Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Porsche Boxster S 2000 - The Ratster | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 >> 2 besök senaste veckan (91614 totalt) |
Jo det ser ok ut, ganska mycket mer camber på högersidan? än vänster sidan. Och bilden visar vänster som du har väldigt sne slitet. Kör du mycket gata med bilen? Inte mycket toe att bråka om heller. Mvh, Per _________________ Per Axblom |
||||
Du bör nog skaffa en längre skruv till det där skruvförbandet och sedan borra ett hål i den så du får igenom en saxpinne. Blir så spännande om muttern lossnar när man är ute och kör.
_________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||||
Med den jättevingen så skulle du behöva en rejäl splitter i fram för att få bilen att styra in bättre. De som tävlar med Boxster som under racehelg blivit av med splitter fram upplever bilen som makalöst understyrd. Mitt tips är en splitter som sticker ut cirka 10 cm utanför din nuvarande väldigt lilla splitter. Kräver kanske tyvärr lite stag också för att hålla den på plats. Kul att du fortsätter att utveckla din Boxster!
_________________ John Carlsson ________________________ Porsche 944 S2 YTCC 1991 Porsche 996 GT3 Cup 2004 |
||||
Ja, verkstan fick inte till mer camber sa de. Har ju kört uppemot 3 tidigare, åtminstone 2,5. Högern ser tyvärr likadan ut! Kör bara gata till och från bana (och till bilbesiktningen...). _________________ Dan Mattsson 991.GT3 |
||||
Bra synpunkt! Den typen av understyrning vill jag gärna undvika... _________________ Dan Mattsson 991.GT3 |
||||
Ja - det var en av de grejerna som inte hanns med under vintern... Jag har marinplyfa, stag och hårdvara till att fästa upp skivan under bilen men har inte fått det gjort än. Låter lovande att det gör så stor skillnad! - vinterns pul! _________________ Dan Mattsson 991.GT3 |
||||
Har plockat bort hjulen och satt på "vintermackor" - det här var vad jag fick se... Höger fram:
Helt obegripligt. Hittar ingenting som skavt emot utan det ser slätt och fint ut i hjulhusen. På plussidan får jag nämna ett tillskott som temporärt förpassat Ratstern till garageuppfarten: Tanken är att den ska donera kraftpaketet till hårfrisörskebilen. Just nu går den ganska ojämnt på tomgång och misständer men går bra på högre varv, bensindoften låg tät i garaget när jag backat in den. Kopplade upp Durametricen och kollade felkoder: P1602 Supply voltage Open circuit P1691 Check Engine warning light intermittent P0300 Misfire damaging to cat. converter P0301 Cylinder 1 misfire damaging to cat. converter P0302 Cylinder 2 misfire damaging to cat. converter P1319 Misfire emissions-relevant P1313 Cylinder 1 misfire emissions-relevant P1314 Cylinder 2 misfire emissions-relevant Internet verkar anse att det är antingen tändspolarna eller solenoid/ställdon till VarioCamen. Det borde jag kunna luska ut med motorn ute ur bilen - byta alla spolarna mot de på 3.2:an och sen koppla 12 V mot solenoiden för att se om den reagerar. Är ny med att skruva motor så jag vet inte om jag tänkt mig skruva isär den än. Ska skaffa motorstativ och -lyft så att jag kan hantera dem drägligt. Har endoskop på väg hem för att kolla bore scoring och ska hyra en leak down-testare för att se hur täta cylindrarna är, så får jag ta det därifrån. Motorn har gått 19000 mil så jag vet inte hur status med RMS, IMS, kedjeguider och annat, hoppas att det går att få en god bild av det utan att ta isär motorn. Det blir en oljig vinter! _________________ Dan Mattsson 991.GT3 |
||||
Dom första årsmodellerna av 996 hade ett "dubbellager" i IMS , sedan snålade porsche med ett enkellager några år till problemet dök upp. Min 996 som också var en 1999 hade aldrig något läckage under dom 12 åren jag ägde den 2006 - 2018. Men hamnar den i motorstativet så kontrollerar du naturligvis sådant.
_________________ "It's basic rocketscience" BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil! |
||||
Ta ur oljefilter, skär av gavlarna och veckla ut pappret. Kolla färgen på ev. plastspånor. _________________ Ny kulbil i garaget. |
||||
Ja, eftersom allting ska ut är det ju lätt att kontrollera.
Precis, vill minnas att du (eller om det var Oje) hittade bruna plast-/bakelitbitar i filtret, det borde vara en hint. Det är dagens uppgift, i alla fall. Jag hoppas jag hinner få ut motorn under dagen. _________________ Dan Mattsson 991.GT3 |
||||
Sitter och undrar om ditt märkliga däckslitage. Jag gissar på något i hjulupphängningen som ballar ut när du belastar men statiskt så ser allt ok ut. Jag antar att du gått igenom alla bussningar, stag och skruvar?
_________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||||
Nu gissar jag bara utifrån en bild, så det kan ju finnas en massa mer fakta |
||||
Ja, jag hade ju hela hjulupphängningen nerplockad i vintras, bytte ut chassi, bärarmar, alla bussningar, hjulinställning - you name it! Det är det som är så skumt, trodde ju att jag skulle bli av med problemet då.
Bra gissning, men jag har stoppat i antingen hårdare bussningar eller ledlager i princip överallt så om nåt borde det bli stummare och mindre flex. Jag är konfys... Nu får jag ju en ny anledninga att plocka ner allt i och med att jag ska i med ny motor. _________________ Dan Mattsson 991.GT3 |
||||
Motorn är ur 996:an och upp på stativet, bra mycket behändigare att meka på det sättet än med motorn på plats i bilen. Synd bara att det är så jäkla meckigt att få ut/in den.
Lite kleggigt vid IMS:en men torrt, ser ut att ha legat där ett tag. RMS såg helt ny ut (och även kopplingen riktigt fräsch) så jag antar att den är bytt nyligen och att läckaget då avstannade. Fem av avgasportarna såg ut som den övre bilden - torrt, sotigt - medan den sjätte syns på nedre bilden, mer oljig. Det är cylindern längst bak på vänster sida, vilket nummer den nu har. Kan det vara ventiltätningar? Slutligen kollade jag olja (som ser brunaktig ut och inte luktar bensin i någon större utsträckning. Filtret innehåller vad som ser ut att vara små flagor eller prickar, ganska små. Kan det vara kedjesträckarna? Det är inga större mängder. Största mankemanget är dock att jag drog av 8 (!) av 12 grenrörsbultar. Jag har Enebybergs Motorrenovering runt knuten här och tänkte höra om de kan ge sig på bultarna (och kanske andra potyentiella problem), nån som har någon erfarenhet av dem? Eller någon som har en bra idé på hur man kan hantera bultarna? _________________ Dan Mattsson 991.GT3 |
||||
Nej, direktinsprutning kom senare. _________________ Porsche Cayman S "3400 RT" -09 Grocery Getter: Mercedes C220D T 4Matic -20 |
||||
Ja, ska fundera på om jag vågar rota fram pinnsvetsen - den senaste svets som jag gjort som kan kallas OK var nog på gymnasiet... 😬 Jag var förbi den lokala motorrenoveraren och han sa "nä, ett sånt jobb kan jag inte åta mig". Funkar det med skruvutdragare? Det är ju inte alla bultar som sticker upp utan många ligger i höjd med godset, blir nog svårt att svetsa. Det här suger redigt. "Jag har förstått" att det är läckande kolvringar som släpper igenom oförbränd soppa, kan också vara att soppa-/luftblandningen är för fet och att allt inte förbränns. Lite smiter alltid förbi men vevhuskomp borde bli högt om det är mycket som smiter förbi.
Nope, DFI kom först senare. Vet inte om IMS är bytt - förmodligen inte - men RMS ser ut att vara det, alltså packboxen vid veven. _________________ Dan Mattsson 991.GT3 |
||||
brukar lägga över en bricka, om pinnbulten är kort... sen svetsa fast pinnbulten i den... lägger man över en större mutter sedan, kan man märla på ordentligt med svetsen i muttern, utan att skada aluminiumet då brickan skyddar..
låt skiten svalna ..och prova lossa.. ibland behövs både en 3 eller 5 muttrar.. om pinnbulten gått av under ytan får man bygga up den till ytan med punkter.. funkar i 90 % av fallen.. svetsen/värmen gör att den mekaniska fästet oftast bryts.. eller så sätter man upp grejen i fräsen, och fräser ut skiten.. rensar gängan med en syl och monterar en ny pinnbult.... alt helicoil..osv. _________________ Michael Thulesius |
||||
Våra race- och banåkarbilar Porsche Boxster S 2000 - The Ratster | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 >> 2 besök senaste veckan (91614 totalt) |