Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Vilken Audi har längsmonterad motor och drivning fram?
1, 2   >>
1 besök senaste veckan (11253 totalt)
Svante
Åstorp
Här sen Jul 2004
Inlägg: 3499


Trådstartare
Vilken Audi har längsmonterad motor och drivning fram?

Sitter och filosoferar över nästa bygge som lutar åt att bli en mittmotorbil..
Men jag vill ha en längsmonterad motor och inte tvärställd så:

1) Vilka bilar ha längsmonterad motor och drivning fram?

2) Vilka Audi har som ovan för där vet jag att det finns?

3) Finns de med 4, 5 eller 6 cyl motorer till dne växellådan?

Gärna lättfunna bilar till överkomligt pris..

_________________
Svante Hoberg

No turbos , no superchargers, just pure petrolhead heaven!!!
Citera
Nisse Classon
Lidköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4439



2)
Samtliga Audi utom A2, A3 och TT har och hade längsmonterade motorer. Alla förutom dom med V8 finns med fram- eller fyrhulsdrift. V8 enbart med fyrhjulsdrift.

3)
R4
R5
V6

_________________
/Niße

Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18
Citera
DJ
NL
Här sen Maj 2004
Inlägg: 11042



Det finns en billig Audi V8 3.7 liter under säljes här på forumet. En sån passar ganska "rakt på" på en låda från Audi 80, 90, 100, A4, A6, VW Passat (med längsmonterad motor)...... Du kan t.o.m. få 6-vxl om du väljer rätt låda.

Billigt och ganska mycket vrid/effekt.

Annars finns det 4, 5 eller 6-cylindriga motorer med eller utan turbo(s)

Andra bilar med längsmonterad motor och framhjulsdrift är Renault 16, 18 20, 30, fuego...

(Min Lotus har en R16TS-motor och en R18GTS-låda.)

_________________

Ny kulbil i garaget.
Citera
Svante
Åstorp
Här sen Jul 2004
Inlägg: 3499


Trådstartare
Kanon... så en gammal 5-cyl audi 80-100 med lite mil på mätaren skulle bli bra

Så till en följdfråga....

Någon som har ritningar, bilder på en sån motor med vxl-låda?

_________________
Svante Hoberg

No turbos , no superchargers, just pure petrolhead heaven!!!
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674



En låda från en gammal Audi 200 kan ju passa, eftersom de hade hyfsat vrid. Lite dum utväxling bara.
Renault har ett par modeller med längsmonterad motor framför växellådan.

_________________
/Anders Ytterström
#24, #64, #88
Citera
DJ
NL
Här sen Maj 2004
Inlägg: 11042



Svante skrev:
Kanon... så en gammal 5-cyl audi 80-100 med lite mil på mätaren skulle bli bra

Så till en följdfråga....

Någon som har ritningar, bilder på en sån motor med vxl-låda?


Jag skulle satsat på en motor och låda från Audi 80 16v. 2 liter 16V, 137 hk original. Den har lägre komp (och snällare kammar ??) än golfens 1.8 med samma effekt. Klättrar över 200 hk med trim.

Se exempel i Modsport:

http://www.modsport.scorpionshops.com/forare_willy.htm


Vill du åka 5-cyl så finns det en 170 hk fyrventilsmotor. Samma som ovan ungefär fast en cylinder till, 2.3 liter. 2.3 = 1.8 * 1,25...

_________________

Ny kulbil i garaget.
Citera
Daniel Kihlgren
Vagnhärad
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2334



DJ skrev:

Vill du åka 5-cyl så finns det en 170 hk fyrventilsmotor. Samma som ovan ungefär fast en cylinder till, 2.3 liter. 2.3 = 1.8 * 1,25...


Den är helt gudomlig! Jag hade en 90 20V förut och den motorn blev jag hlet kör i. Vaknar duktigt vid drygt 4000 varv och då börjar den ryta. Vid 7000 ändrar den ljud igen... Och vid 7200 är det dags att växla

_________________
/Daniel Kihlgren
VW 1200 -65
Punto GT -96
Citera
Nisse Classon
Lidköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4439



DJ skrev:
Jag skulle satsat på en motor och låda från Audi 80 16v. 2 liter 16V, 137 hk original. Den har lägre komp (och snällare kammar ??) än golfens 1.8 med samma effekt. Klättrar över 200 hk med trim.


Httar man inte en sådan motor så kan man ju ta lådan från en A80 och sedan leta motorer från Passat 16V, 2 liter 136 hk eller Golf 16V, 1.8 liter 139hk / 2.0 liter 150 hk. Audins variant tror jag iofs är bäst då den har ett högre block med längre stakar.
original går insugsrören i en lång böj över toppen så dessa motorer bygger en del på höjden. Men man behöver ju inte använda originalinsug iofs...

_________________
/Niße

Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18
Citera
Johan Rius
Kävlinge / Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1212



Visst är det skillnader på växellådorna beroende på om de är till R4, R5 eller V6 (syftar på bultning mot blocket)?

Det är små skillnader mellan de längsmonterade och tvärställda motorerna (oljetråg, oljefilterhållare och oftast insugsrör/grenrör) men det går att koka friskt mellan VW/AUDI-bitar.

ABF-motorn är en riktigt fin pjäs (men ovanlig och endast som tvärställd)!
Byt tråg till ett för längsmonterad och kör, inte svårare än så. (Skrothandlarna tar ca 8000:- för en med 4-5000mil senast jag kollade)

Citat:
Men man behöver ju inte använda originalinsug iofs...

Exakt!

Toktankar? Ingen som funderat/byggt på Wankel? Tacksamt för tyngdpunkten och härligt för örat.

_________________
Johan Rius
Tonykart Racer DD2
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5299



Rocco-82 skrev:

Toktankar? Ingen som funderat/byggt på Wankel? Tacksamt för tyngdpunkten och härligt för örat.


Jag ska, någon gång

_________________
Pontus Fyhr
Citera
Jörgen (Jet)
Stockholm/Skogås
Här sen Apr 2003
Inlägg: 19314



Daniel Ekström skrev:
Den är helt gudomlig! Jag hade en 90 20V förut och ...


Kan bara hålla med. Lådan tål dessutom hur mycket stryk som helst (med originaleffekt/vrid). thumbs up
Kanske lite för lång för ett mittmotorbygge

_________________
Jörgen Eriksson
Citera
combat
Göteborg/Partille
Här sen Nov 2003
Inlägg: 175



Wankel ska det va!

_________________
Bert-Åke Blennow
Fordonspark: Mazda RX-7 -85.
Nissan Primera med brölarfilter, slirande koppling, kass synkring på tvåan och klena drivaxlar.
Citera
N-Joy Motorsport
Linköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 255



Passar på att glida med på denna tråd...

Tror Ni att ex. vis en 2WD låda från ovanstående Audi modeller klarar av vridet från en Cobra 4,6l. V8 på ca 460Nm?

Vilken låda är starkast, 200:an i 2Wd utförande???

Vad tror ni om utväxlingen? Beräknad toppfart (önskemål) 300km/h...

Mvh,
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5898



Hej

om man surfar på GT40-forum i USA så finns det en del skrivet om Audilådor och V8. Det finns visst någon/några modeller som håller rätt bra (ersätter Renault 30-lådan som börjar bli sällsynt).

Kul byggidé...vore skoj att se mer sånt.

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003
Inlägg: 4243

Hjälpmoderator

Svante skrev:
Kanon... så en gammal 5-cyl audi 80-100 med lite mil på mätaren skulle bli bra

Så till en följdfråga....

Någon som har ritningar, bilder på en sån motor med vxl-låda?


Inga ritningar men du kan komma och titta
jag har en Audi 80 års 83 tror jag. Rak 5:a längsmonterad med växellåda
bara att hämta skitet mer eller mindre om du vill titta noga

Behövde bara elsystemet

_________________
Daniel Steiner
Citera
jonnystrand
skellefteå
Här sen Mar 2004
Inlägg: 416



Svante: hmm låter som om du tänker i samma banor som jag! men jag har redan börjat!
jag bygger mittmotor bil med en 20 v turbo femma från audi s2 med en låda från en audi 200(samma innehåll i audi 100 lådorna som sitter på dom 5cyl versionerna)och i princip samma låda som porsche 944!

motorn passar rakt av mot lådan men man får byta svägnhjul och kopling

bilder på motor och låda ihop finns på (sida 2 och 3)
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=8498

Svante: pma om du undrar över nåt!

_________________
jonny strand
Citera
stesun
Unbyn-Boden
Här sen Jul 2004
Inlägg: 43



DJ skrev:
Det finns en billig Audi V8 3.7 liter under säljes här på forumet. En sån passar ganska "rakt på" på en låda från Audi 80, 90, 100, A4, A6, VW Passat (med längsmonterad motor)...... Du kan t.o.m. få 6-vxl om du väljer rätt låda.



Så du menar att en Audi V8 motor passar "bolt on" på en sådan låda.
I så fall är mitt nästa bygge spikat

_________________
Stefan Sundkvist
Citera
DJ
NL
Här sen Maj 2004
Inlägg: 11042



stesun skrev:
DJ skrev:
Det finns en billig Audi V8 3.7 liter under säljes här på forumet. En sån passar ganska "rakt på" på en låda från Audi 80, 90, 100, A4, A6, VW Passat (med längsmonterad motor)...... Du kan t.o.m. få 6-vxl om du väljer rätt låda.



Så du menar att en Audi V8 motor passar "bolt on" på en sådan låda.
I så fall är mitt nästa bygge spikat


Ja, men jag går inte ed på det förrän jag testat det själv. Du måste nog åtminstone byta svänghjul/koppling då de flesta v8:or suttit på automatlådor.

_________________

Ny kulbil i garaget.
Citera
DJ
NL
Här sen Maj 2004
Inlägg: 11042



Här är ett till exempel med Audilåda i mittmotorbil. Lådan sitter riktigt bra där och drivaxlarnas placering på lådan är optimal för en mittmotorbil.



En Rover V8 på en Audilåda. Ramen är en hembyggd rörram till en Lotus Europa. Och NEJ, det är tyvärr inte min bil.

_________________

Ny kulbil i garaget.
Citera
johan sekéus
Limhamn
Här sen Aug 2004
Inlägg: 308



Glöm inte VolksWagen Santana Lx5 Samma 2,3 liters femma som i Audi, men inte lika uppskrämd orginal....bara 115 Hk.
Men å andra sidan kanske snällare körd och bättre utgångsmaterial.
J...igt trevliga motorer dom där, vi har haft två stycken i familjen innan, varvvilliga som tusan hi hi : )

Mvh.

_________________
Ascona_A
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4350



Saab 99/900 har också framhjulsdrift och längsgående motor...

(finns dessutom 99-prototyper där man klämt dit en Triumph V8 på lådan, om man nu tänder på åtta...)

_________________
Ragnar Burenius
Citera
Skruva banåkabil
Vilken Audi har längsmonterad motor och drivning fram?
1, 2   >>
1 besök senaste veckan (11253 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande