Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Hur justera Toe bak? BMW E46 M3
1 besök senaste veckan (1340 totalt)
Dave79
Södermanland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 541


Trådstartare
Hur justera Toe bak? BMW E46 M3

Hur justerar man Toe bak på E46 M3?
Fram är ju ganska givet men bak?

Har idag:



Vad är lämpligt?

_________________
David Alsén
Alfa Romeo 159 Ti : )
Citera
Dave79
Södermanland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 541


Trådstartare
Svarar delvis på min egen fråga men hoppas på några tips från andras "erfarenhets" bank.

Nu förstått att man lossar "trailing arm carrier" och så ska de främre hålen vara avlånga.
Slå lossa och knacka hållaren utåt för att minska Toe in.
Men utan att ha bilen upphissas stående på en "platå" och kunna mäta direkt känns det som lite "bökigt" eller är jag bara "lat" nu 😄

Några "hemma-garage-tips" på



Det mått jag hittat på Rejsa som riktlinje är +1,2mm toe totalt ( = toe in ).
Idag har jag 20 mm / 2,75 grader 🙄
Så kan nog bara bli bättre.


_________________
David Alsén
Alfa Romeo 159 Ti : )
Citera
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012
Inlägg: 1311



Hålen är inte bara ovala, de är stora. Har du en riktig led så kommer hållaren att kunna rotera något - med original bussning är det lite enklare för den är ju styvare och vill inte rotera. Hur som, gör man det på garage golvet är det ju pillig, har man lyft är det lite lugnare. Det borde finnas ett verktyg för det här, det finns ju två hål och en tapp I fästet.

_________________
Henrik Eriksson

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
Dave79
Södermanland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 541


Trådstartare
Re:

SevenEight skrev:
Hålen är inte bara ovala, de är stora. Har du en riktig led så kommer hållaren att kunna rotera något - med original bussning är det lite enklare för den är ju styvare och vill inte rotera. Hur som, gör man det på garage golvet är det ju pillig, har man lyft är det lite lugnare. Det borde finnas ett verktyg för det här, det finns ju två hål och en tapp I fästet.


Fick till det hyfsat...
Svårt att få bussningen/hållaren att vridas mer än detta.

Innan



Efter



Kommer inte under dessa värden... men betydligt bättre än innan.
Men då vet jag hur att de är ovala och olika stora.
Dags att samla kraft till att fixa det lite till nästa gång 👍🏻

_________________
David Alsén
Alfa Romeo 159 Ti : )
Citera
Fredin
Hjo
Här sen Dec 2005
Inlägg: 618



Har oxå problem med toe i bak på min E46 compact. Har bytt alla yttre bussningar inkl främre i trailing armen. Och kan inte få mindre än 5.5mm total toe-in bak. Trodde jag satt ihop nåt fel men kan inte se nåt. Har kollat så främre infästningen kan röra sig i maxläge men går ändå inte få mindre toe.




Har monterat polybussning i främre rta, orginaltyp av ledlager i båda yttre bussningarna uppe och nere. Ni som vet förstår hoppas jag. Och monterat justerbar camberstag.
Ska testa inställning med snöre, och även testa en annan maskin snart.
Nån mer som har fått detta resultat?

_________________
Daniel Fredin
--------------
Sierra Cosworth
Superstage 1.17.71
Kinnekulle 54.51

BMW E46 compact 332i
Kinnekulle 1.00.5 - ska under minuten 2023
Citera
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012
Inlägg: 1311



Geometrin kanske gör att man får toe in både som en funktion av camber och ride-height? Det här måste ju vara ett väldigt vanligt problem på e46.

_________________
Henrik Eriksson

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
Dave79
Södermanland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 541


Trådstartare
Då är jag alltså inte ensam med detta problem...
Tror dock att du lagt ner mer energi än mig på att få till rätt minimala Toe in.
Jag tryckte mest utåt och de kanska ska roteras ut.
Posta om du kommer fram till en lösning 👍🏻
Bilen kändes dock riktigt bra på väg med underbar kontroll på överstyrningen.
Får se hur det känns på bana imorgon 🙂

_________________
David Alsén
Alfa Romeo 159 Ti : )
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5938



Jag har en del erfarenhet från E46 bakvagn och inte sett detta problem tidigare på någon E46 kaross. Är ni säkra på att bakvagnen är rak, dvs inte krockad?
En bärarm jag fick tag på som reserv till en av mina tävlingsbilar var troligen krockad på något sätt då jag inte kunde få till en bra hjulinställning.
Är allt korrekt, rakt och monterat rätt är denna bakvagn helt kanon att jobba med och levererar enkelt de inställningar som krävs.

Som grundinställning bak, innan man vet vad för karaktär som vill uppnås med bilen brukar jag åka toe fram/bak nära 0.

Hoppas ni får rätt på allt

_________________
Patrik Skoog
Citera
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012
Inlägg: 1311



Re:

Patrik Skoog skrev:
Jag har en del erfarenhet från E46 bakvagn och inte sett detta problem tidigare på någon E46 kaross. Är ni säkra på att bakvagnen är rak, dvs inte krockad?
En bärarm jag fick tag på som reserv till en av mina tävlingsbilar var troligen krockad på något sätt då jag inte kunde få till en bra hjulinställning.
Är allt korrekt, rakt och monterat rätt är denna bakvagn helt kanon att jobba med och levererar enkelt de inställningar som krävs.

Som grundinställning bak, innan man vet vad för karaktär som vill uppnås med bilen brukar jag åka toe fram/bak nära 0.

Hoppas ni får rätt på allt


thumbs up

_________________
Henrik Eriksson

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
Skruva banåkabil
Hur justera Toe bak? BMW E46 M3
1 besök senaste veckan (1340 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande