| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Mercedes slk 230 1998 går skit
|
1, 2 >> 6 besök senaste veckan (3779 totalt) |
|
hej nu behöver jag hjälp med min merca som jag tänkte använda som banbil, MEN den går inte bra. först. den går hur bra som helst när man kör normalt. så inget problem köra bilen. nu.. när den är kall, detta pågår i några minuter till den får upp lite värma. då går den ryckigt o svarar inte riktigt på gas. sen går den fint. nu är den igång o går fint men när man gassar hårt börjar den gå dåligt ryckigt o ibland misständer o den stannar i nåt typ läge vart den går ryckigt. det omöjligt att få den över 120 kmt kör jag i typ 90 o växlar ner i 3an så börjar den direkt gå ryckigt o stänger ner o går jätte konstig. typ lite som soppa torsk eller som vi sa om mopen "den fyrtakter" stänger jag av motorn o starter den igen kan jag direkt köra vidare utan dessa problem tills nästa gång jag gassar på. jag har kollad felkoder många gångar, har en ICARSOFT MB V2 modell specifik till min merca. jag får olika felkoder hela tiden. jag har bytt tändstift,spoler spjälhus gaspedalsensor bensinpump o filter det va den har berättat för mej, men senast var det kamaxelgivaren den ville att jag skulle byte. så jag tror den lurar mej. inte kan alla sensorer o dylikt vara sönder på en gång den drar inte mer soppa än vanligt o co halten är ok jag har kollad div slanger, kompresorn slår till som den ska. spjäl mellan luftfilter o kompresor fungerar. nu kommer jag inte på mer att kolla någon som har en ide ?????? _________________ henrik nielsen |
||
|
lamda är nock det enda jag inte har fått felkod på
dålig lamda kan det ge dessa fel ? bilen går ju felfritt vid normal körning när jag gassar så tövar den inte med att bryta, det sker på sekunden jordning har jag inte kollat, in på lyften o kolla _________________ henrik nielsen |
||
|
jord ok
nu får jag fram felkod 0803 som är en växellådskod manuellåda
kan tilllägga att inga motorlampor tänds läste att i felkod 0803 kan luftmassemätaren ligga inbakad, men en trasig lmm ger väl inte dessa symptom som bilen har ? jag har även haft av den o tvättad den o kollad om träden är hel, allt ok det konstiga är att skitet går perfekt vid normal körning, kör den varje dag utan problem _________________ henrik nielsen |
||
|
Re:
Finns lite olika versioner av 230K, så motorkod är ett måste då den fanns nästan under 10år MEEEN, en riktig bildiagnos kommer svara dig på vad som är kasst, MB å ODB funkar riktigt dåligt, De som finns på eftermarknaden brukar heta MB STAR C3 Multiplexer. Klassiska fel på M111K: 1. LMM!! 2. Lambda 1&2 3. Spjället på insuget 4. Spjället vid kompressorn. Ovanligare saker: kammarna ej i synk Kamsensorn kabelstamar i motorutrymmet.. Katalysatorn.. Bränslesystem, vet ej om denna bil fick idiottanken som är tvådelad... _________________ Johan Carlsson Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92 VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA |
||
|
motorkoden är M111.973
det en 230 med manuel låda årsmodel 1998 tack för ditt svar den felkods mojängen jag har ska vara bland dom bästa till MB. sägs det men ingen av dessa fel ska väl ge dom symptomen jag har
har inte höjd bränsleförbrukning o co halten är bra o biljävlen går perfekt fram tills man gassar på har tillomed varit på semester i dalarna med den lmm- ska bilen gå dåligt hela tiden lamda -öker bränsleförbrukningen spjälhus- bytt sjället vid kompresorn öppnar o stänger o kompresorn slår till o från kammarna ej i synk- då bör den inte gå bra alls kamsensorn- bör den inte gå bra alls + bensinförbrukningen öker kablar- jag tycker jag har varit o ryckt i allt katalysator- ska inte heller ge dessa symptom tanken vet jag intet om jag får nya felkoder varje gång jag kollar, före gången var det kamaxelgivaren, den felkoden är borta o nu babblar den om växellådan. detta är va jag har kunnit läsa mej till o va jag har gjort är jag helt ute o cykler med det jag skrivit, eller stämmer det något så när va dom olika grejor ger för symptom ?? jo jag får nock lämna in den o få gjort en riktig diagnos hos autoelektra (det grämmar mej att jag inte kan bena ut detta) men kan ju liksom inte bli ved att byta delar. det koster ju en förmögenhet.
_________________ henrik nielsen |
||
|
Re:
Lambda kan ge lite knepiga tendenser och med tanke på att den gick dåligt när den var kall så skulle den främre vara ett problem. Kass lamda kan även ge knepig gång vid fullgas och det behöver inte visa sig i förbrukning. Men, det borde ligga en felkod om det fungerar som andra bilar.... _________________ Thomas Runebrant Boxster S -01 GT edi Boxster S -04 Race ex Cupra R Ringen Toy II ex M3 E36 BTG 7:51 TF ex 996GT3 CS ex 993TT RS/CS ex 911 -78 3.8l ex |
||
|
jag tror inte det lamdan
har inte fått felkod på lamdan o ingen motorlampa tänds bara det att motorlampan inte tänds är konstigt. eller den är kanske sönder. har funderat hela dagen,, det finns ju sån hastighets begränsare inbyggt i farthållaren, kan det mån vara den som har ballat ut. alltså felet ligger i datorn. jag har inte farthållare på min men vet det ligger inbyggt i datorn, det bara koppla på spaken så funkar det. fattar inte varför tysken har snålat in på den. får inte felet att hänga ihop med lamda-llm osv har även testat koppla bort antispin, men det gjorde inge skillnad. så det ingen sensor där som spökar, det har jag annars stöt på tidigare att den går dåligt kallt behöver ju inte hänga ihop med det andra, o där har jag också varit o tänkt på båda lamda o lmm. jag får tyvärr nock se mej besegrat av en tysk o ringa autoelektra imorgon jag skulle så gärna vilja hinna köra lite på Sturup innan vinter nu när jag har nya däck o allt sumsumarum.... det var bättre för... innan al jävla elektronik
||
|
Re:
Låter som en bra ide och säkert billigast i längden. _________________ Thomas Runebrant Boxster S -01 GT edi Boxster S -04 Race ex Cupra R Ringen Toy II ex M3 E36 BTG 7:51 TF ex 996GT3 CS ex 993TT RS/CS ex 911 -78 3.8l ex |
||
|
LS löser de flesta bekymmer, annars kan du ju göra som Niklas men det verkar ta tid: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php
_________________ Tord Ringenha11 |
||
|
Re:
Hahaha va fan... Varför blev jag uthängd??? Jag har ju ändå 3 barn, villa, bygger garage, meckar GT4 Ginetta och gäst spelar i MSLS med "Ricky Bobby motorsport" när jag hinner. Så jag har byggt färdigt min Merca i huvudet men klockan och jag är inte överens... _________________ Niklas johansson The Hardest cars to chase are GERMEN CARS- L.A.P.D |
||
|
niklas din merca blir j...... häftig, sånt projekt orkar jag inte med. jag måste bli klar med min Capri v8 först
gick o tänkte igår.. nej min själ, detta är personligt. det inte pengarna det principen
så emott bättre vetande beställde jag igår en LLM o en LS så nu kommer bilen gå som en raket, eeeeeeller jag kommer stå som et fån o får ända lämna bilen till autoelektra
nu det bara vänta på posten
||
|
.
Jag har haft en SLK 230 aut. -97 med dålig luftmassemätare/givare. I mitt fall så fick den för lite bensin pga detta. Visade sej när man tog ut hög effekt, då började den missa på högre varv. Efter tips på ett MB-forum så testade jag med en annan LMM (samma sitter även på andra MB-modeller) och då försvann problemet. Lycka till!
_________________ Calle Olsson |
||
|
så nu går den igen
byte LMM, har aldrig varit med om symptomen som denna kassa lmm givit. den dyra datorn jag köpte kan jag slå ett spik rakt igenom o hänga på väggen, sämre skit ska man leta länge efter. o ändå skulle den vara en av dom bästa ???? har ändå beställt en tid hos autoelektra på måndag. så får dom gå igenom den o se om det finns andra fel. dom tar 1300kr för en diagnostik, det kan det vara värt. om inte annat kan dom släcka alla felkoder. nu får vi hoppas på fint väder 25 okt då har Sturup sin sista trackday för i år. ska bliv spännande att prova bil på bana har som sagt tävlat i roadracing i många år men aldrig provat bana i bil så nu är det ut i verkstan o serva mercan tack för alla input _________________ henrik nielsen |
||
![]() |
Skruva banåkabil
|
1, 2 >> 6 besök senaste veckan (3779 totalt) |