| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Vilken Audi har längsmonterad motor och drivning fram?
|
1, 2 >> 1 besök senaste veckan (11253 totalt) |
|
Sitter och filosoferar över nästa bygge som lutar åt att bli en mittmotorbil.. Men jag vill ha en längsmonterad motor och inte tvärställd så: 1) Vilka bilar ha längsmonterad motor och drivning fram? 2) Vilka Audi har som ovan för där vet jag att det finns? 3) Finns de med 4, 5 eller 6 cyl motorer till dne växellådan? Gärna lättfunna bilar till överkomligt pris.. _________________ Svante Hoberg No turbos , no superchargers, just pure petrolhead heaven!!! |
||||
|
2)
Samtliga Audi utom A2, A3 och TT har och hade längsmonterade motorer. Alla förutom dom med V8 finns med fram- eller fyrhulsdrift. V8 enbart med fyrhjulsdrift. 3) R4 R5 V6 _________________ /Niße Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18 |
||||
|
Det finns en billig Audi V8 3.7 liter under säljes här på forumet. En sån passar ganska "rakt på" på en låda från Audi 80, 90, 100, A4, A6, VW Passat (med längsmonterad motor)...... Du kan t.o.m. få 6-vxl om du väljer rätt låda.
Billigt och ganska mycket vrid/effekt. Annars finns det 4, 5 eller 6-cylindriga motorer med eller utan turbo(s) Andra bilar med längsmonterad motor och framhjulsdrift är Renault 16, 18 20, 30, fuego... (Min Lotus har en R16TS-motor och en R18GTS-låda.) _________________
Ny kulbil i garaget.
|
||||
|
Kanon... så en gammal 5-cyl audi 80-100 med lite mil på mätaren skulle bli bra
Så till en följdfråga.... Någon som har ritningar, bilder på en sån motor med vxl-låda? _________________ Svante Hoberg No turbos , no superchargers, just pure petrolhead heaven!!! |
||||
Jag skulle satsat på en motor och låda från Audi 80 16v. 2 liter 16V, 137 hk original. Den har lägre komp (och snällare kammar ??) än golfens 1.8 med samma effekt. Klättrar över 200 hk med trim. Se exempel i Modsport: http://www.modsport.scorpionshops.co Vill du åka 5-cyl så finns det en 170 hk fyrventilsmotor. Samma som ovan ungefär fast en cylinder till, 2.3 liter. 2.3 = 1.8 * 1,25... _________________
Ny kulbil i garaget.
|
||||
Den är helt gudomlig! Jag hade en 90 20V förut och den motorn blev jag hlet kör i. Vaknar duktigt vid drygt 4000 varv och då börjar den ryta. Vid 7000 ändrar den ljud igen... Och vid 7200 är det dags att växla
_________________ /Daniel Kihlgren VW 1200 -65 Punto GT -96 |
||||
Httar man inte en sådan motor så kan man ju ta lådan från en A80 och sedan leta motorer från Passat 16V, 2 liter 136 hk eller Golf 16V, 1.8 liter 139hk / 2.0 liter 150 hk. Audins variant tror jag iofs är bäst då den har ett högre block med längre stakar. original går insugsrören i en lång böj över toppen så dessa motorer bygger en del på höjden. Men man behöver ju inte använda originalinsug iofs... _________________ /Niße Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18 |
||||
|
Visst är det skillnader på växellådorna beroende på om de är till R4, R5 eller V6 (syftar på bultning mot blocket)?
Det är små skillnader mellan de längsmonterade och tvärställda motorerna (oljetråg, oljefilterhållare och oftast insugsrör/grenrör) men det går att koka friskt mellan VW/AUDI-bitar. ABF-motorn är en riktigt fin pjäs (men ovanlig och endast som tvärställd)! Byt tråg till ett för längsmonterad och kör, inte svårare än så. (Skrothandlarna tar ca 8000:- för en med 4-5000mil senast jag kollade)
Exakt!
Toktankar? Ingen som funderat/byggt på Wankel? Tacksamt för tyngdpunkten och härligt för örat.
_________________ Johan Rius Tonykart Racer DD2 |
||||
Kan bara hålla med. Lådan tål dessutom hur mycket stryk som helst (med originaleffekt/vrid). Kanske lite för lång för ett mittmotorbygge
_________________ Jörgen Eriksson |
||||
|
Passar på att glida med på denna tråd...
Tror Ni att ex. vis en 2WD låda från ovanstående Audi modeller klarar av vridet från en Cobra 4,6l. V8 på ca 460Nm? Vilken låda är starkast, 200:an i 2Wd utförande??? Vad tror ni om utväxlingen? Beräknad toppfart (önskemål) 300km/h... Mvh, |
||||
|
Hej
om man surfar på GT40-forum i USA så finns det en del skrivet om Audilådor och V8. Det finns visst någon/några modeller som håller rätt bra (ersätter Renault 30-lådan som börjar bli sällsynt). Kul byggidé...vore skoj att se mer sånt. /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
Inga ritningar men du kan komma och titta jag har en Audi 80 års 83 tror jag. Rak 5:a längsmonterad med växellåda bara att hämta skitet mer eller mindre om du vill titta noga
Behövde bara elsystemet
_________________ Daniel Steiner |
||||
|
Svante: hmm låter som om du tänker i samma banor som jag! men jag har redan börjat!
jag bygger mittmotor bil med en 20 v turbo femma från audi s2 med en låda från en audi 200(samma innehåll i audi 100 lådorna som sitter på dom 5cyl versionerna)och i princip samma låda som porsche 944! motorn passar rakt av mot lådan men man får byta svägnhjul och kopling bilder på motor och låda ihop finns på (sida 2 och 3) https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php Svante: pma om du undrar över nåt! _________________ jonny strand |
||||
Så du menar att en Audi V8 motor passar "bolt on" på en sådan låda. I så fall är mitt nästa bygge spikat
_________________ Stefan Sundkvist |
||||
Ja, men jag går inte ed på det förrän jag testat det själv. Du måste nog åtminstone byta svänghjul/koppling då de flesta v8:or suttit på automatlådor. _________________
Ny kulbil i garaget.
|
||||
|
Här är ett till exempel med Audilåda i mittmotorbil. Lådan sitter riktigt bra där och drivaxlarnas placering på lådan är optimal för en mittmotorbil.
En Rover V8 på en Audilåda. Ramen är en hembyggd rörram till en Lotus Europa. Och NEJ, det är tyvärr inte min bil. _________________
Ny kulbil i garaget.
|
||||
|
Glöm inte VolksWagen Santana Lx5 Samma 2,3 liters femma som i Audi, men inte lika uppskrämd orginal....bara 115 Hk.
Men å andra sidan kanske snällare körd och bättre utgångsmaterial. J...igt trevliga motorer dom där, vi har haft två stycken i familjen innan, varvvilliga som tusan hi hi : ) Mvh. _________________ Ascona_A |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
1, 2 >> 1 besök senaste veckan (11253 totalt) |