Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Lyckan att sitta med en modern, helbilsgodkänd entusiastbil
1, 2, 3   >>
1 besök senaste veckan (5819 totalt)
SecretAgentMan
Surahammar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 859


Trådstartare
Lyckan att sitta med en modern, helbilsgodkänd entusiastbil

...så har man äntligen insett att man är totalt låst vad gäller större, roligare moddar på bilen (tack för din hjälp Gustaf).

Jag måste bara få skriva av mig - jag får börja med att ursäkta mig (har inte fått morgonkaffet än).

För att få bilen reggad som ombyggt fordon krävs rent krasst att man satt kapen (och svetsen) i bilen för att montera en fram/bakvagn som inte normalt kan hittas på den...eller byta ut motorn.

I mitt fall är jag alldeles nöjd med motorn, men bakdiffen är lite i klenaste laget - där finns det större, tuffare grejer från de japanska roligare modellerna av Imprezan.
Allt passar dock bolt-on, vilket är pudelns kärna, även fast jag får byta ut hela bakvagnen för att det skall fungera så är jag ändå rökt vad gäller omreggning - och jag kan heller inte få genom det på den vanliga besiktningen (tappar ABS och andra små roliga problem uppstår).

En bur hade heller inte varit dumt med tanke på hur bilen brukas, men det går inte att få igenom då den är helbilsgodkänd..

Etc, etc, etc, etc.

Det är lika med försäkringar - min bil är inte en entusiastbil då den är för modern.

Helt klart är det så att man skall helst ha en gammal Ascona B från 76, där man monterat en volvoturbo och hemmasnickrat ett eget chassie för att vara intressant nog, allt annat är ett försök att komma undan lagen...

/J - skitless på denna sista sovjetstat.

_________________
Jerry Arvidsson
Silverpilen
www.impreza.nu
Citera
Niklas
Ljungby
Här sen Mar 2004
Inlägg: 543



plocka i, plocka ur? bur kanske är lite svårare att komma igenom bes med men bolt in går ju att avlägsna, och tja, halva sverige (känns det som) åker ju in med bilar med en eller annan hemlighet, och en besiktningsman vet inte hur diffhusen på en impreza skall se ut.. Om han inte kör impreza, då tycker han bara att det är ballt

_________________
/Niklas Holmlöv
Mx5 turbo
Citera
SecretAgentMan
Surahammar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 859


Trådstartare
Visst kan man bosätta sig i garaget ett par helger för att få bilen besiktningsduglig, men det skulle inte behövas så länge det inte är rent olagliga grejer det rör sig om - det som irriterar mig är att det är ren byråkrati som lägger krokben lite varstans.

Den roligare diffen drar med sig andra drivaxlar....drivaxlarna drar med sig andra hubbar...hubbarna (som saknar stöd för ABS) drar med sig andra bromsar...etc.
Vore det bara att smälla dit den stora diffen hade det redan hänt.

Men just nu funderar jag på att skruva i alla fall, och ta eländet när det kommer.

Men buren är inte lika enkel - där får det bli en bultad historia, förmodligen bara en halvbur (jag hade hellre gått hela vägen med fastsättning i fjäderbenstorn osv).

/J

_________________
Jerry Arvidsson
Silverpilen
www.impreza.nu
Citera
JohanR
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1956



Citat:
Visst kan man bosätta sig i garaget ett par helger för att få bilen besiktningsduglig, men det skulle inte behövas så länge det inte är rent olagliga grejer det rör sig om - det som irriterar mig är att det är ren byråkrati som lägger krokben lite varstans.


Du skulle varit med på 70-talet. Då var alla möjligheter till modifiering av bilar nyare bilar helt förbjudna, och det hade inte med helbilsgodkännande att göra, det var svenska särregler (som dessutom gjorde att vi missade en massa balla modeller, Impreza turbo, om den nu funnits då, hade säkert inte tagits in till Sverige). Fenomenet "ombyggt fordon" eller, ännu värre, "hembygge" existerade inte.

En eloge till Sture Torngren, förresten, som gjorde det hela möjligt.

_________________
Johan Rådlund
Citera
Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003
Inlägg: 11883

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Det är trist helt klart..

Men istället Jerry så säljer du grusdräparn och köper M3 E30!!
Jag vet att du vill!

_________________
/Anton Lillsund
Citera
Micke Fredriksson
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2295



SecretAgentMan skrev:
Visst kan man bosätta sig i garaget ett par helger för att få bilen besiktningsduglig, men det skulle inte behövas så länge det inte är rent olagliga grejer det rör sig om - det som irriterar mig är att det är ren byråkrati som lägger krokben lite varstans.

Den roligare diffen drar med sig andra drivaxlar....drivaxlarna drar med sig andra hubbar...hubbarna (som saknar stöd för ABS) drar med sig andra bromsar...etc.
Vore det bara att smälla dit den stora diffen hade det redan hänt.

Men just nu funderar jag på att skruva i alla fall, och ta eländet när det kommer.

Men buren är inte lika enkel - där får det bli en bultad historia, förmodligen bara en halvbur (jag hade hellre gått hela vägen med fastsättning i fjäderbenstorn osv).

/J


Det finns ju en till variant!! thumbs up Du skruvar dit den maffigare diffen och bygger nya drivaxlar med inre drivknutar som passar den nya diffen och med yttre drivknutar som passar baknaven- så gjorde jag när jag konverterade Lancian med R1 motor och BMW 323 diff mot orginal framspindlar thumbs up Finns flera här uppe som gjort samma sak med mkt bra resultat tom i dragracing thumbs up

Tips- Mig svetsa inte drivaxlarna!!! Anlite en duktig svetsare som använder pinne (vet ej vilken typ) men du förstår principen.

_________________
Datsun 240z vq35de
Escort MK1 cosworth turbo -68
Escort MK1 16v turbo+kompressor -74
Mride C42 TURBO sportscar
Mride T42 TURBO trike.
Citera
Robert Reinsson
Almunge - Uppsala
Här sen Nov 2002
Inlägg: 287



...registrera som rallybil för Grupp N?

_________________
//Robban
Livsnjutare, inte bara med hjälp av bilar...
http://robsonsblogg.blogspot.se/
Citera
gzon
Katrineholm
Här sen Aug 2004
Inlägg: 551



än bättre, montera nya diffen o beställ nya axlar, Det finns någon firma i norra stockholmstrakten har jag för mig som inte tar mer än 3300+moms för 2st specialbeställde axlar.

_________________
Martin Gustavsson
Gzon Tuning AB
Citera
Corsa

Här sen Apr 2003
Inlägg: 482



Köp en gammal goding från 70-talet och vänta på att sossarna gör mos av dig när du ska betala bilskatt efter vad som rinner ut genom avgasröret, inte få köra inom tullarna utan katalysator, tvingas montera gps-system kopplat till gaspedalen, mer miljöskatt plus moms på bensinen, inte få boendeparkering för att du inte borde få köra bilen i stan, tvingas modifiera motorn så att den går på bensin med 50% alkohol inblandat. Sen höjer försäkringsbolagen premien eftersom du inte har krockkuddar och ABS och vägrar betala ut ersättning eftersom det inte är säkerställt att du höll hastighetsbegränsningen och du har bevisbördan, inte få köra på bana eftesom det är "jättefarligt" och uppmuntrar till vårdslös körning. Bilprovningen får direktiv om att rapportera alla modifieringar som gör att bilen går fortare och bromsar bättre(?!?) till polisen och försäkringsbolagen eftersom det är trafikfarliga modifieringar. Premierna blir därefter. Landets samtliga banor byggs om till trafikövningsplatser, kurbsen förlängs och höjs och banorna vattenfylls. R-däck förbjuds.
och när du har tröttnat på allt så ringer din nya pratglada granne på, som är miljöpartist och tycker att allt det här är jättebra, och han ska arrangera gårdsfest tillsammans med dig. Ha en bra dag.

_________________
Ciao
Peter Söderlund

Ferrari 328 GTB | Alfa 159 Q4
Citera
FSN
Torslanda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1015



Corsa skrev:
Köp en gammal goding från 70-talet och vänta på att sossarna gör mos av dig när du ska betala bilskatt efter vad som rinner ut genom avgasröret, inte få köra inom tullarna utan katalysator, tvingas montera gps-system kopplat till gaspedalen, mer miljöskatt plus moms på bensinen, inte få boendeparkering för att du inte borde få köra bilen i stan, tvingas modifiera motorn så att den går på bensin med 50% alkohol inblandat. Sen höjer försäkringsbolagen premien eftersom du inte har krockkuddar och ABS och vägrar betala ut ersättning eftersom det inte är säkerställt att du höll hastighetsbegränsningen och du har bevisbördan, inte få köra på bana eftesom det är "jättefarligt" och uppmuntrar till vårdslös körning. Bilprovningen får direktiv om att rapportera alla modifieringar som gör att bilen går fortare och bromsar bättre(?!?) till polisen och försäkringsbolagen eftersom det är trafikfarliga modifieringar. Premierna blir därefter. Landets samtliga banor byggs om till trafikövningsplatser, kurbsen förlängs och höjs och banorna vattenfylls. R-däck förbjuds.
och när du har tröttnat på allt så ringer din nya pratglada granne på, som är miljöpartist och tycker att allt det här är jättebra, och han ska arrangera gårdsfest tillsammans med dig. Ha en bra dag.



Man hade kunnat skratta men det känns tyvärr lite FÖR verkligt för det......

_________________
/Fredrik Stjernlöf (Svensson)
Citera
JohanR
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1956



Citat:
Man hade kunnat skratta men det känns tyvärr lite FÖR verkligt för det......


Se mitt inlägg om 70-talet ovan. Jag har i princip upplevt det i verkligheten.

_________________
Johan Rådlund
Citera
Magnus K
Linköping / Vikingstad
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3886



Vad är egentligen syftet med helbilsgodkännandet? Har bara hört nåt om "att garantera bilens säkerhet under hela livslängden" eller liknande?

/Mangan, som säkert åker på straffskatt för miljösvinet 924an...

_________________
Magnus Karlsson, Scott Genius 750
The older I get, the faster I was...
Citera
JanneZ3
Värnamo
Här sen Jul 2004
Inlägg: 964



Re: Lyckan att sitta med en modern, helbilsgodkänd entusiast

SecretAgentMan skrev:
...så har man äntligen insett att man är totalt låst vad gäller större, roligare moddar på bilen (tack för din hjälp Gustaf).

Jag måste bara få skriva av mig - jag får börja med att ursäkta mig (har inte fått morgonkaffet än).

För att få bilen reggad som ombyggt fordon krävs rent krasst att man satt kapen (och svetsen) i bilen för att montera en fram/bakvagn som inte normalt kan hittas på den...eller byta ut motorn.

I mitt fall är jag alldeles nöjd med motorn, men bakdiffen är lite i klenaste laget - där finns det större, tuffare grejer från de japanska roligare modellerna av Imprezan.
Allt passar dock bolt-on, vilket är pudelns kärna, även fast jag får byta ut hela bakvagnen för att det skall fungera så är jag ändå rökt vad gäller omreggning - och jag kan heller inte få genom det på den vanliga besiktningen (tappar ABS och andra små roliga problem uppstår).

En bur hade heller inte varit dumt med tanke på hur bilen brukas, men det går inte att få igenom då den är helbilsgodkänd..

Etc, etc, etc, etc.

Det är lika med försäkringar - min bil är inte en entusiastbil då den är för modern.

Helt klart är det så att man skall helst ha en gammal Ascona B från 76, där man monterat en volvoturbo och hemmasnickrat ett eget chassie för att vara intressant nog, allt annat är ett försök att komma undan lagen...

/J - skitless på denna sista sovjetstat.


Jag gick ju på en mina i våras när jag skulle besikta min bil fick nerslag på bromsar,stötdämpare,fjädrar,kränghämmare,däckdimension,stolar och buren

men efter lite dividerande så blev det en regbesiktning med buren i å bilen förövrigt i så mycket orginal det gick.
Så nu har jag buren inskriven i regbeviset+ nya däckdimensioner inget fuffens med mutor eller liknande bara sunt förnuft av chefen på stationen när han fick klart för sig att bilen inte kommer rejsas med på gatorna utan på seriösa banträffar (dom fick en tårta)

_________________
Jan Ekehage
Citera
Ghoofy
Örebro
Här sen Jul 2003
Inlägg: 299



jag har sagt det förut, det finns Imprezor som inte är helfordonsgodkända

Jag kanske skulle kunna övertalas att byta min röda icke helfordonsgodkända bil mot en silverfärgad som är det

/ola

_________________
Ola Gustavsson
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4339



Jag tröttnade också på liknande problem (och jag hade ju inte ens en helbilsgodkänd bil). Därför byggde jag ju ett amatörbyggt fordon. Reglerna är ju "friare" då. thumbs up

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 13287



jerry; Köp ny diff och drivaxlar etc... Skär sedan ur golvet och svetsa dit det igen (så man ser svetsfogar), sätt några fyrkantsprofiler lite här och var och vips... Där satt visst en ny bakvagn! hitta en bil med liknande bak som du kan säga att den kommer ifrån thumbs up

Lycka till!

/Anders, med rejsas miljösvin #1, dock skattebefriat! hur länge det nu varar
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10597



Kan du lastbilsregga Subban? I så fall kommer du runt det hela och får billigare skatt och försäkring på köpet.

Sätt in skiljevägg i plywood, montera sex lastöglor och lyft ur baksätet, sedan efter besiktning plockar du alltihopa igen och kör laglig trafikjuridiskt men begår ett skattebrott.

_________________
Anders Hansson
Citera
Alexi Törnqvist
Sigtuna
Här sen Nov 2003
Inlägg: 967



Magnus Karlsson skrev:
Vad är egentligen syftet med helbilsgodkännandet? Har bara hört nåt om "att garantera bilens säkerhet under hela livslängden" eller liknande?

/Mangan, som säkert åker på straffskatt för miljösvinet 924an...

Som jag förstått det handlar helbilsgodkännandet om att underlätta bilexporten i EU-länderna. En helbilsgodkänd bil har jag för mig skall vara godkänd i alla EU-länder. Skojigt värre för biltillverkarna, men ett helvete för den som vill modifiera sin bil.
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 13287



sweanders skrev:
Kan du lastbilsregga Subban? I så fall kommer du runt det hela och får billigare skatt och försäkring på köpet.

Sätt in skiljevägg i plywood, montera sex lastöglor och lyft ur baksätet, sedan efter besiktning plockar du alltihopa igen och kör laglig trafikjuridiskt men begår ett skattebrott.


Bör påpekas att om man gör så här ska man inte sätta tillbaka baksätet efteråt och börja köra runt en massa folk i bilen.. Skulle olyckan vara framme så sitter de i 'lastrummet' oförsäkrade

Så var det iaf för något år sedan när jag kollade, lär inte ha ändrats
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10597



Anders Jeppsson skrev:
sweanders skrev:
Kan du lastbilsregga Subban? I så fall kommer du runt det hela och får billigare skatt och försäkring på köpet.

Sätt in skiljevägg i plywood, montera sex lastöglor och lyft ur baksätet, sedan efter besiktning plockar du alltihopa igen och kör laglig trafikjuridiskt men begår ett skattebrott.


Bör påpekas att om man gör så här ska man inte sätta tillbaka baksätet efteråt och börja köra runt en massa folk i bilen.. Skulle olyckan vara framme så sitter de i 'lastrummet' oförsäkrade

Så var det iaf för något år sedan när jag kollade, lär inte ha ändrats


Det där tror jag inte riktigt på då jag i min Porsche 944 endast har en passagerarplats enligt reg.beviset men det finns ytterligare två platser i baksätet. Sedan är svensk lag så underlig att man får lov att ha hur många passagerare man vill i bilen så länge man inte överskrider maxvikten av fordonet och föraren inte blir störd. Vi satt fem i en 944S2 jag hade och polisen tittade in och kommenterade bara att vi två grabbar såg ganska lyckliga ut med tre tjejer i bilen.

_________________
Anders Hansson
Citera
Magnus K
Linköping / Vikingstad
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3886



Alexi Törnqvist skrev:
Magnus Karlsson skrev:
Vad är egentligen syftet med helbilsgodkännandet? Har bara hört nåt om "att garantera bilens säkerhet under hela livslängden" eller liknande?

Som jag förstått det handlar helbilsgodkännandet om att underlätta bilexporten i EU-länderna. En helbilsgodkänd bil har jag för mig skall vara godkänd i alla EU-länder. Skojigt värre för biltillverkarna, men ett helvete för den som vill modifiera sin bil.

Mjo, men det verkar ju omfatta även reservdelar till bilar? Eller har jag fattat fel?

/Mangan

_________________
Magnus Karlsson, Scott Genius 750
The older I get, the faster I was...
Citera
Allmänt banåkaforum
Lyckan att sitta med en modern, helbilsgodkänd entusiastbil
1, 2, 3   >>
1 besök senaste veckan (5819 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande