Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Läskig/instabil bakvagn efter fler men mindre justeringar.
1, 2   >>
2043 besök totalt
Lurkblom
Stockholm
Här sen Okt 2004

Trådstartare

Hej gott folk!

Nu var det väääldigt länge sen man skrev i det eminenta forumet. Men jag kan inte tänka mig ett bättre ställe att vända sig till.
Fick motivationen och drivet att efter ca 9 år i malpåse ta tag i mitt gamla busjärn och fixa till lite grejer som behövdes för att få den på rull igen. En Nissan 200SX S13 från 91 som varit med mig i 20 år och gått mååånga varv på landets alla banor sedan 2000.
Sen blir det ju som det alltid blir... Den åkte isär i beståndsdelar och resten är en helt annan historia.

Efter färdigställande och justering av hjulvinklar så kom straxt tillfälle att spänna musklerna på lämplig sträcka.
Jag blev smått chockad av att en bil jag i yngre år kört i 250 med en hand på ratten, en på växelspaken och en cheesburgare i munnen helt plötsligt börjar åma sig över vägen och upp mot 200 kräver två stadiga grepp om ratten för att inte tappa kontrollen. Jag måste slå av på gasen till slut. Bakvagnen känns som om du åkte med punkterade 175/80-13. Har provat alla möjliga däcktryck utan nämnvärd skillnad alls och det är i huvudsak på last som fenomenet debuterar. Riktigt yvig! Bilen har ca 480hk så visst finns det mos men det fanns inte en tendens alls till det här med 430-440 hk under tidigare år. På Bilsport SuperStage-sträckan var det som att lotsa en välvallad hammock mellan portarna.

Historiskt har jag åkt Dunlop Direzza 02G 225/45-17 runt om.

Det som ändrats i chassiet under renoveringens gång är:
Nya bussningar spindlar bak (3st motsvarande orginal >70 Ra)
Nya bussningar styrväxelinfsästning.
Ett klick upp på utväxlingen på bakre kränghämmaren. (WhiteLine, två olika steg möjliga)
Federal 595 RSR 255/40-17 bak. 235/40-17 fram
Hjulvinklar är: Toe = Enligt orginal. Någon tiondel in. Caster ca 7 grader. Camber 2.5 runt om.
Värt att notera här är att jag fick öka camber bak med ca 0,5 grader mot förut för att få plats med nya däckbredden bak. Övriga vinklar orörda mot tidigare.

Jag tycker mig ana att jag har markerat högt marktryck på inre skuldran på bakdäcken vid en burnis men har inte givits möjlighet att testa slitagebilden eller tempen över tid på bana.

Så om någon berest själ i sällskapet tror sig ha en fingervisning om vilken/vilka av ändringarna som kan ge sådan enorm påverkan på bilens beteende tar jag tacksamt emot allt. Folk som åkt mycket med däcket i fråga eller är chassiegurus över lag.

Allt gott!

//Niclas

Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Låter som mycket camber bak. Vad har du för toe bak?

Betydligt bredare gummi gör ju att det kan spåra massa mer. Har du bredare fälgar och hur är det med ändring av scrub i så fall (ET)

Vargön
Här sen Feb 2003

Har du totalt 2,5 grader bak nu eller 2,5 + 0,5?

Sista ökningen av camber bak, påverkas bara den vinkeln eller tar den med sig toevinkeln också?
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002

Är det original bakvagn? Jag vill minnas att den var lite knepig att hålla koll på vilka saker som ändras när man ändrar på en vinkel.

Stockholm
Här sen Okt 2004

Trådstartare
Tack för blixtrande snabba svar här, forumet lever synnerligen fortfarande!

Fälgar är dom samma så ET/scrub är oförändrat bak. Har dock ökat spårvidden fram 10mm per sida under bygget.

Camber i bak är idag 2,5. Var tidigare 2,0.
Ökningen från 225 r-däck (245 gatdäck till vardags) till 255 kan tyckas subtil men... det är ju ett helt annat däckfabrikat så...
Toe är bilens standardvärden både innan och efter, några hundradelar. Total toe fram 0.07. Bak 0.14

Fenomenet är "lindrigt" vid neutral last trampar man pjäxan kan man tro att jag har 2000 ponnys i pannrummet. [/img]

Citera
Lurkblom
Stockholm
Här sen Okt 2004

Trådstartare
Orginal rent geometriskt men alla stag/vinklar du kan tänka dig är justerbart för att hamna rätt.

Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Om det är stabilt på rull och bara vingligt vid pådrag så fokusera på bakaxeln:

- Trippelkolla däckstrycket (speciellt med såpass mycket bredare gummi plus mycket camber)

- Trippelkolla att inget flexar eller rör sig.

- Trippelkolla toe

Sävar
Här sen Feb 2012

Ursäkta, läste fel, det var inget.

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004

Vad åker du för däckstryck?

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Lurkblom
Stockholm
Här sen Okt 2004

Trådstartare
Har provat runt med allt mellan 1.6 och 2.5kg kalla. Ytterst marginell skillnad på fenomenet.

Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004

Skumt, men jag känner igen fenomenet, min e92 M3 var som ett godståg med Pilot sport Cup, sen bytte jag till ps4s och den blev precis som du beskriver.. Nästan okörbar på fullgas.

Jag tycker att r-däck alltid ger bättre känsla i bilen än gatdäck.

Vad har du för fälgbredd bak?

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

Provat på olika vägsträckor? R-däck med markerad skuldra (ser fyrkantigare ut bakifrån/framifrån) kan klättra som fan på spårig väg.

Annars tycker jag du skall kolla bussningarna i bakvagnen och eller hjullager. Kolla så alla skruvar faktiskt är dragna också.

BMW 330i -05
Citera
Erik Petersson
Kalmar
Här sen Jun 2003

Jag har tyvärr ingen bra feedback på ditt problem just nu, men skitkul att du är tillbaka "på banan" Niclas! Jag har själlv precis köpt busbil igen också!!

Cupra Leon ST VZ Extreme -25
Citera
Lurkblom
Stockholm
Här sen Okt 2004

Trådstartare
Re:

MaZ skrev:
Provat på olika vägsträckor? R-däck med markerad skuldra (ser fyrkantigare ut bakifrån/framifrån) kan klättra som fan på spårig väg.

Annars tycker jag du skall kolla bussningarna i bakvagnen och eller hjullager. Kolla så alla skruvar faktiskt är dragna också.

Jo det har blivit en del mil nu och ja, fenomenet består oavsett underlag. Jag tänkte exakt samma sak första gången det hände och tyckte att Fan vad vintern slitit på vägarna i år! Sen blev det lite SuperStage och en hel del mer avsides landsväg med högre tempo. Bilen är hal över lag i bak och överstyrningen kommer lååångt tidigare än förr om än beskedligt. Det är liksom lättare/tryggare att åka på sväng för den beter sig som den "skall", alltså en snabb kompetent bakhjuldriven bil med mycket effekt och R-däck, men gränser och genombrott sker obehagligt mycket tidigare. Kunde jag forcera en kurva i 150 förut med lätt slip i bak kanske jag klarar det i 110 nu med samma beteende.
Rakt fram, hög fart, full gas börjar den vandra och det som sätter igång beteendet är dock säkert ojämnheter i vägen osv men vad det leder till och hur känslan upplevs kan jag tyvärr inte gå med på att tillskriva ojämn väg kontra kvadratiska r-däck. Mer punktering eller friktionsvinterdäck med 50mm mönsterdjup.

Att allt sitter ihop ordentligt är kollat fler gånger än jag vågar berätta. Vinklar är kollade 4 gånger. De bussningar som finns kvar är det som byttes precis och resten är uni-balls.

Jag kommer backa av kränghämmaren till gamla läget eftersom det är en no-brainer.
Värre är att minska camber då det är lite plåt i vägen men det måste ju lösas.
Jag fastnar gärna själv i tanken att 595órna inte uppskattar vinkeln och är boven i dramat men det är tyvärr inte en "bara att göra" manöver.

Väldigt tacksam för all snabb feedback!

Kul att se dig vid liv själv gamle MooseMan! Ja man måste ju ha något kvar från en svunnen tid för att känna sig relativt ung fortfarande eller hur!?

Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

Diffbroms? Rost på plattorna?

BMW 330i -05
Citera
Lurkblom
Stockholm
Här sen Okt 2004

Trådstartare
Re:

MaZ skrev:
Diffbroms? Rost på plattorna?

Ja, Cusco lamell med momentberoende verkan. Den nyper bra på last men... åter igen... det har den alltid gjort.... och rakt fram har jag dålig uppfattning om hur det skulle påverka.

Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008

Jag hade provat andra däck som första åtgärd.

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 55
Citera
tommy karlsson
Bengtsfors
Här sen Feb 2008

Bumpsteer?
det är inte något stag som har hamnat på fel sida om infästningspunkten. statisk toe går att justera men det händer ju saker vid infjädring.
lycka till med felsökningen.

MVH Tommy

Sala
Här sen Nov 2007

Re:

Janne J skrev:
Jag hade provat andra däck som första åtgärd.

Japp helt klart, går ju fort att bara slänga på något annat, och denna typ av däck är kända för att de kan ge luriga köregenskaper på vanlig väg.

Kalmar
Här sen Jun 2003

Haha, ja att klänga sig kvar lite i ungdomen är allt bra härligt! =))

Jag tänker att det du upplever till del (stor del?) beror på att du inte längre har en massa gummidelar som tar upp ojämnheter. Jag hade 100 ledlager i min civic, den var vääääldigt känslig för ojämnheter. Allt som händer under hjulen kommer nu till dig rakt in i ratten. Att det förstärks vid full pådrag skulle kunna härledas till att allt sätts i spänn vid höga laster samt att du får en tämeligen kraftig viktförskjutning bakåt. Logiskt så skulle det kunna vara så. Toe justeras rimligen också out av lastförskjutning bakåt, om toe går från "in" till "out" vid fullast så skulle det också bidra till det du beskriver.

Cupra Leon ST VZ Extreme -25
Citera
Aerodynamic
Alingsås
Här sen Sep 2005

Skulle dubbelkolla så att allt är rätt ihop skruvat och är ihop skruvat i bakvagnen.

Med vänlig hälsning, Per

1, 2   >>
2043 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande