Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Luktfritt spackel till plugg
2 besök senaste veckan (910 totalt)
Yo-1
Karlskrona
Här sen Sep 2005

Trådstartare

Jag håller på att bygga pluggar till gjutformar och spacklar med 2k spackel. Tyvärr sitter mitt garage ihop med huset och lukten sprider sig. Är det någon som har tips på bra spackel som inte luktar så mycket. Det ska som sagt vara till en plugg som ska användas till att gjuta en form en gång.
Har varit lite sugen på att prova väggspackel eller snickerispackel men är rädd att det kommer spricka och bli dåligt.

Tips tack!

Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005

Gips.

Karlskrona
Här sen Sep 2005

Trådstartare
Re:

Michael Th skrev:
Gips.

Skulle det funka? Känns också sprickbenäget? Pluggen är lite flexibel. 3d printad i grunden

Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005

antingen staga upp insidan med spant av tunn plyfa eller dylikt. eller skaffa/hyr en lokal där du tillfälligt kan använda ett mer flexiblet luktande spackel..
var har du tänkt att göra formen?? ett partytält ute kan fungera ..

Karlskrona
Här sen Sep 2005

Trådstartare
Jag tänker leja bort formgjutning av just den anledningen tyvärr. Men det är klart är det någon med en bra lokal i Karlskrona området så hade det ju varit trevligt.

Qaz
Uppsala
Här sen Okt 2004

Om det går att rigga temporär extra ventillation direkt ut ur garaget så det blir lite undertryck i garaget kanske det slutar sprida sig in i huset? Typ badrumsfläkt ( https://www.biltema.se/bygg/vvs/ventilation/ventilationsflaktar/badrum . . . . ?) i en plywoodskiva fasttejpad i ett fönster eller så. Plus sätta igen ev ventillation som är sammankopplad med husets.

Kungälv
Här sen Feb 2003

Exakt. Går att lösa med ventilation.
Jag har gjutit i garaget flera gånger med en enkel avdelare gjord av vanlig byggplast som tejpades runt om kanterna mot tak, vägg och golv. Inte helt tätt ens en gång men efter bästa förmåga. I utrymmet där jag gjorde jobbet satt en relativt enkel fläkt som skapade undertryck och sög ut luften utanför byggnaden. Så finns bara någon form av fönster eller annan öppning där du kan rigga en fläkt som suger ut så löser du det.

Det luktade ingenting utanför min byggplastbubbla. Verkligen ingenting.

Citera
Yo-1
Karlskrona
Här sen Sep 2005

Trådstartare
Tack för svaren, jag får bygga mig ett byggplastbås. Är det någon som vet om aktiva kolfilter för köksfläktar tar lukten av lösningsmedel?

Skruva banåkabil
2 besök senaste veckan (910 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande