Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Hemmabyggd chargecooler integrerad i plenumkammaren??
1, 2, 3   >>
12318 besök totalt
Staffan Lindén
Klippan
Här sen Apr 2004

Trådstartare

Till vintern bytar jag motor till en volvo-T5 (har 850-GLT nu) i min superseven. Då dyker det genast upp ett problem i form av plats till intercooler.
Jag kommer bli tvungen att bygga ett nytt insugningsrör/plenumkammare. Eftersom jag har väldigt ont om plats och förmodligen måste montera intercoolern relativt långt fram kommer jag få större volym i rör och därmed mer lag.... vilket jag INTE vill ha (ska ju köra på bana och vill ha en körbar bil).
Igår slog mig tanken att bygga in en kupévärmeväxlare (liten kylare) i plenumröret som luften måste passera innan den sugs in i motorn och ha ett extra separat kylsystem till denna. Dvs, att jag bygger en hemmagjord vatten/luft-intercooler integrerad i plenumkammaren.
Någon som har några kommentarer om denna lösning??

Nuvarande banbil: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=34343

Före detta banbil: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=31967&highlight=
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003

Nu är jag en sådan person som inte försöker göra det svårare än vad det behöver vara - därför har jag börjat kolla efter IC från Sierra Cosworth (total bredd 600mm - cellpaket 410mm höjd 100mm djup 100mm). Den skall enligt Fordmänniskor räcka till ca 270 hk med OK lufttemp på en 2-litersmotor.

Tanken är att ha den i bakkant på noskonen ovanpå de övre rören i ramen - har sett en Dax Rush med IC:n monterad där och när de säljer dem för en 500:- på www.fmcs.nu så kan man ju i alla fall prova med detta först. Har bilder i en tidning hemma...

MGB GT 1967
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002

Re: Hemmabyggd chargecooler integrerad i plenumkammaren??

Staffan Lindén skrev:
Till vintern bytar jag motor till en volvo-T5 (har 850-GLT nu) i min superseven. Då dyker det genast upp ett problem i form av plats till intercooler.
Jag kommer bli tvungen att bygga ett nytt insugningsrör/plenumkammare. Eftersom jag har väldigt ont om plats och förmodligen måste montera intercoolern relativt långt fram kommer jag få större volym i rör och därmed mer lag.... vilket jag INTE vill ha (ska ju köra på bana och vill ha en körbar bil).
Igår slog mig tanken att bygga in en kupévärmeväxlare (liten kylare) i plenumröret som luften måste passera innan den sugs in i motorn och ha ett extra separat kylsystem till denna. Dvs, att jag bygger en hemmagjord vatten/luft-intercooler integrerad i plenumkammaren.

Kul ide!

Några tankar:

- Är den termiskt vettig i storlek? Avser både luftkretsen och vattenkretsen. Annars kanske det går att seriekoppla 2 eller fler.
- tål den övertrycket (luft)? Eller du bygger in den ngn annan tryckbärande anordning?
- Litet expansionskärl lär behövas.
- Elektrisk cirkulationspump

- Behöver du verkligen mer effekt? Ligger väl runt 3-3,5kg/hk idag
- Bjud mig på en provtur, 2-2,5 kg/hk måste gå ngt fruktansvärt.....

Klippan
Här sen Apr 2004

Trådstartare
Mats Friberg skrev:
Nu är jag en sådan person som inte försöker göra det svårare än vad det behöver vara - därför har jag börjat kolla efter IC från Sierra Cosworth (total bredd 600mm - cellpaket 410mm höjd 100mm djup 100mm). Den skall enligt Fordmänniskor räcka till ca 270 hk med OK lufttemp på en 2-litersmotor.

Tanken är att ha den i bakkant på noskonen ovanpå de övre rören i ramen - har sett en Dax Rush med IC:n monterad där och när de säljer dem för en 500:- på www.fmcs.nu så kan man ju i alla fall prova med detta först. Har bilder i en tidning hemma...

Dessa tankar har jag också funderat kring och den lösningen ligger nära till hands..... men det är alltid kul att ha en helt egen och unik lösning...

Pär Hylander skrev:
- Är den termiskt vettig i storlek? Avser både luftkretsen och vattenkretsen. Annars kanske det går att seriekoppla 2 eller fler.

Precis vad jag tänkt.....

Pär Hylander skrev:
- tål den övertrycket (luft)? Eller du bygger in den ngn annan tryckbärande anordning?

Tror inte att det ska vara några problem med trycket eftersom jag inte tänkt ladda tokmycket. Dessutom trycker väl vattnet emot från insidan på kylelementet.... jag kanske tänker fel här.

Pär Hylander skrev:
- Litet expansionskärl lär behövas.
- Elektrisk cirkulationspump

Detta är nog inte så svårt att fixa.......

Pär Hylander skrev:
- Behöver du verkligen mer effekt? Ligger väl runt 3-3,5kg/hk idag
- Bjud mig på en provtur, 2-2,5 kg/hk måste gå ngt fruktansvärt.....

Min bil väger idag 680kg !! dvs, den är ganska tung (iallafall för att vara en 7:a). Med 170 pållar som jag har idag blir vikt/effekt 4kg/hk.... med T5-motorn med 225 hk blir förhållandet 3kg/hk. Jo, det ska nog räcka......

En stor anledning till att jag byter motor är att den jag har i nu är min fars..... och T5-motorn på vinden är min.... bättre att rasa sin egen motor om man säger så!

Citera
Fredrik Olsson
Trelleborg, Sweden
Här sen Feb 2004

Hej Staffan,

Det finns en liknande lösning för kompressormatade motorer.
Jag har en 3,8l kompressormatad V6'a i min ena Pontiac Fiero som jag har funderat på att montera laddkyl på.
Kompressorn, en Eaton M90, sitter monterad direkt på insuget mellan topparna vilket gör det omöjligt att använda en vanlig luft/luft laddkyl.

Det finns en intercoolersats som består av 2 aluminiumhalvor och ett "värme element" som monteras mellan kompressorn och insuget.

Nackdelen med denna färdigköpta konstruktion är att den bygger ca 50mm på höjden.
Satsen man köper påstås innehålla allt som behövs för att få denna installation att fungera, inte för att det passar i din konstruktion men kanske bilden kan ge några tips:

Elpump, slangar, men inget expansionskärl. Man rekommenderar även "Dexcool" i stället för vanlig glycol för bättre värmetålighet/kylverkan.

Fredrik
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002

Fredrik olsson skrev:

Elpump, slangar, men inget expansionskärl. Man rekommenderar även "Dexcool" i stället för vanlig glycol för bättre värmetålighet/kylverkan.

Fredrik

Hmm, intressant!

Vattnet lär ju i vissa lägen blir rätt varmt, tänker efter man stänger av motorn eller när man står stilla, det blir ju en inte helt försumbar volymexpansion av det. Ska slangar och sånt flexa eller är där ngn annan anordning som hanterar det?

Är den där tryckbärande anordningen i solid alu? Den ser ju ut att hålla för många 100-bars laddtryck isf

Fint kit !

Stockholm
Här sen Apr 2003

Mats Friberg skrev:

Säljer dom den IC:n för 500 spänn?

Låter för bra för att vara sant.
Passar den i en gammal 900 tro?
Citera
Acke
Gotteborg
Här sen Okt 2003

annars är IC till Lancia Delta Intergrale inte vidare stor, men däremot lite tjokare än vanliga ICs...

Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003

Acke skrev:
annars är IC till Lancia Delta Intergrale inte vidare stor, men däremot lite tjokare än vanliga ICs...

Jo men din polare vill ju aldrig sälja den!

MGB GT 1967
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002

Kolla: http://www.laminova.se/index.htm

Dom har väldigt effektiva och små intercoolers.

/Peter

Nu: Legends car Ford 37 sedan
Tidigare: 968CS, 997.2 T, 997GT3CS, 996GT3CS, E46M3, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
Acke
Gotteborg
Här sen Okt 2003

Mats Friberg skrev:

Jo men din polare vill ju aldrig sälja den!

ja skall "bearbeta" han lite mer...
han siktar ju på runt 600 pållar så han har skaffat en ny IC som är stor som en ladgårdsvägg nu..

Trelleborg, Sweden
Här sen Feb 2004

Wärhner skrev:

/Peter

Jag har oxå tittat en del på dessa.

Finns det någon här som har någon praktisk erfarenhet av Laminovas kylelement?

Hur är Laminova som företag då det gäller affärer/kundkontakt/support med en vanlig sketen hobbybiltrimmare???

Fredrik
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002

Fredrik olsson skrev:
Wärhner skrev:

/Peter

Jag har oxå tittat en del på dessa.

Finns det någon här som har någon praktisk erfarenhet av Laminovas kylelement?

Hur är Laminova som företag då det gäller affärer/kundkontakt/support med en vanlig sketen hobbybiltrimmare???

Fredrik

Min chefs ena son jobbar på laminova och han borde vara bra att prata med då han åker långlopp med hundkojja:)

Nu: Legends car Ford 37 sedan
Tidigare: 968CS, 997.2 T, 997GT3CS, 996GT3CS, E46M3, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

dom är skitbra att prata med och deras element är topoftheline s.a.s.

Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002

Jag hade nog siktat på en vattenkyld ic. Dom är kompakta och sen satt kylaren till denna framför vanliga kylaren.

Nackdelen är som sagt att du får lite ökad vikt.

David Berglund
Lidköping
Här sen Jan 2003

Står inför precis samma problem i mitt mittmotorbygge..
Min plan är att bygga en egen vattenkyld IC, som eventuellt kommer placeras under passagerarstolen för att få fram och ner vikten. Sedan blir det en separat vanlig radiator fram och en elektrisk cirkulationspump.
Det där med expansionskärl hade jag inte en tanke på förren Per sa det thumbs up

Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002

Re: Hemmabyggd chargecooler integrerad i plenumkammaren??

Staffan Lindén skrev:

Effektfördröjningen med lite längre rör kan du glömma. Är inget du märker av körmässigt på något sätt.

Det går bra att göra en vattenkyld laddluftkylare också.

Provat båda varianterna.

Lund
Här sen Dec 2002

jättehäftig idé!

rent intuitivt tror jag dock mer på en vanlig hederlig IC, hur som helst kräver det ju garagebesök sen!

Tror inte heller lag blir något större problem med vanlig IC, det var inget jätteproblem när turbon väl var uppe i varv i min gamla impreza och den hade väl 2m rör, du borde inte behöva rör ens i närheten av så långa. Annars berättade jag väl om 7an på emmaboda med ICn där vindrutan brukar sitta, löser ju platsbristen också

och Pär, den går precis jättefort som den är kan jag intyga

Klippan
Här sen Apr 2004

Trådstartare
Kul med så stor respons på ämnet....
Jag får fundera lite till på hur jag ska göra men vintern närmar ju sig så.......

Den extra lilla vikt jag får struntar jag i.... däremot vill jag helst inte ha en extra kylare (vattenkylaren) framför min vanliga kylare eftersom jag har problem med värmen som det är nu.....

Får nog ta och leta upp en sån där Sierra Cossie IC så länge och ta steget vidare till vattenkyld IC lite senare.

Citera
Per Wackt
Vaggeryd
Här sen Dec 2002

Kul ! Jag har haft exakt samma fundering till min sjua ! Bygga ett ordinärt insug med plenum och i botten lägga ett kupevärmar element sen leda in luften underifrån. Det jag har funderat på är om det blir för stor volum i plenumet i och med att spjällhuset hamnar på "andra" sidan om elementen så även denna volym får man ju räkna till plenumet. Känns som responsen blir lidande av detta..

Det skulle bli ett väldigt kompakt system ! Men först ska jag prova den luft intercooler jag har idag. Den är väldigt liten så jag är rädd att den inte kan kyla luften tillräckligt. Men det återstår att se...

fridh
Stavanger Norge
Här sen Jul 2004

kolla icn till en peugeot 505 turbo. den sitter monterad bredvid ventilkåpan och ovanpå turbon. inget lagg alls.
den är dessutom väldigt tjock. ett scoop på den och du kommer nog långt.

ca 400:- för en sådan, helalu

Skruva banåkabil
1, 2, 3   >>
12318 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande