79
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

Det är ju ändå turbininloppet som du kommer styra på, turbon kommer brinna upp före motorn.

BMW 330i -05
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007

Re: EGT sensor/sensorer

Marcus Gustafsson skrev:

Någon gång...
Iaf tänkte jag sätta en EGT-sensor direkt efter turbon. Skälet är att jag bara har en, det är enklare för mig att sätta den där och att det är nog inte tempen i sig jag vill ha koll på utan hur mycket det avviker från något slags normalläge.

Hur ska du veta vad "normalläge" är?

Jag hade både före och efter turbon på en bil för ca 10 år sedan och kunde konstatera att det varierade rejält kunde visa mellan 50-150 grader kallare på den egt som var efter turbon.
Så mäta efter ser inte jag någon vits med att mäta.

Samma sak som en del som mäter oljetemp via oljepluggen, det har jag också testat problemet är att fartvinden kyler ner pluggen så vanlig gat körning så trodde jag det var något fel då oljetempen låg under 70grader och ju snabbare du körde desto mer sjönk oljetempen, sen monterade jag en givare efter oljefiltret innan oljan går in i motorn och då fick jag en korrekt temp hela tiden thumbs up

Så bättre att mäta på rätt ställe än att inte mäta alls

Nu mäter jag med 8st egt en efter varje cylinder och där var det väldigt känsligt, fick sätta alla med exakt lika långt instick så spetsen sitter i mitten av röret, varje millimeter jag drog ut givaren så sjönk tempen som den visade för den cylindern.

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006

Trådstartare
Om jag sätter en givare ganska nära inloppet på turbon så kommer den hamna ca 10 cm från cylinder 1 men 50 cm från cylinder 4 (uppskattningsvis).
Spelar detta någon roll, eller är det så bra det kan bli med ett grenrör utan individuella rör till en kollektor?

Porsche 931 -79
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006

Trådstartare
Re:

MaZ skrev:
turbon kommer brinna upp före motorn.

Det låter bra, turbon är billigare än motorn. Den är faktiskt billigare än alla slangar och anslutningar som håller den vid liv....

Porsche 931 -79
Citera
allemeck

Här sen Jan 2004

Varför ska du mäta EGT?
I min lilla bubbla så mäter man EGT för att se skillnad mellan cylindrar har man bara en så kan man lika gärna vara utan.
Att man har för låg tändning så turbon går sönder händer bara när man kör med ALS som jag ser på det, den tål hög temp eftersom den är konstruerad att tåla det. Däremot har jag inte hört talas om någon som bränt avgasventiler trots folk är livrädda för att det ska hända med för låg tändning och högt ladd.
Temp är bland det svåraste att mäta.

Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006

Trådstartare
Re:

Big Al skrev:
Varför ska du mäta EGT?
I min lilla bubbla så mäter man EGT för att se skillnad mellan cylindrar har man bara en så kan man lika gärna vara utan.
Att man har för låg tändning så turbon går sönder händer bara när man kör med ALS som jag ser på det, den tål hög temp eftersom den är konstruerad att tåla det. Däremot har jag inte hört talas om någon som bränt avgasventiler trots folk är livrädda för att det ska hända med för låg tändning och högt ladd.
Temp är bland det svåraste att mäta.

För det är coolt att mäta! Men ja, ALS är tanken också.
Ska prata lite med min tilltänkta mappare också.

Porsche 931 -79
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006

Kör man e85 och inte har knackutrustning Som är av modernare/dyrare sort, och inte har tillgång till bromsbänk , så kan man få ut ganska vettig info gällande tändläge med hjälp av en ensam egt. Denna ska isåfall sitta i kollektor, om det är turbo, så vid turbinens inlopp. Har man flera så brukar man Säga så att ca 10cm efter avgasventiler.

Har man flera mäter man vanligen för att mäta differens mellan cylindrarna, för att göra spridarkompensering .

Mäter man bara på en punkt så är det mest intressant att mäta temp i flaskhalsen, där den är som högst, dvs vid turbinens inllopp.

Skruva banåkabil
EGT sensor/sensorer
1 besök senaste veckan (763 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande