Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
kubik i m42 motorn
2878 besök totalt
Chriss
skellefteå
Här sen Aug 2004
Inlägg: 47


Trådstartare
kubik i m42 motorn

hej

är de nån som vet hur mycke kubik det går att får
ut ur 318is motorn (m42 motorn allså)

_________________
Pontiac Firebird -72
Chevrolet Corvette -97
Chris Norström
Citera
Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003
Inlägg: 11883

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

I SLC finns det en M42 med vevaxel från M41 (dieselmotor)

Den är ganska modifierad i övrigt också men det verkar fungera bra.

Dock verkar det råda en del tveksamhet om slagvolymen i just den motorn, som för övrigt är den enda M42 jag känner till som är strokad samt borrad.

Rutger Racing är det som kör E36 Compact med den motorn.

_________________
/Anton Lillsund
Citera
Chriss
skellefteå
Här sen Aug 2004
Inlägg: 47


Trådstartare
så de finns inte nån likhet mellan s14 ( gamla M3 motorn) motorn å m42 motorn
förutom att båda är 16 ventilers motorer
tänkte om man kunde använda tex vev

_________________
Pontiac Firebird -72
Chevrolet Corvette -97
Chris Norström
Citera
Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003
Inlägg: 11883

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Krissy skrev:
så de finns inte nån likhet mellan s14 ( gamla M3 motorn) motorn å m42 motorn
förutom att båda är 16 ventilers motorer
tänkte om man kunde använda tex vev


Nej det blir tvärnit där om jag är rätt ute.
Likheterna slutar i princip med att konceptet är detsamma om man ser tilll antal cylindrar, kamaxlar och ventiler.

S14 bygger väl från början på M10 och M42 på M40.

Men helt klart så går det att använda vevaxeln från M41 som ger en viss ökning på slaget, borra lite i samma veva så finns där lite mer volym.

_________________
/Anton Lillsund
Citera
krister Andersson
Finspång - Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2487



2,1 är det största som jag har hört , volymökningen var av ökad slaglängd + lite borr , ska leta i arkivet mitt för länk

_________________
Krister Andersson.
Finspång - Kalix

BMW 325ti
En upptagen Man
Citera
Chriss
skellefteå
Här sen Aug 2004
Inlägg: 47


Trådstartare
okey tack för hjälpen

_________________
Pontiac Firebird -72
Chevrolet Corvette -97
Chris Norström
Citera
M|cke F@.gner
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2544



krister Andersson skrev:
2,1 är det största som jag har hört , volymökningen var av ökad slaglängd + lite borr , ska leta i arkivet mitt för länk


Borrar man max och kör med dieselvev så borde man komma upp i lite drygt 2 liter, kanske tom 2.1 men frågan e ju hur hållbart det blir

_________________
/Mvh M|cke F@.gner
Citera
krister Andersson
Finspång - Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2487



Micke Eriksson skrev:
krister Andersson skrev:
2,1 är det största som jag har hört , volymökningen var av ökad slaglängd + lite borr , ska leta i arkivet mitt för länk


Borrar man max och kör med dieselvev så borde man komma upp i lite drygt 2 liter, kanske tom 2.1 men frågan e ju hur hållbart det blir


Det stämmer nog , AC och RD sålde färdiga motorer , och dom har rundat av till 2,1L och dom har nog rundat av ganska mycke uppåt

_________________
Krister Andersson.
Finspång - Kalix

BMW 325ti
En upptagen Man
Citera
krister Andersson
Finspång - Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2487



http://www.europeancarweb.com/ Hadde en projekt bil med 2,1 liters motorn , du kan prova leta

_________________
Krister Andersson.
Finspång - Kalix

BMW 325ti
En upptagen Man
Citera
pelle persson
Skåne
Här sen Dec 2002
Inlägg: 796



Re: kubik i m42 motorn

Krissy skrev:
hej

är de nån som vet hur mycke kubik det går att får
ut ur 318is motorn (m42 motorn allså)


Lite gammalt men jag svarar ändå...
Hartge plockade ut 2319cc ur sin H3-2,3 m44 med 86 i borr och 99,8 i slag
Man kan med ganska "enkla" medel och annvända std bmw delar, borra stocka maskinen till 2069
och sattsar man några kronor på nya kolvar så har man upp maskinen i 2,1 ganska snabbt

_________________
Pelle Persson
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Ska man nå till 2043cc måste man byta vev. Till en med 88mm slag...mao från en nyare 320d.
Bara borra en std. M42 till 86mm ger bara 1881cc. Att nå 2069cc kräver ytterligare slag som man kan få från en ännu nyare dieselmaskin.

Nu minns jag inte vad M44 1,9 har i slag, men borret är väl 85mm vill jag minnas.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
M|cke F@.gner
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2544



Andreas Lidström skrev:
Ska man nå till 2043cc måste man byta vev. Till en med 88mm slag...mao från en nyare 320d.
Bara borra en std. M42 till 86mm ger bara 1881cc. Att nå 2069cc kräver ytterligare slag som man kan få från en ännu nyare dieselmaskin.

Nu minns jag inte vad M44 1,9 har i slag, men borret är väl 85mm vill jag minnas.


Den har 83.5 mm och nån triggerskiva ingjuten mitt på veven typ, dessutom har den endast enkla balansvikter. Ska man byta vev i sin M42 är det M47 som gäller, den är smidd och har dubbla balansvikter. Man måste dock "ta av" nån mm på veven i svarv men exakt var minns jag inte, det ger sig väl om man jämför den med M42'ans.

Dessutom finns det väl två varianter av M47, N47? en med 88mm slag och en med 90mm.

_________________
/Mvh M|cke F@.gner
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Visst är det precis så som du säger Micke. Helt rätt i allt vill jag minnas! thumbs up

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
krister Andersson
Finspång - Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2487




_________________
Krister Andersson.
Finspång - Kalix

BMW 325ti
En upptagen Man
Citera
Skruva banåkabil
kubik i m42 motorn
2878 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande