Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Det här med nya skivor och begagnade belägg...
1 besök senaste veckan (787 totalt)
M Elmeskog

Här sen Feb 2003
Inlägg: 33


Trådstartare
Det här med nya skivor och begagnade belägg...

Hej!

Hur är det egentligen med att använda begagnade belägg på nya skivor? Läser man runt en del så verkar det vara "big no no" men samtidigt verkar få faktiskt ha erfarenhet.

Anledningen till min fråga är att jag måste montera nya skivor men beläggen (gula pagid) har ca 9 mm slityta kvar. Det känns därmed lite onödigt att bara kassera dem om de är användbara.
Fick tipset att slipa av beläggen något, vilket jag också har gjort men de är ju attans hårda så att få dem 100% plana är ju inte helt enkelt.

Så vad säger ni rejsianerna som förbrukar en del bromsar?

_________________
Martin Elmeskog
Citera
Commodåren
Kekkosslovakien
Här sen Jan 2017
Inlägg: 236



Nya belägg till de nya skivorna och sedan när de är slut, köra slut de begagnade med 9mm kvar.

_________________
Kai Anttila
Citera
claes t
Söråker
Här sen Maj 2006
Inlägg: 830



Om du är nöjd med beläggen (som inte är så billiga) så slipa av dem så de blir så plana som möjligt och montera. Är beläggen väldigt ojämna så kommer ju även de nya skivorna att slitas ojämnt, typ spår, och det vill man ju inte. På en bruksbil hade jag däremot bytt beläggen samtidigt med skivorna.
Jag har PFC belägg på min trackday-Porsche, är väldigt nöjd med beläggen men de sliter verkligen hårt på skivorna.
/Claes

_________________
Claes Tykosson
Porsche 944 trackdayracer
Porsche RSK replica
Subaru Impreza STI Type-R
VW Transporter 1966
BMW 318i cabriolet
mm.
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42374

Forumägare
Forumägare

Gör det något om skivorna är lite spåriga?


Rent teoretiskt skulle en skiva gjord med ordentliga spår med matchande belägg få både större kontaktyta OCH större kylyta. Eftersom det inte görs så så finns det uppenbarligen nackdelar


Men en vanlig skiva som blir lite ojämnt spårig, vad kan vara nackdelar med det, klurigt. Enda jag kan komma på är när man byter belägg att de nya beläggen behöver mer mekanisk inslitning än om både belägg o skiva var helt plana.

_________________
Magnus Thomé
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550



**

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
M Elmeskog

Här sen Feb 2003
Inlägg: 33


Trådstartare
Re:

ButterflyRacing skrev:
Man kan plana av beläggen, vilket man alltid bör göra om inte skivot och belägg hör ihop.

Köp breda slipband till bandslip.... på tex Biltema.... och klipp av dom.
Lägg bandet på något plant och gnid belägget mot det plana bandet.... tills dom ser bra ut.

Kör sedan in skiva och belägg tillsammans, ganska försiktigt.... men genomvarma.. och låt dom kallna.

Det är ingen garanti att det går bra... men vi har gjort det många gånger på långloppsbilarna.

Slarvar du och kör för hårt i början, så kommer skivorna att spricka.


Tack!

Vad skulle du säga att "tills dom ser bra ut" innebär? Bör de vara helt plana? I mitt fall snackar vi om uppskattningsvis 0,5 mm i vissa av spåren.

Nya skivorna är slitsade så sprickbildningen bör väl inte vara så stor risk?

_________________
Martin Elmeskog
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550



Re:

**

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Skruva banåkabil
Det här med nya skivor och begagnade belägg...
1 besök senaste veckan (787 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande