| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Besiktningsbart motorval Golk Mk1?
|
4 besök senaste veckan (1623 totalt) |
|
Sitter och funderar på lite motoralternativ till min golf mk1 som köptes utan motor och låda. Står 55kw i regbeviset. Går det att ta motorn från en vanlig mk2? 1,8gl tror jag dom heter, helt ny på vw. Vill kunna besiktiga bilen utan att behöva göra en hel sfro reggning 😊Inte ute efter nån monstereffekt utan bara en rolig bil att köra till/från trackdays, konbanor etc. Nån med tips/erfarenheter? 😁 _________________ Joakim Johansson |
||
|
Grabben håller på med en Golf 1 från -80.
Den ska få en 1.8 8v 90hk till att börja med, den ser ju lika dan ut som mk1 motorn & klart besiktningar. Även 2.0L 8V som är konverterad till förgasare med en Weber 36/36 går ju fint att besiktiga ger runt 115Hk. Målet är dock 2.0L 16V med Mikuni RS38 flatside förgasare, bättre avgas & lite vassare kammar lite högre komp borde kunna ge nånstans mellan 170-180hk. Den är dok inte lika beskattningsbar men klart roligare _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||
|
Re:
Är 8v motorn från en mk2? Passar den rakt i? _________________ Joakim Johansson |
||
|
Passar gör det från både mk2 och mk3.
Du vill ha block med samma gjutningar så motorfästen passar. Eller att man tillverkar nya, köper passande. Mk1 är som modell inte godkänd för mer än sin starkaste motor. Det brukar falla på vridet t.ex om man vill ha en dieselmotor. Max 20% ökning av effekt tycks jag minnas bilprovningen godkänner. MEN samtidigt så är Mk1 begränsad av sin maxeffekt. Godkänd är en sak. Men motorer från den nyare modellerna KAN ju se likadana ut. 2,0 motorn finns ju i lite olika modeller, GTi är samma som vanliga 2,0. Sedan om du vill bygga en egen så passar toppar och block så länge man håller sig till 8v. Dock finns det på tidigare GTi mm olika lyftare, mekaniska vs hyudraliska lyftare. _________________ Jocke Hellqvist. |
||
|
Vad är det för årsmodell på bilen?
Formellt sett så är det så att ska du regga med utbytt motor, 1976 eller nyare, så ska du använda en motor med katalysator och lambdareglerad insprutning, i originalskick. VW intyg medger max 110 hk under dessa förutsättningar; "Kränghämmare fram o bak. Växellåda och drivaxlar enl Golf GTI. Bromsservo 8" eller 9". Vent skivor fram 239x30 m tillhörande ok. Lastkännande ventil. Hjulcyl bak 17.46 mm." Det gör ju kanske att det inte är jättelätt att hitta ett bra alternativ som passar in i detta. Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||
|
Skulle nog säga att du har nog otrolig otur om du kommer till besiktningen med en 8v motor 1,8-2.0 (ej cross-flow topp då) från 76-94 och besiktningsmannen skulle se skillnad...
Så upp till 2L 115hk från en golf 3a är nog helt "legalt" om du utrustar den med förgasare/insprut. Att hitta en 100% körbar 8v Gti med fungerande K-jet är ett drömtänkande utan renovering av Bosch enheten. _________________ Johan Carlsson Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92 VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA |
||
|
Re:
Typ som denna? https://www.bildelsbasen.se/se-sv/VW _________________ Joakim Johansson |
||
|
Re:
Detta är vad du behöver, borde finnas på motorn redan, iaf fördelaren https://workshop-manuals.com/volkswa samma som Gti mm i den tidsåldern _________________ Johan Carlsson Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92 VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA |
||
|
Re:
Jag har en saab 99 t16 som jag byggt om o reggat med moorbyte, o kat. Men vid senaste besiktningen frågade jag vad hc var, men då sade besiktningsmanne att de hade ändrat kraven, så kat-krav borta och co 4,5 var tydligen nya gränsen,... Vet du nåt om detta? ( märkligt kan man ju tycka med allt snack om miljökrav mm) Isf kan man ju byta motor utan att ha katalysator nu... _________________ // P e r r a P e r _ F o h l s t r ö m |
||
|
Jag har hört detsamma.
Jag kan tänka mig att tankegången är att de bilar det berör, är på sin höjd någon promille av bilarna som besiktas, och att man kanske insett att mätningen dessutom bara visar en stillastående bils värden. En samlad helhetsbedömmning av bilens trafikduglighet är nog viktigare än att stirra sig blind på avgasvärden. _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||
|
Re:
Behövs det göras något med soppasystemet om man kör en sån motor? Då min har haft förgasare innan _________________ Joakim Johansson |
||
|
Re:
Det som är ändrat är gränsvärdena vid kontrollbesiktning, enkelt uttryckt mäter man inte om katalysator fungerar förrän från 1993. Det betyder formellt sett inte att kravet på katalysator är borta , bilen ska fortfarande vara i typgodkänt utförande. Man har inte heller ändrat kraven för registreringsbesiktning och motorbyte. Det är förstås rätt opedagogiskt att kraven för regbesiktning och kontrollbesiktning skiljer sig åt men så blev det. Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||
|
Elektrisk Bränslepump, men mekanisk kanske funkar med, vet ju inte vad ditt syften med bilen är, men som sagt, det finns hur mycket delar från mk1-3 som går att korsa hit å dit
_________________ Johan Carlsson Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92 VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA |
||
|
Re:
Ska bli en besiktad trackdaybil 😊 _________________ Joakim Johansson |
||
|
Re:
Bygg efter vad för motor du hittar, är det en förgasare, ja då har du nog bränslepumpen på motorn om inte får du bygga med lyftpump & tryckpump. Alternativt hitta en bil du kan ta allt ifrån och flytta över,. Blir lite extra arbete när man köper bil utan motor. Lycka till. _________________ Johan Carlsson Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92 VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA |
||
![]() |
Skruva banåkabil
|
4 besök senaste veckan (1623 totalt) |