Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Andra projekttrådar Mitt garage/verkstad maskinpark för motor jobb | << 1, 2 2 besök senaste veckan (11834 totalt) |
Inte att rekommendera att göra detta själv utan bättre att skicka till Bengt på trego.
Jag håller på att leta efter reservdelar till centronicen för mira har inget kvar. Vänta på svar ang el motor och håller på med att kolla efter den lilla kulskruv som sitter i den. Har kontakt med en tillverkare av kulskruvar för att få ett pris men de blir inte billiga _________________ Peter Andersson |
Du får koppla varmvattnet till huset och garaget för billig uppvärmning på vintern
_________________ Chriss Rice Mazda MX-5 Roadsport C #61 https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74270 Opel speedster https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=113779 |
Tanken har slagit mig med en värmeväxlare.
Men först ska den igång, sen efter en tid med lite bromsningar så ser man vad man ska ändra på och hur varmt vattnet blir klart, motoreffekten spelar ju stor roll och tid med bromsar. För som nu så vet jag inte hur länge jag kan bromsa med tre kvm vatten tank, för vattnet får inte bli varmare än 60 grader i bänken för då tar bänken skada och det bildas kavitation exakt när det upp stå vet jag inte utan 60 grader är det som står i instruktionsboken _________________ Peter Andersson |
http://processheatingservices.com/wa
3000 liter, deltaT på 30 grader ==> ca 105 kWh (tex sex minuter med 1050kW motor ) Men detta är ju under ideala förhållanden, men det är ju bara basal termodynamik i grunden (så med lite empiriska marginaler så borde det skala rakt av). |
Hade tänk från början att ha 9000 liter vatten. Men så kanske det bli oxå längre fram beroende på motor styrka.
Efter som jag mest hållt på med v8, skulle tro att största delen kommer att ligga runt 500-1000hk och testning av byggda motorer och då kan det vara mycket 4,5,6 cyl och v8 förstås. Men nu så blir det en aerotemper på ca 90 kw som jag ska kunna slå på för att kyla vattnet _________________ Peter Andersson |
Passar på att fråga lite försiktigt, men ser att du har jobba framöver för några år på hobbytid, men kamaxelslip är inget du funderar över??
Önskar att det fanns fler som hade grejor för sådant _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
Nu är bänken inkopplad och kablar är om draget.
En el dosa är flyttad lika så vatten pumparna är ställda på sin plats så nu är det rör dragning som gäller. Om jag inte kommer på några andra problem efter vägen Se bilder _________________ Peter Andersson |
Har fixat med luften till dimsmörjningen av lagren och det är en skydds krets oxå för ingen luft ingen olja till lager då stannar eller startar inte bänken.
En bra sak samt att i den kretsen kommer även olje tryck på den motor som ska bromsas försvinner olje trycket så kommer det att bryta både motor och bänk för att förhindra ras _________________ Peter Andersson |
Söker en b20 motor med 8 bult vev som jag ska ha i bromsbänken så är det någon som har en komplett motor till övers å sälja till mig. Gärna nära karlskoga.
Det blir en test motor som jag kommer att bromsa och utveckla med olika kammar axlar och portad topp stroke slipad vev tänkte börja standard med k kam och gå vidare och till slut borra till 93 och strok slipa veven till 89 mm i slag osv.... och filma och fota och lägga ut på något forum Peter O7nollfem 5o7tresexo _________________ Peter Andersson |
det har hänt en hel del med bromsbänken men ej klar, har lite problem med retur vattnet, men har testat lastcell och hydrauliken, vatten pumpar. har fixat en till pump till returen men har inte haft tid för det måste gå över en flottör som startar retur pump.
såld mina gamla maskiner för borrning och planing av block och toppar och köpt en ny som både borrar och planar block och toppar, sista bilden är en volvo td60b som jag renoverar, planar blocket och har kört foderläge, _________________ Peter Andersson |
Andra projekttrådar Mitt garage/verkstad maskinpark för motor jobb | << 1, 2 2 besök senaste veckan (11834 totalt) |