| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Hur justera Toe bak? BMW E46 M3
|
1 besök senaste veckan (1340 totalt) |
|
Svarar delvis på min egen fråga men hoppas på några tips från andras "erfarenhets" bank.
Nu förstått att man lossar "trailing arm carrier" och så ska de främre hålen vara avlånga. Slå lossa och knacka hållaren utåt för att minska Toe in. Men utan att ha bilen upphissas stående på en "platå" och kunna mäta direkt känns det som lite "bökigt" eller är jag bara "lat" nu 😄 Några "hemma-garage-tips" på
Det mått jag hittat på Rejsa som riktlinje är +1,2mm toe totalt ( = toe in ). Idag har jag 20 mm / 2,75 grader 🙄 Så kan nog bara bli bättre.
_________________ David Alsén Alfa Romeo 159 Ti : ) |
||
|
Hålen är inte bara ovala, de är stora. Har du en riktig led så kommer hållaren att kunna rotera något - med original bussning är det lite enklare för den är ju styvare och vill inte rotera. Hur som, gör man det på garage golvet är det ju pillig, har man lyft är det lite lugnare. Det borde finnas ett verktyg för det här, det finns ju två hål och en tapp I fästet.
_________________ Henrik Eriksson Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet! |
||
|
Re:
Fick till det hyfsat... Svårt att få bussningen/hållaren att vridas mer än detta. Innan
Efter
Kommer inte under dessa värden... men betydligt bättre än innan. Men då vet jag hur att de är ovala och olika stora. Dags att samla kraft till att fixa det lite till nästa gång 👍🏻 _________________ David Alsén Alfa Romeo 159 Ti : ) |
||
|
Har oxå problem med toe i bak på min E46 compact. Har bytt alla yttre bussningar inkl främre i trailing armen. Och kan inte få mindre än 5.5mm total toe-in bak. Trodde jag satt ihop nåt fel men kan inte se nåt. Har kollat så främre infästningen kan röra sig i maxläge men går ändå inte få mindre toe.
Har monterat polybussning i främre rta, orginaltyp av ledlager i båda yttre bussningarna uppe och nere. Ni som vet förstår hoppas jag. Och monterat justerbar camberstag. Ska testa inställning med snöre, och även testa en annan maskin snart. Nån mer som har fått detta resultat? _________________ Daniel Fredin -------------- Sierra Cosworth Superstage 1.17.71 Kinnekulle 54.51 BMW E46 compact 332i Kinnekulle 1.00.5 - ska under minuten 2023 |
||
|
Geometrin kanske gör att man får toe in både som en funktion av camber och ride-height? Det här måste ju vara ett väldigt vanligt problem på e46.
_________________ Henrik Eriksson Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet! |
||
|
Då är jag alltså inte ensam med detta problem...
Tror dock att du lagt ner mer energi än mig på att få till rätt minimala Toe in. Jag tryckte mest utåt och de kanska ska roteras ut. Posta om du kommer fram till en lösning 👍🏻 Bilen kändes dock riktigt bra på väg med underbar kontroll på överstyrningen. Får se hur det känns på bana imorgon 🙂 _________________ David Alsén Alfa Romeo 159 Ti : ) |
||
|
Jag har en del erfarenhet från E46 bakvagn och inte sett detta problem tidigare på någon E46 kaross. Är ni säkra på att bakvagnen är rak, dvs inte krockad?
En bärarm jag fick tag på som reserv till en av mina tävlingsbilar var troligen krockad på något sätt då jag inte kunde få till en bra hjulinställning. Är allt korrekt, rakt och monterat rätt är denna bakvagn helt kanon att jobba med och levererar enkelt de inställningar som krävs. Som grundinställning bak, innan man vet vad för karaktär som vill uppnås med bilen brukar jag åka toe fram/bak nära 0. Hoppas ni får rätt på allt
_________________ Patrik Skoog |
||
|
Re:
||
![]() |
Skruva banåkabil
Hur justera Toe bak? BMW E46 M3
|
1 besök senaste veckan (1340 totalt) |