| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Dragning av bromsrör genom kupén, besiktningsbart?
|
4 besök senaste veckan (2992 totalt) |
|
Är det godkänt att dra bromsrören till bakbromsarna genom kupén och ha en justerbar reduceringsventil monterad på vägen bak vid besiktning? _________________ Joakim Johansson |
||||||||
|
Re: Dragning av bromsrör genom kupén, besiktningsbart?
Det finns inget som hindrar bromsrör i kupén men formellt sett får det inte finnas manuellt justerbara reduceringsventiler eller liknande. Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||||||
|
Jag skulle nog undvika bränslerör inne i kupén om det är möjligt, man kan ju dra de små rören inuti ett större rör om det finns risk att undersidan av bilen bottnar mot vägen eller banan.
För många år sedan mekade jag lite med en Honda Prelude av första generationen, den hade både bromsrör och bränslerör dragna inne i kupén om jag minns rätt. Inga skarvar på rören inne i kupén iaf. _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||||||||
|
Bromsrör inne i Kupén är ju rätt vanligt.
Men bränslerör.
Tänk om man kraschar och knäcker ett rör och sen står bilen och fyller kupén med soppa medan man sitter avsvimmad i bilen. |
||||||||
|
Hade en og Saab 900 turbo. På den va bränslerören dragna i kupén. En morgon ville inte bilen starta, nötte stressad på starten, gav upp och fick skjuts till jobbet. När jag kom hem och skulle felsöka flöt asfaltsmattor och textilmattor i en enda sörja... Onajs. Nån hade skarvat plastledningen med en kort slang och slangklamror, som hoppat isär.
_________________ Crister Borg Alfa Romeo 155 TS -95, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=119773 SAAB 96 Ninja, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1744165#1744165 |
||||||||
|
Re:
Det finns ingen regel mot det heller men som ändra skrivit är det inget jag rekommenderar. Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||||||
|
Re:
Varför då? (inte rek.) Jag ser både för och nackdelar. Utan att tänka för mycket. Inne i bilen, mer skyddat. Mindre risk att komma i kontakt med något som kan antända soppan. Mindre risk för skador på bränslerör/slang. Soppa inne i bilen som antänds så blir det ski....
Hmm oavsett var bränsle lekage är tycker jag det är otäckt.......... _________________ Johan Sjölinder |
||||||||
|
Re:
Jag tycker att konsekvenserna av ett läckage riskerar att bli värre. Dessutom tillåter få SBF-reglementen bränsleledningar inne i bilen, det kan ställa till den om man ska köra något SBF-arrangemang. Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||||||
|
Re:
Citat från :Tekniska regler, TR Rally, Racing och Rallycross 2020, ver 1 - Ledningar innehållande bränsle eller hydraulolja får dras genom kupéutrymmet men utan eventuell skarvning, förutom vid genomgång i torpedvägg och bakre vägg _________________ Nisse Holmgren Umeå
|
||||||||
|
Re:
Då erkänner jag mig överbevisad :-) men jag har haft byggare som fått problem med ledningar i bilen när de velat köra Dragracing och jag har just en dialog om ett reglemente (för banracing) med SBF där texten om att bränsleledningar inte får finnas i kupén finns med. Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||||||
|
Ett klassreglemente kan ju reglera annorlunda än TR, som finns där för saker som inte nämns i klassreglemente.
Trycksatta saker som kan brinna i en ledning (torrsump och framförallt bränsle) hobbymonterad i kupén känns sketchy generellt. Visst kan det vara hur bra som helst, men alla är inte perfekta hela tiden, och även originallösningar kan ju bli knas när skydd plockas bort och ledningar blir skadade. Var det Butterfly som drog ledningar innuti ett 1,5" tunnväggigt rör som gick igenom främre och bakre brandvägg (brandmässigt på utsidan kupén)? |
||||||||
|
super7, tack det är vad jag kommer ihåg. Men inte kunde refera till.
Hmm jag har en känsla av att det faliga ligger inte i förarkupen utan i motorrummet. Där ligger de katastorfala följdera av ett likage av bränsle eller smörjmedel. Rätta mig om jag har fel. Hur ser statestiken ut för bilbränder? _________________ Johan Sjölinder |
||||||||
|
Gamla 911or (kanske nyare också) har både bromsrör och bränsle ledningar i bilen, Visserligen i "tunneln" men den är öppnare mot kupén än mot marken. Kabelhärvan och batterikabeln går där också.
Får man en bränsleläcka så lär man känna det väldigt snabbt på lukten innan den tar vägen till något brandfarligt ställe. _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata) Porsche 931 -79 |
||||||||
|
Re:
Regler inom tex SBF är skrivna med kreativa rättshaverister som målgrupp, och då är det lämpligt att stoppa saker i sin linda för att slippa 3-4 sidors "vattentät" beskrivning av hur man bör göra för att dra en bra ledning i kupén. Det är kortare och ger mindre feltolkning att skriva "nej". |
||||||||
|
Det finns en anledning till att man får dra broms/bränsleledningar i kupen, en liten avåkning kan resultera med trasiga/läckande/avslitna ledningar och om man fortsätter utan att märka nåt så är det större risk för en allvarlig olycka.
Mera skyddat i kupen. (fanns nåt i reglementet om att det skulle finnas skydd över ledningarna där man har fötterna typ) _________________ /mvh Stefan Björklund Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit! F1-bärgare |
||||||||
|
Ett bränslerör/ledning under bilen, kanske nära ett avgasrör på en bil med motorn fram, är i mitt tycke det absolut sämsta sättet att dra det. Gatbil och banbil.
_________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata) Porsche 931 -79 |
||||||||
|
Re:
|
||||||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
4 besök senaste veckan (2992 totalt) |