Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Sveriges med råge mest (allvarligt) olycksdrabbade banparti
1, 2   >>
2754 besök totalt
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42333

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Sveriges med råge mest (allvarligt) olycksdrabbade banparti

När SSK tävlade på Kinnekulle häromdagen så hände det igen. Det regnar och en bil åker av riktigt ordentligt precis innan bron in i räcket. Just där är vad jag vet i särklass det mest olycksdrabbade stället - på alla svenska banor - om man ser till olycksstatistik över våldsammare krascher både på trackdays och race under ganska många år nu.

Det verkar som om det alltid beror på samma sak, det regnar och allt verkar helt okej. Men väldigt fort så går det från blöt asfalt till stående vatten, på samma ställe varje gång. Och innan någon hinner reagera så åker någon av våldsamt in i räcket innan bron.

Tyvärr har vad jag vet inte banan fått tummen ur att göra något åt varken banan eller hur arrangörer måste agera vid regn. Hur många ytterligare personskador ska till innan något händer?

_________________
Magnus Thomé
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



SLC har haft 3st riktigt ordentliga olyckor där med exakt samma förutsättningar, regn och tvärsläpp oväntat i svaga högern med avåkning åt höger in i räcket ... (ena gången så hamna Ravila racing in i betongsuggan som förut fanns där med tvärstopp baklänges med losssliten stol som gjorde att föraren åkte bakåt in i burrören och fick en bruten nacke, men återställd senare efter många månader med halokrage tack och lov)

vi pratade mycket om det då när det hände... även här har jag för mig på rejsa ... jag vet inte riktigt vad man ska göra men en enkel sak vore väl skapa en "regn" chikan uppåt höger på avfarten mot rallycross spåret.... för att få ner farten ... för grundproblemet tror jag iaf är helt enkelt att det är för mycket stillastående vatten just på det partiet och det vattenplanar och då är det kört just där då det inte finns eller ens går att fixa avåknings-zoner där, då banan möts...

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42333

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Tyvärr står den platsen med regn för majortiteten av mer våldsamma krascher på alla trackdays också.


Det borde ju gå att dränera bättre tycker jag. Men en akut lösnng kan ju vara en chikan så fort det regnar. Men hur gör man om det är torrt och börjar regna lite lätt. Problemet är ju att arrangörer inte hinner reagera för förloppet är så snabbt, inte ens en minut från okej att köra till vattenplaning.


Och jo, jag höll på och tjatade på Lars-Erik på Kinnekulle ett bra tag att de behövde göra något åt banan eller åtminstone göra klara riktlinjer för arrangörerna för att det inte skulle hända igen. Vilket det nu gjort

_________________
Magnus Thomé
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



Re:

Magnus Thomé skrev:
Tyvärr står den platsen med regn för majortiteten av mer våldsamma krascher på alla trackdays också.


Det borde ju gå att dränera bättre tycker jag. Men en akut lösnng kan ju vara en chikan så fort det regnar. Men hur gör man om det är torrt och börjar regna lite lätt. Problemet är ju att arrangörer inte hinner reagera för förloppet är så snabbt, inte ens en minut från okej att köra till vattenplaning.


Och jo, jag höll på och tjatade på Lars-Erik på Kinnekulle ett bra tag att de behövde göra något åt banan eller åtminstone göra klara riktlinjer för arrangörerna för att det inte skulle hända igen. Vilket det nu gjort


ett alternativ är ju att göra som Spa Franchorchamps gjort på startraken... dom har ju räfflat asfalten där... det låter som fan i bilen men vattenplanar inte där längre.... visst asfalten behövs bytas lite oftare då det sliter mer på asfalten men tar bort väldigt mycket vattenplaningsrisk.

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1731



Bara som en input i diskussion (då jag faktiskt körde då det hände) så vill jag bara baxa in att det vid tillfället absolut regnade men min helt egna uppfattnig är att det inte var så mycket vatten på på banan att det var tal om planing just detta tillfälle, dock vet jag som ni skriver att det är olycksdrabbat här..
Nu hade ju Macklin första parkett då han låg precis bakom personen som åkte av men av det vi talade om precis efter var är att det handlade om ett (om än underligt) omkörningsförsök som som slutade med att föraren/bilen hamnade med hjulen utanför asfalten. Då finns det bara en väg. Konsekvensen kan man fortsätta diskutera åtgärder att mildra.

_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42333

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Jag tänkte då när jag höll på att dra i det för några år sen att man kanske kan borra massa dräneringshål i asfalten (jag har ingen aning om vad jag pratar om alltså)

Men jag killgissar att en lösning är att asfaltera om med en ny lutning på den här biten av banan?

Eller om det går som sagt att dränera genom asfalten på en bunt ställen?

Räfflor borde ju också hjälpa men då kanske vi får folk som får sladd i torrt där istället? Kanske långsökt, det är ju nästan rakt, bara svag sväng man gör där.

Eftersom ingen lyckats få arrangörer att hänga ut randig flagg i tid utan det alltid alltid verka komma som en snabb överaskning medan man står och funderar "undrar hur mycket det regnar nu, är det inte lite mycket den senaste minuten..." så kunde man teoretiskt koppla en regnmätare till varningslampor som signalerar en fix maxfart förbi partiet. Men nu nördar jag ner mig i tekniklösningar som vanligt.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42333

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Re:

Björn Davidsson skrev:
Bara som en input i diskussion (då jag faktiskt körde då det hände) så vill jag bara baxa in att det vid tillfället absolut regnade men min helt egna uppfattnig är att det inte var så mycket vatten på på banan att det var tal om planing just detta tillfälle, dock vet jag som ni skriver att det är olycksdrabbat här..
Nu hade ju Macklin första parkett då han låg precis bakom personen som åkte av men av det vi talade om precis efter var är att det handlade om ett (om än underligt) omkörningsförsök som som slutade med att föraren/bilen hamnade med hjulen utanför asfalten. Då finns det bara en väg. Konsekvensen kan man fortsätta diskutera åtgärder att mildra.


Tack för klargörande att det kanske inte var stående vatten just denna gång. Men historiskt sett så har det varit otrolig överrepresentation med våldsamma olyckor exakt där och alltid under regn. Just på trackdays också som annars är väldigt förskonade från våldsammare händelser rent allmänt.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



Re:

Björn Davidsson skrev:
Bara som en input i diskussion (då jag faktiskt körde då det hände) så vill jag bara baxa in att det vid tillfället absolut regnade men min helt egna uppfattnig är att det inte var så mycket vatten på på banan att det var tal om planing just detta tillfälle, dock vet jag som ni skriver att det är olycksdrabbat här..
Nu hade ju Macklin första parkett då han låg precis bakom personen som åkte av men av det vi talade om precis efter var är att det handlade om ett (om än underligt) omkörningsförsök som som slutade med att föraren/bilen hamnade med hjulen utanför asfalten. Då finns det bara en väg. Konsekvensen kan man fortsätta diskutera åtgärder att mildra.



även om inte vattenplaning kanske , så förändrar det ju inte att nånting (kanske konstig omkörningförsök?) gjorde att all friktion försvann (av banan? vatten? ) kombinerat med hög hastighet och i stort sett ingen avåkningzon gör att man slår sig då det blir tvärstopp från hög hastighet... och större avåkningszoner är väl nästan omöjligt fixa med tanke på att banan går tillbaka på baksidan så det måste finnas räcke där för att inte få ändå värre olyckor...med bil som möter andra bilar.


det är svårt hitta någon enkel lösning som löser problemen.... men erfarenheten säger ju att under många år så har ett relativt större antal gjort sig eller sina bilar väldigt illa där. iaf i jämförelse med alla andra svenska banors avåkningspartier.... enda någorlunda dåliga partier jag kan komma på som är jämförbara var väl gamla trösen och falkenbergs chikan och mittsveriges nedersta kurva... och alla dom tre har ju med gott resultat ändrats ganska radikalt.

plus självklart gamla velodromen på karlskoga som helt och hållet togs bort

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
cirs
Göteborg
Här sen Jan 2009
Inlägg: 842



Jag tror detta har varit uppe tidigare. Jag har också varit med när det skett olyckor där och då var det precis som du beskriver torrt men sen kom regn och det blir halt.

Grundorsaken är rätt tydlig men det kanske blir tråkigt att sätta hastighetesbegränsning på alla banor i Sverige Men jag tror det finns en del att göra med avåkningszonen. Nu är det väldigt ojämt och med högfart lätt att bilen hamnar i sidleds. Istället för att medvetet fortsätta rakt fram och ge goda förutsättningar för det. Sen om det är platt gräs, asfalterad yta kan diskuteras. Men att man har möjligheten att mötas upp med banan i kvarnen någonstans.

_________________
Chriss Rice
Mazda MX-5 Roadsport C #61
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74270
Opel speedster
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=113779
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42333

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Mmmm. Steg ett är kanske att banan tar kontakt med alla som kraschat våldsamt just exakt där de senaste fem-tio åren och stämmer av olycksförloppet med förarna. Så man vet vad som behöver göras.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42333

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Re:

cirs skrev:
Jag tror detta har varit uppe tidigare. Jag har också varit med när det skett olyckor där och då var det precis som du beskriver torrt men sen kom regn och det blir halt.

Grundorsaken är rätt tydlig men det kanske blir tråkigt att sätta hastighetesbegränsning på alla banor i Sverige Men jag tror det finns en del att göra med avåkningszonen. Nu är det väldigt ojämt och med högfart lätt att bilen hamnar i sidleds. Istället för att medvetet fortsätta rakt fram och ge goda förutsättningar för det. Sen om det är platt gräs, asfalterad yta kan diskuteras. Men att man har möjligheten att mötas upp med banan i kvarnen någonstans.


Problemet är de som tappar bilen innan bron och hamnar i räcket vid brons mittpelare om jag beskriver det lite grovt.

De som tappar bilen kring apex under bron har gott om utrymme. Där händer det ju ofta att det åks av åt både höger och vänster men otroligt sällan det blir ordentliga personskador tack vare sand till vänster och (iof guppigt) gräs åt höger..

_________________
Magnus Thomé
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



Re:

Magnus Thomé skrev:
cirs skrev:
Jag tror detta har varit uppe tidigare. Jag har också varit med när det skett olyckor där och då var det precis som du beskriver torrt men sen kom regn och det blir halt.

Grundorsaken är rätt tydlig men det kanske blir tråkigt att sätta hastighetesbegränsning på alla banor i Sverige Men jag tror det finns en del att göra med avåkningszonen. Nu är det väldigt ojämt och med högfart lätt att bilen hamnar i sidleds. Istället för att medvetet fortsätta rakt fram och ge goda förutsättningar för det. Sen om det är platt gräs, asfalterad yta kan diskuteras. Men att man har möjligheten att mötas upp med banan i kvarnen någonstans.


Problemet är de som tappar bilen innan bron och hamnar i räcket vid brons mittpelare om jag beskriver det lite grovt.

De som tappar bilen kring apex under bron har gott om utrymme. Där händer det ju ofta att det åks av åt både höger och vänster men otroligt sällan det blir ordentliga personskador tack vare sand till vänster och (iof guppigt) gräs åt höger..


och oftast är det i början av svaga högern och dom landar i början av det räcket som går upp till bron... och i tex ravilas fall i betongblocket som stod som extra säkerhet för att inte få bilar gå över till nästa banavsnitt med mötande trafik. (tror iofs att det betongblocket inte finns längre)

avåkningar längre fram ger ju inte alls samma konsekvenser även fast mer fart då längre fram

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20133



Niklas Falk, från annan tråd skrev:
Fredrik - SLC skrev:
vet inte om det är asfalten som är för tät eller om det pga svaga svängen med lite guppigt... men nånting borde göras vid regn för att förändra banan , då så många har kraschat hårt där under åren....
Asfalten är bred och banan går från att vara svagt avrinnande åt både höger och vänster till att inte luta alls (eftersom rallycrossbanan ut till höger gör att lutningen åt höger slutar, och till vänster kommer berget).
Så en 12+ meter bred asfalt utan lutning gör att varenda millisvacka blir stående vatten (har ingen kunskap om asfaltens täthet).
Skrotar man rallycrossbanan så det kan bli en ren bana med lutning åt vänster inför bron (tex höja högerkanten en halvmeter) så skulle det gå att förbättra situationen.
Det kanske skulle fungera även med rallycrossbanan, men det är ju den som gör att det är en stor öppen yta utan räcke på höger sida (I detta fallet såg det från höjden ut att kunna gått ännu värre med träff i räckets avslut).

Som sagt, ett räcke längs bankanten på högersidan från depåutfarten (och ett staggered hål för att kunna hantera banan ungefär där smitvägen är idag) skulle göra de värsta olyckorna mindre dåliga.
Men om du i bra fart planar in under bron rakt mot pelaren så blir det en resa ändå (men då skickas du igenom kurvan och ut mot Kvarn, möjligen flygandes uppockned baklänges, bevittnat själv från huvudpostering).
EM i rallycross var ju ett tag sen, och det går nog att ha en knöligare förstasväng för RC (eller öppna räcket för just ett sånt event).

Tävlingsläget är skillnad från trackdayläget (där skillnad mellan varven vid kraftig nederbörd är stor bidragande orsak).
Vid race så kör du ju så hårt det går, och om det går att köra lite till så gör du det. Men om du då går ur det mindre blöta spåret för omkörning så går det sällan bra.
Jag har gjort detsamma när jag var överladdad i blött vid högfartaren på Falkenberg ("yttern går väl bra..."), och då passerade jag halva fältet när jag gjorde 13-15 piruetter på innerplans gräsmatta (träffade ingen annan bil och inget hårt som tur var).

Svante kanske är öppen för förändring, det har ju planterats lite träd runt uppfarten ur tunneln.

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20133



Re:

Fredrik - SLC skrev:
och oftast är det i början av svaga högern och dom landar i början av det räcket som går upp till bron... och i tex ravilas fall i betongblocket som stod som extra säkerhet för att inte få bilar gå över till nästa banavsnitt med mötande trafik. (tror iofs att det betongblocket inte finns längre)
Inget betongblock, men du har ju änden på räcket som även om det täcks med många rader däck är ett bryskt stopp att pricka med förardörren.

Lite paintjobb, det gröna är flygturen under trackday jag bevittnat.
Det oranga är min gissning av vinklar och resa baserat på vad jag såg från höjden.
Ingen garanti alls att detta flygfoto är den bästa bilden av hur Kinnekulle såg ut i söndags, och hur tidigt asfalten lämnades är jag inte heller säker på, men det var en lång resa över gräs, och lite luftfärd över smitvägen (som ju inte är täckt av däck som på flygfotot, så räckeskanten var inte långt undan)

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19046



Det kan ju inte vara jättesvårt att ha en mobil däckbarriär modell större som i alla fall inte ger en punktlast rakt i sidan om man hamnar i det läget (minns en jävligt otäck in-car från en Sierra(?) för en massa år sen där man hör föraren skrika NEJ NEJ NEJ!! tills han brakar med förarsidan före rakt i änden på räcket)
Alternativt som du säger Niklas, ett armco med eventuellt demonterbara delar när man skall köra RC/RX. Eller en kombination.

Antar att det skulle störa halkkörningen en del om man inte tänker till dock.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
fixxe
Halmstad
Här sen Okt 2004
Inlägg: 1285



Finns ett gammal (från 2003-2004 kanske?) klipp på tuben... Hondaklubbens allvarligaste avåkning på alla trackdays vi haft...

3,20 in


_________________
Fredrik Heijel
www.hondaklubben.com
Civic -00 BilsportSS 1.24.12 såld
Suzuki Swift Sport -14
Toyota Rav4 Gazoo Racing -24
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19046



Det kanske var den jag menade.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



Re:

MaZ skrev:
Det kanske var den jag menade.


den där visar ju exakt grundproblematiken ... i svaga högern så släpper det pga vattnet och ingenting går att rädda ... då räckena måste ju finnas där pga mötande.. fler däckrader.. tja det får det möjligen bli lite lindrigare men fortfarande så blir det krasch med konsekvenser

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20133



Re:

Fredrik - SLC skrev:
MaZ skrev:
Det kanske var den jag menade.


den där visar ju exakt grundproblematiken ... i svaga högern så släpper det pga vattnet och ingenting går att rädda ... då räckena måste ju finnas där pga mötande.. fler däckrader.. tja det får det möjligen bli lite lindrigare men fortfarande så blir det krasch med konsekvenser
Även om man sätter ett räcke i "vita linjen" hela vägen så blir det en flipperkula mellan räcken, men stoppet borde inte bli så hårt.

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



Re:

Niklas Falk skrev:
Fredrik - SLC skrev:
MaZ skrev:
Det kanske var den jag menade.


den där visar ju exakt grundproblematiken ... i svaga högern så släpper det pga vattnet och ingenting går att rädda ... då räckena måste ju finnas där pga mötande.. fler däckrader.. tja det får det möjligen bli lite lindrigare men fortfarande så blir det krasch med konsekvenser
Även om man sätter ett räcke i "vita linjen" hela vägen så blir det en flipperkula mellan räcken, men stoppet borde inte bli så hårt.


att man kör av när man bromsar för sent eller klantar sig på andra sätt... inga problem för mig.. det ingår ju liksom lite i sporten.... även med trasiga bilar.

men att folk ska tappa en bil mitt i en väldigt svag kurva som inte ens i regn egentligen är någon tvekan om att man håller full gas , pga vattenproblematik av någon anledning och som ger helt överaskande effekter då det kan säkert handla om några centimeter i sidled på asfalten som ger om det släpper eller går normalt ... är inte lika ok tycker jag.

sen om konsekvenserna blir mindre så är det bra... men bäst vore om såna "onödiga" konsekvenser inte behöver hända överhuvudtaget.

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Babbe
Lund
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1794



Re:

MaZ skrev:
Det kanske var den jag menade.


Filmen med Escorten är på en annan banan vill jag säga, men vet inte vilken.

_________________
Sebastian Steiner
Vw golf Mk5 cup
Vombsmotorsport
Citera
Allmänt banåkaforum
Sveriges med råge mest (allvarligt) olycksdrabbade banparti
1, 2   >>
2754 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande