Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Se7en: Locost mx5 bec -21? | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 >> 12 besök senaste veckan (25093 totalt) |
Hallå allihopa!
Har varit medlem här ett par år men varit mer en passiv läsare men nu är det ändring på det. Efter ett par års sysslande med att bygga hus och andra intressen så tänkte jag nu ta tag i att bygga en bil som jag tänkt köra bana med. Jag har haft en mx5 innan och kört lite konbana med den, men den blev såld för något år sedan när vi skulle bygga hus och efter det har intresset för super 7orna ökat. Lite info om bilen: Första planen var ett lite vanligare bygge med en zetec motor och ford komponenter, men det gick fort överstyr till Mazda delar, pushrod, bec och mycket annat, Planen är väl att göra så mycket som möjligt själv mestadels för att det är kul Jag har haft problem med att välja kraftkälla och givetvis hittar man en mängd för och nackdelar med allt så jag har (troligvis) valt en bec Locost mestadels för att kunna gå smidigare till paddelväxling samt så är varvtalen i en mc motor ganska trevligt. Chassiet är baserat på Haynes bok ritning, jag har ritat ett pushrodsystem fram och bak de senaste månaderna, även fått dit krängstag fram bak, Tanken är att göra chassiet i runda rör men det är inte hugget i sten än och lite beroende på vad jag får ge för CrMo rör så kanske det blir att hela chassiet blir gjort av detta åtminstone buren i alla fall. Motor är tanken en cbr1100xx eller en zx12r. Donatorbil Mazda mx5 NA/NB där jag tar ganska mycket delar. Egentillverkade karosspaneler (jobbar ju ändå med komposit ) lite såhär är väl bygget grovplanerat. lite bilder på cad ritningarna hittar ni nedan för att det ska bli någon bild i mitt första inlägg... 😄 Nästa steg är att köpa sfro's bok, läsa genom den och ändra på det som är fel för att klara deras krav och lista ut om det är värt att köpa en donatorbil eller köpa delar separat. Just nu sitter det en Zetec turbo i cad ritningen för det var det som fanns att hitta när jag skulle kolla om fjädringen fick plats... 😄 [/img] _________________ Joakim Kangas |
||||
Lite både och faktiskt, bredden bak är taget från Mazda för att original drivaxlar ska passa från diff, men vinklar på bärarmar är annorlunda för att få till ett bra teoretiskt rollcenter lika så upphängningen är annorlunda, fram är det ändrat en del också. _________________ Joakim Kangas |
||||
Roligt projekt. Jag har kikat mycket på Mk Indy rx-5 kittet som bygger på MX-5 delar.
Väldigt smidigt med billiga reservdelar och mycket eftermarknads delar. Ett tips är att köpa en NB i England för inga pengar alls och plocka allt du behöver och säljer resten i delar. _________________ Chriss Rice Mazda MX-5 Roadsport C #61 https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74270 Opel speedster https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=113779 |
||||
Jo jag har spanat en hel del på Mk Indys rx-5 och som sagt fördelen är alla eftermarknadsgrejor. En bra idé med en Engelsk bil, men hur enkelt är det med frakter osv?, samt hur säkert och vart köper man en smidigast typ ebay uk? Har inga erfarenheter av att importera bil men känns som en stor fördel och betydligt enklare när bilen aldrig ska registreras. _________________ Joakim Kangas |
||||
Efter nästa nyår blir det väl annorlunda med gränspassering och importreggning, men under 2020 ska det funka som förr. Just nu vette katten hur man skulle transportera sig själv och bilen smartast. En poäng är styrväxeln om du ska använda den. Vänster eller högerstyrd (det naturliga för BEC) löses lättast att ha rätt donator. BMW K1600 raksexa?? (Jo, en lite dyr motor och oprövad, men skulle bli mindre hysterisk) |
||||
Okej, låter enkelt men att ta sig till England i detta läge är inte smidigt lika så ta sig hem igen, container kanske? Ang Bmw motorn, det är ju hysteriskt som är kul dock men visst är det ett bra förslag men en ganska dyr motor och som sagt vad som händer med den när man väl kör bana kan vara halvkul att lista ut kanske _________________ Joakim Kangas |
||||
Finns en kitcar-tillverkare som gör Mx-5 kit som heter Roadrunner racing som kan vara värd att kolla på, för att sno idéer.
https://www.facebook.com/Road-Runner Coolaste oprövade motorn är ju en Aprilia Rsv4 _________________ Filip Svensson |
||||
Förutom det aktuella läget är att köra hem väldigt smidigt. Det går även en båt från östra England till Göteborg som inte tillåter passagerare men gods och bilar.
Men det är klart billigaste är att flyga över och se grisen i säcken. Du som designar din bil kanske kan använda ett engelsk styrack uppochner om det går. _________________ Chriss Rice Mazda MX-5 Roadsport C #61 https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74270 Opel speedster https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=113779 |
||||
Spanade lite snabbt nu och lite idéer kan man garanterat sno😉 _________________ Joakim Kangas |
||||
Jo men det stämmer garanterat. Styrracken går nog använda då den verka gå vinkla upp tillräckligt för att kunna koppla på rattstången även i högerutförande, men man får nog göra nya fästen men det verka man behöva ändå. _________________ Joakim Kangas |
||||
När det inte finns något annat att göra och sfro boken är beställd så tänkte jag att det kanske vore bra att börja med någon grej, så jag har börjat fräsa ut verktygen till en ratt som jag tänkt ha i bilen, även kanske ha en rasberry pi med skärm i den med mätare o allt😉 prototypen blir i glasfiber till en början sedan kanske den blir i kolfiber😄
Underdelen är färdig fräst, imon så kör jag överdelen😎 _________________ Joakim Kangas |
||||
Ang MX-5 styrväxel, jag köpte en med servo från USA för strax under 1000 kr inkl moms och frakt, så de går att få tag på till rimligt pris.
_________________ T h o m a s P i h l Mazda MX-5 Miata -99 #78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C Fd ERCup #98 - Caran Racing |
||||
Coolt projekt!
Ska du göra egna karosspaneler från scratch? Jag hade kollat lite på donkervoort-bilarna i så fall för inspiration. |
||||
Jo tanken är ju det, det är en hel del jobb men också en möjlighet att göra vad man vill med utseendet. Jag ska spana på lite dem donkervoort bilarna samt lite andra fabrikat och se om jag får ihop något snyggt eller funktionellt 😎😄 _________________ Joakim Kangas |
||||
Stöt på problem, injecerade ena delen men det visade sig att plasten var lite för trögflytande efter en hel del tid i ett skåp för detaljens bästa, så den åker i tunnan och jag får beställa ny plast😉
_________________ Joakim Kangas |
||||
Men förutom problemet med ratten så har jag summerat antal meter rör jag behöver köpa och vilka modeller, sfro boken har kommit hem och det ser inte ut som att jag behöver ändra på något förutom någon uniball än så länge. Kan för övrigt informera om att man spar ca 10.1kg om man byter ut de 25x25x2mm fyrkantiga rör till runda...
Har även ritat en bur men har läst på sbfs reglemente och konstaterat att jag ska ha 45x2.5mm sömlöst rör i huvudbågen bak och vid "framrutan" och sedan strävor med mera blir 38x2.5 sömlöst. Buren kommer se ut något som på cad ritningarna, men får "känna" in den mer är den väl ska på plats. 😎 _________________ Joakim Kangas |
||||
Våra race- och banåkarbilar Se7en: Locost mx5 bec -21? | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 >> 12 besök senaste veckan (25093 totalt) |