| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
kubik i m42 motorn
|
2878 besök totalt |
|
I SLC finns det en M42 med vevaxel från M41 (dieselmotor)
Den är ganska modifierad i övrigt också men det verkar fungera bra. Dock verkar det råda en del tveksamhet om slagvolymen i just den motorn, som för övrigt är den enda M42 jag känner till som är strokad samt borrad. Rutger Racing är det som kör E36 Compact med den motorn. _________________ /Anton Lillsund |
||||
|
så de finns inte nån likhet mellan s14 ( gamla M3 motorn) motorn å m42 motorn
förutom att båda är 16 ventilers motorer tänkte om man kunde använda tex vev _________________ Pontiac Firebird -72 Chevrolet Corvette -97 Chris Norström |
||||
Nej det blir tvärnit där om jag är rätt ute. Likheterna slutar i princip med att konceptet är detsamma om man ser tilll antal cylindrar, kamaxlar och ventiler. S14 bygger väl från början på M10 och M42 på M40. Men helt klart så går det att använda vevaxeln från M41 som ger en viss ökning på slaget, borra lite i samma veva så finns där lite mer volym. _________________ /Anton Lillsund |
||||
Borrar man max och kör med dieselvev så borde man komma upp i lite drygt 2 liter, kanske tom 2.1 men frågan e ju hur hållbart det blir
_________________ /Mvh M|cke F@.gner |
||||
Det stämmer nog , AC och RD sålde färdiga motorer , och dom har rundat av till 2,1L och dom har nog rundat av ganska mycke uppåt _________________ Krister Andersson. Finspång - Kalix BMW 325ti En upptagen Man |
||||
|
http://www.europeancarweb.com/ Hadde en projekt bil med 2,1 liters motorn , du kan prova leta
_________________ Krister Andersson. Finspång - Kalix BMW 325ti En upptagen Man |
||||
|
Re: kubik i m42 motorn
Lite gammalt men jag svarar ändå... Hartge plockade ut 2319cc ur sin H3-2,3 m44 med 86 i borr och 99,8 i slag Man kan med ganska "enkla" medel och annvända std bmw delar, borra stocka maskinen till 2069 och sattsar man några kronor på nya kolvar så har man upp maskinen i 2,1 ganska snabbt _________________ Pelle Persson |
||||
|
Ska man nå till 2043cc måste man byta vev. Till en med 88mm slag...mao från en nyare 320d.
Bara borra en std. M42 till 86mm ger bara 1881cc. Att nå 2069cc kräver ytterligare slag som man kan få från en ännu nyare dieselmaskin. Nu minns jag inte vad M44 1,9 har i slag, men borret är väl 85mm vill jag minnas. |
||||
Den har 83.5 mm och nån triggerskiva ingjuten mitt på veven typ, dessutom har den endast enkla balansvikter. Ska man byta vev i sin M42 är det M47 som gäller, den är smidd och har dubbla balansvikter. Man måste dock "ta av" nån mm på veven i svarv men exakt var minns jag inte, det ger sig väl om man jämför den med M42'ans.
Dessutom finns det väl två varianter av M47, N47? en med 88mm slag och en med 90mm.
_________________ /Mvh M|cke F@.gner |
||||
|
|
||||
|
_________________ Krister Andersson. Finspång - Kalix BMW 325ti En upptagen Man |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
kubik i m42 motorn
|
2878 besök totalt |