| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Hur lura en ECU att tro motorn går?
|
1 besök senaste veckan (2460 totalt) |
|
Hur lura en ECU att tro motorn går?
Även om min gula elkonverterade Z3 fortfarande fungerar bra (-ish) så har det blivit tillökning i familjen och det har visat sig inte vara världens mest praktiska barnvagnstransport :-) Så tankarna går kring ett nytt bygge baserat på en BMW E39 kombi, sista modellen är 2003 så där någonstans. Nu till problemet, så fort man slänger ur förbrännningsmotorn med styrbox funkar ju typ ingenting längre. Till o med på Z3an slutade ABSen att fungera vid avsaknad av kommunikation med ECUn. Detta duger ju inte på en familjebil, jag vill att allt ska funka som vanligt. Så nu till frågan, hur lurar jag ECUn att tro att den styr en snurrande motor? Min tanke var att behålla ECUn inkopplad, och skicka "ersättningssignaler" in på rätt ställen. Vilka signaler tror ni man måste ha för att lura ECUn? Det gör inget om den skickar ut lite felkoder, bara den tror att motorn fortfarande snurrar så all kringutrustning fungerar som vanligt. _________________ Peter Sternersson |
|
För att testa megasquirt och liknande standalone ecu används ett kort som fejkar alla värden. Minns inte vad de heter men det borde vara ett enkelt alternativ?
_________________ Chriss Rice Mazda MX-5 Roadsport C #61 https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74270 Opel speedster https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=113779 |
|
https://www.diyautotune.com/product/
Den tänkte jag på men finns säkert fler. _________________ Chriss Rice Mazda MX-5 Roadsport C #61 https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74270 Opel speedster https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=113779 |
|
Det räcker med en signal från vevaxelgivaren. bmw kör förmodligen bosch 60-2 VR signal. En Arduino kan fixa det.
https://forum.arduino.cc/index.php?t Glöm inte koppla ur spridarna och tändspolarna först... _________________ "It's basic rocketscience" BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, cfmoto 450MT |
|
Tack för er input grabbar!
Jimstim-grejen verkar ju väldigt kompetent, ska absolut lägga den på minnet. En liten arduino har jag ju faktiskt liggandes, så det är oxå ett tänkbart spår. Dock var jag ute och testade lite med min E46 2003 igår, är ju ett systerfordon så borde väl funka ungefär lika tänker jag. Gasar man upp i fart, vrider av nyckeln hela vägen och sen tillbaka till läget innan startmotorn, då släcks alla varningslampor förutom oljetryck, laddning och motorlampan. Hastigheten funkar, temp och tankmätare funkar (dessa kunde man flyttat till bränsletanken till dieselvärmaren samt vattenbehållaren den ska värma). Oljetryck och laddning är ju "dumma" sensorer som man antingen kunde släckt eller använda till något annat. Ska hitta någon rak grusväg o göra testet igen och se så abs funkar som den ska. Kanske inte blir så svårt som jag befarade detta
_________________ Peter Sternersson |
![]() |
Skruva banåkabil
Hur lura en ECU att tro motorn går?
|
1 besök senaste veckan (2460 totalt) |

