Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Andra projekttrådar Garagebygge 65 m2 plus loft | << 1, 2, 3 ... 10, 11, 12 ... 18, 19, 20 >> 64 besök senaste veckan (44701 totalt) |
Kolla upp vilken som är mintemp på pumpen bara, märkligt nog är det ofta så att mintemp är kanske17 eller 18 grader. Med ett frostskyddslge på 8 eller 12 grader, och ingenting däremellan. min har 8 grader, men det är ok,den värmer upp allt väldigt fort på maxläget.
Jag har bara 40m2, men en julapump räcker mer än väl. Det viktiga är wifi så man kan klicka igång den inifrån innan man går ut, riktigt najs. Loftet gör det ju knepigare att värma såklart, men har svårt att se att det ska behövas mer än en vpump _________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||
Jag kör bara med 3-fas byggfläkt, ställer termostaten på 5° när jag inte är där och vrider upp när jag ska jobba, fläkten är så kraftig att den trycker upp temperaturen i mitt vanliga dubbelgarage till behaglig nivå på 10 minuter.
Köpte en beg byggfläkt på Blocket för 600:- _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||
Jag gillar inte temperaturväxlingar eftersom det ger skillnader i luftfuktighet och risk för kondens och rost på obehandlat material. Jag kör luftvärmepump inställd på 18 grader året runt. (souterräng så det kyler bra även på sommaren) Alltid lagom temp så man kan jobba i långärmad tröja och stabil relativ luftfuktighet på runt 50-55 % lite beroende på utomhusklimatet.
_________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||||
Låter vettigt. Kommer sikta på att göra så till en början då det förmodligen kommer bli många och korta besök i garaget. Men då siktar jag nog in mig på enbart en luftvärmepump och tar en byggfläkt som komplement ifall det råkar bli superkallt ute. Behöver man köra byggfläkten ofta så kan jag alltid planera in fasta element framöver. För jag vill ha snygga fasta installationer så långt det går _________________ Revline 968 GT1 Gustaf Burström. |
||||
Har epoxy sedan snart 10år, funkar riktigt bra. Visst går det att göra märken, dubbdäck som man rattar runt ger fina repor Men det är bra grepp och tål allt jag har spillt. _________________ Klubbräser: Porsche 951-86 Tävlingsräser: Opel Kadett GSi 2,0 16v |
||||
Funderade på ett polerat betonggolv.. en firma var förbi och slipade på jobbet..
Om jag hade garaget rent tomt i 2 dagar kunde dom slipa/polera det i 7 steg.. skulle kosta mig svart ca 15 k för 60 m2. Med snabba ryck typ dagen efter..Funderade en del.. men då det garaget har en del sprickor.. och lite nivåskillnader. .. dyrare...och då inte var tomt blev det inget.. Nu skiter jag I det garage golvet.. på mitt tillbyggnad garage hyrde jag en slipmaskin en dag kostade 1300 kr. . Snart blir det förmodligen bara vattenglas.. men viktigt slipa först sedan vattenglas.. detta sa golvsliparen.. dom behandlade med vattenglas efter dom första 4-5 stegen.. annars blir det för hårt att slipa... Man ser enklare små tappade skruvar på ett målat golv.. men epoxi målade golv kan vara riktigt hala när blöta... Ofta är golv i affärer polerade.. och dom används ju mycket... _________________ Michael Thulesius |
||||
Har aldrig haft nån kondens eller ytrost pga tempväxlingar, kanske beror på vad man har för klimat i övrigt. I år kör jag med luftavfuktare också, det håller det ännu torrare utan att behöva hålla det så varmt. Lite för att jag har varit för lat för att borra väggarna för ordentlig ventilation Klinker blev det i mitt garaget, blev enklast så, inte heller dödshalt om det bli blött. Köpte byggmax garageklinker, väldigt nöjd än så länge, väldigt stryktåligt. _________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||
Det är ju varm luft som kyls av som släpper kondens, kall luft som värms upp blir "torrare". Så det beror ju på vad man gör i garaget, kör man in blöta bilar på vintern, värmer luften och sedan låter den kylas av, relativt snabbt utan ventilation så kondenserar det på saker. _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo) |
||||
Är väggar och golv kalla "känns" det kallt ändå när man värmer upp luften snabbt med värmefläkt eller nåt. Om du har värmepump så blir uppvärmningen tillräckligt billig för att stå på hela tiden, IMHO. _________________ Ny kulbil i garaget. |
||||
Instämmer helt med ovanstående.
Min värmepump står på 19-20 grader året om. Ac på sommaren och värme på vintern . Är någon månad på vår och höst då jag har den avstängd eller fipplar fram å tillbaks med den då den inte kan bestämma sig om den ska värma eller kyla, Har aldrig upplevt att det känns dyrt eller som inte luftvärmepumpen skulle räcka till trots att det är en billig variant från jula. Enda är att jag satt på liten extra värmefläkt någon enstaka gång för att något ska torka/härda fort. Det enda störiga är att jag behöver blåsa/dammsuga ur den några ggr per år för att den tappar lite fjutt. Och har fått smörja lagren i fläktmotorn någon gång då den börjat gnissla. Vet inte om det är värt att lägga dyrare pengar eller köpa ny billig oftare, miljön i verkstad kan inte vara speciellt förmånlig för livslängd, min är nog snart inne på år 5 så räknar med att behöva byta den inom några år. _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||
Ja det verkar skönt
Har kollat på den här Samsungens som är på bra rabatt nu: https://www.bygghemma.se/hus-och-byg Sen finns det ju de billigare Qlima. Verkar som vissa har tur och får dessa att hålla men värdelöst om de går sönder flera år tidigare än en bättre. https://www.polarpumpen.se/luft-luft _________________ Revline 968 GT1 Gustaf Burström. |
||||
har också hört väldigt gott om Daikins luft/luft.
Här kan man läsa rent allmämt om pumpar. https://www.varmepumpsforum.com/vpfo _________________ "It's basic rocketscience" BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil! |
||||
Har förstått att Daikin är riktigt bra men ska jag köpa något som är flera tusen dyrare behöver jag motivera med mer än att det är "bäst"
Eftersom det är i ett garage är ljudnivån och utseende och storlek mindre viktigt. Det som spelar in är livslängd och hur pass effektiv den är. Men jag antar att om man räknar på det så skiljer det inte många kronor per år mellan modellerna och deras Scoopvärde. Tippar att det primärt är livslängden som slår på totalekonomin. Men det är svårt att sia om en pump håller 5 år eller 10 år. Känns inte riktigt rätt att kosta på pump+installation på uppåt 20k för garaget. _________________ Revline 968 GT1 Gustaf Burström. |
||||
Kan vara bra att ha ett element som frostskydd möjligen om luft luft pumpen skulle stanna ställt på en temperatur en bra bit under vad värmepumpen värmer till dvs karnske 5C. I gamla garaget hade vi två luft luft pumpar på 160 kvadrat och det funkade bra. Var även skönt att kunna kyla när det var varmt på sommaren. Är det hyggligt välisolerat kan man nog lika gärna köra 18 grader under vintern och slå på AC:n vid behov på sommaren. Kalla verktyg är inte så trevligt. Wifi är väl trevligt men karnske inte värt en dyr pump bara för det. Finns Sensibo Sky som ger wifi styrning till de flesta värmepumpar. _________________ Bromsar bäst som bromsar sist... Renault 5 GTE -88 |
||||
Vi kör en lite dyrare Toshiba i huset och sen blev det en Fujitsu för ca 8-10' i garaget.
_________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||||
Finns det extrafilter att montera för att förbättra livslängd i en smutsigare miljö (extern filterlåda)?
Det är ju inte specad livslängd som är det intressanta (eller ankedoter om livslängd i vardagsrum) utan garagemiljö med lite svets och vinkelslip. |
||||
Eller så kanske man ska ha ett utsug och få bort det mesta äcklet från svetsning och vinkelslipande direkt, ger dessutom bonusen att du inte fyller dina lungor med lika mycket äckel... _________________ Roland Johansson |
||||
Jag har två punktutsug som jag använder väldigt flitigt.
Men det är ändå sjukt mycket som fastnar i fläkten/cellpaketet. Skulle säga att det är ett ofrånkommligt problem som man får acceptera. Jag lägger 10 min typ 2-3ggr per år för rengöring. Öppnar dörr och port så man får korsdrag.och startar fläktar , på med andningsmask. Öppnar panelen å luckan på lvp. Håller dammsugarmunstycket i ena handen och blåsmunstycke i andra, sedan är det bara att få skiten gjort å sen gå ut 5-10min medans korsdraget tömmer lokalen. (Jag gör samma sak med luftvärmepumpen i huset varje höst) Och likadant gör jag med svetsarna och säkringsskåpet i verkstaden. ungefär en gång per år, blivit en vana som sitter i från jobbet. Vill man ha maskiner som är tillförlitliga så kan man inte låta dem vara fulla med dammet som blir i en verkstad, kretskort reläer osv brinner upp med tiden annars _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||
Andra projekttrådar Garagebygge 65 m2 plus loft | << 1, 2, 3 ... 10, 11, 12 ... 18, 19, 20 >> 64 besök senaste veckan (44701 totalt) |