Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Toyota Mr2 mk1 aw11 -89 #2 | 1, 2 >> 5 besök senaste veckan (2268 totalt) |
Det blev en till 😆
Fantastiskt rolig bil jag inte vill vara utan så när denna dök upp på blocket var jag snabb I started och skrev bara tre ord till säljaren Jag köper den! Jag har haft tur att kommit över två fina exemplar på denna lite ovanliga och fina bil. Jag minns fortfarande från den första att utseendet tar ett tag att mogna men nu tycker jag de är svinhäftiga. Och som med många impulsköp av bilar så fungerade denna inte alls och köptes utan att ha sett mer än några bilder på blocket 😄 30 mil enkelväg med släp så var bilen lastad och klar för hemfärd. Juli 2020. _________________ Chriss Rice Mazda MX-5 Roadsport C #61 https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74270 Opel speedster https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=113779 |
||||||||
Mittmotormissbrukare kanske Asball är det i alla fall _________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||||||||
Ja och det blev nästan köp av en 2zz med 190 sug hk som hade suttit fint. Men det blir orginal så länge och lite fokus att få ordning på allt.
_________________ Chriss Rice Mazda MX-5 Roadsport C #61 https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74270 Opel speedster https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=113779 |
||||||||
https://photos.app.goo.gl/Z8fj4YBcwz
Får se om jag får filmen at funka annars får jag hitta ett annat medium. Blir lite annan inriktning med bilen än vad den har tidigare. Det är samma känsla att köra bilen som det ser ut i filmen 😆 Mina planer för bilen är att ha en driftsäker och jätte körgläd bil som ska kunna användas till vardags och helst vara konkurrens kraftig i svkgs konbana. Konkurrensen är stenhård i C. Klasserna följer Roadsport vikt effekt förhållande. Så utan att tabba för mycket på en setup som gör sig bra på kurviga landsvägar hoppas jag bilen blir minst lika rolig på konbana. Min gamla fick jag till riktigt bra så jag vill utgå från den med lite nya idéer. _________________ Chriss Rice Mazda MX-5 Roadsport C #61 https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74270 Opel speedster https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=113779 |
||||||||
Köpte bilen med en trasig megasquirt 2 box. Den va hemma lödd och jag hade en maskin lödd i hemma. Så jag beställde jag delar och lödde lite i boxen för att kunna köra med fördelare.
Nu funkade bilen men jag fick aldrig ordning på triggern och tyvärr blev det lite mer att göra än jag hade tänkt mig och slutade såhär 😆 Det blir ett roligt projekt och framtidssäkert att göra en egen härva till bilen. _________________ Chriss Rice Mazda MX-5 Roadsport C #61 https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74270 Opel speedster https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=113779 |
||||||||
Har ägt en corolla med 2zz och det är en väldigt rolig (om än känslig för oljan) motor och haft funderingar på att hinka ner en i både en tredje generations mr2 och i min nuvarande miata om motorn jag har nu dör. _________________ Matthias Karlsson |
||||||||
Jag föredrar det linjära vridmomentet och ljudet av en 4age framför ljudet och effektkicken i 2zz alla dar i veckan. Vill man annars ha mer effekt finns ju 4age 20V...... kanske tillsammans med en 6-växlad låda 🤔 _________________ Thomas Gustafsson Toyota MR2 AW11 Smart Roadster Coupe |
||||||||
Jag har inte kört en 2zz men precis som du säger med karaktäenr är jag inte sugen på tex v-tec karaktär. Använder det som referens för det har jag kört. 4a-ge tycker jag också har ett väldigt bra register med mycket botten för att vara en 1.6a. Jag behöver inte monster effekt heller, denna bilen skall vara nåt jag tycker är roligt att köra och en lab plattform. Orginal motor med lite kammar/itbs eller liknande hade vart fantastiskt men kostar en slant och då kikar jag på motorbyte som kostar likvärdigt men modernare motor,mer effekt, 6vxl låda och kanske diff som gör de flesta bilar riktigt roliga. Men orginal motorn och 6 vxl låda gillar jag, det är inte många bilar man kan dra genom växlarna på allmän väg utan att bryta hastighetesbegränsingen _________________ Chriss Rice Mazda MX-5 Roadsport C #61 https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74270 Opel speedster https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=113779 |
||||||||
Klurat länge på hur jag ska få till en bra trigger. Och det finns faktiskt en del färdigt att köpa men jag kan själv. Eller så är jag bara snål
Köpe grejerna har inte heller harmonic damper som jag gärna vill behålla. Reservmotorn till min MX-5 fick offra triggerskiva till Mr2an och den verkar vara en väldigt bra grund. Skimsade in den med rostfria buntband som jag klipte sönder, värmde triggern med värmepistolen så den nyper åt när den svalnat så mer centrerad kan jag inte få den. Verkligeheten i garaget och anledningen till att man inte snålar med små begagnade skruv. Detta gick sådär så det blev en storlek större helt enkelt Remhjulet är helt perfekt. Triggern är på den fasta delen. Generator, vattenpump m.m är med dämpare, och den oanvända lägst ut har inte dämpining och lämpar sig säkert jätte bra till en kompressor om jag hade velat det _________________ Chriss Rice Mazda MX-5 Roadsport C #61 https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74270 Opel speedster https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=113779 |
||||||||
Jag har en TRD 4age 0,5 mm topplockspackning liggandes men då måste du nog kolla så kolvarna vänder typ 0,3 under blockkant. Säljer gärna packningen för typ 500 plus frakt.
Jag köpte mig en 0,8 istället då mina kolvar vände vid kanten. Tillsammans med lite mer än 1 mm planing har jag 11:1 i komp. Catcams kammar å megasquirt. Har portat topparna och mätt i min flödesbänk också. Har nog ca 150 hk nu enligt billig telefon-dyno app men ska försöka så ut lite till genom att köra ITB. Jag skippade TVIS plattan och märker inga negativa effekter av det. Går att bilen roligare utan att kasta för mycket pengar på den, kammarna är det dyra. Jag kör catcams men det kanske går att köra omslipade original och då komma billigare undan. _________________ Karl Vestgöte |
||||||||
Det där låter helt klockrent och jag återkommer om packningen för jag måste riva min motor. Tyckte den va lite kinkig när jag körde in den i garaget för sista gången och trodde det var triggern för jag vart och pillat på den. Bilden säger anorlunda. Jag behöver cm tjocka bladmått för att kontrollera det där Både 2an och 3ans cylinder har insugsventilerna fastnat ute. Så det blir att riva och se hur det ser ut. Jag har klurat lite på porta för skojs skull men det hade vart fantastiskt fint att kunna mäta flödet också. Typiskt bilhoppy. Triggern strular lite. 5min senare motorn skal ur och isär _________________ Chriss Rice Mazda MX-5 Roadsport C #61 https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74270 Opel speedster https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=113779 |
||||||||
Triggern är på plats och jag ska offra nåt till gudarna för att inte skruvarna ska skruva ur sig ett enda varv
Jag är sugen på att bygga motorn som dig Karl och samtidigt öppen för kompressor. Denna kom med kompressor och då flyttade de generatorn till avgas sidan och monterade kompressorn på insugssidan av motorn. En orginal kompressor är jag inte så intressead av då de inte är så vanliga men jag tänker mig en m45 eller liknande hade nog trivts på bilen. Så medans jag ändå håller på har jag mätt lite och letar efter ett fäste till generatorn för att flytta den till avgassidan. _________________ Chriss Rice Mazda MX-5 Roadsport C #61 https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74270 Opel speedster https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=113779 |
||||||||
Det är så här en biltråd ska vara.
Hemfärd i första inlägget, och längst ner på 1a sidan så ska motorn ur och det börjar pratas överladdning Härlig bil... _________________ Martin Fåglefelt VW Passat 2.0tdi 4motion -14 BMW 530 E60 -04 (till salu) Volvo C30 -10 DrivE 0725-423500 |
||||||||
Instämmer till fullo! _________________ Olle Insulander Alfetta 76, E3 3.0s, V4-75 |
||||||||
Våra race- och banåkarbilar Toyota Mr2 mk1 aw11 -89 #2 | 1, 2 >> 5 besök senaste veckan (2268 totalt) |