Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2, 3 >> 1 besök senaste veckan (5819 totalt) |
Lyckan att sitta med en modern, helbilsgodkänd entusiastbil
...så har man äntligen insett att man är totalt låst vad gäller större, roligare moddar på bilen (tack för din hjälp Gustaf). Jag måste bara få skriva av mig - jag får börja med att ursäkta mig (har inte fått morgonkaffet än). För att få bilen reggad som ombyggt fordon krävs rent krasst att man satt kapen (och svetsen) i bilen för att montera en fram/bakvagn som inte normalt kan hittas på den...eller byta ut motorn. I mitt fall är jag alldeles nöjd med motorn, men bakdiffen är lite i klenaste laget - där finns det större, tuffare grejer från de japanska roligare modellerna av Imprezan. Allt passar dock bolt-on, vilket är pudelns kärna, även fast jag får byta ut hela bakvagnen för att det skall fungera så är jag ändå rökt vad gäller omreggning - och jag kan heller inte få genom det på den vanliga besiktningen (tappar ABS och andra små roliga problem uppstår). En bur hade heller inte varit dumt med tanke på hur bilen brukas, men det går inte att få igenom då den är helbilsgodkänd.. Etc, etc, etc, etc. Det är lika med försäkringar - min bil är inte en entusiastbil då den är för modern. ![]() Helt klart är det så att man skall helst ha en gammal Ascona B från 76, där man monterat en volvoturbo och hemmasnickrat ett eget chassie för att vara intressant nog, allt annat är ett försök att komma undan lagen... /J - skitless på denna sista sovjetstat. |
||||
plocka i, plocka ur? bur kanske är lite svårare att komma igenom bes med men bolt in går ju att avlägsna, och tja, halva sverige (känns det som) åker ju in med bilar med en eller annan hemlighet, och en besiktningsman vet inte hur diffhusen på en impreza skall se ut.. Om han inte kör impreza, då tycker han bara att det är ballt
![]() _________________ /Niklas Holmlöv Mx5 turbo |
||||
Visst kan man bosätta sig i garaget ett par helger för att få bilen besiktningsduglig, men det skulle inte behövas så länge det inte är rent olagliga grejer det rör sig om - det som irriterar mig är att det är ren byråkrati som lägger krokben lite varstans.
![]() Den roligare diffen drar med sig andra drivaxlar....drivaxlarna drar med sig andra hubbar...hubbarna (som saknar stöd för ABS) drar med sig andra bromsar...etc. Vore det bara att smälla dit den stora diffen hade det redan hänt. ![]() Men just nu funderar jag på att skruva i alla fall, och ta eländet när det kommer. Men buren är inte lika enkel - där får det bli en bultad historia, förmodligen bara en halvbur (jag hade hellre gått hela vägen med fastsättning i fjäderbenstorn osv). /J |
||||
Du skulle varit med på 70-talet. Då var alla möjligheter till modifiering av bilar nyare bilar helt förbjudna, och det hade inte med helbilsgodkännande att göra, det var svenska särregler (som dessutom gjorde att vi missade en massa balla modeller, Impreza turbo, om den nu funnits då, hade säkert inte tagits in till Sverige). Fenomenet "ombyggt fordon" eller, ännu värre, "hembygge" existerade inte. En eloge till Sture Torngren, förresten, som gjorde det hela möjligt. _________________ Johan Rådlund |
||||
Det finns ju en till variant!! ![]() ![]() ![]() Tips- Mig svetsa inte drivaxlarna!!! Anlite en duktig svetsare som använder pinne (vet ej vilken typ) men du förstår principen. _________________ Datsun 240z vq35de Escort MK1 cosworth turbo -68 Escort MK1 16v turbo+kompressor -74 Mride C42 TURBO sportscar Mride T42 TURBO trike. |
||||
_________________ //Robban Livsnjutare, inte bara med hjälp av bilar... http://robsonsblogg.blogspot.se/ |
||||
Köp en gammal goding från 70-talet och vänta på att sossarna gör mos av dig när du ska betala bilskatt efter vad som rinner ut genom avgasröret, inte få köra inom tullarna utan katalysator, tvingas montera gps-system kopplat till gaspedalen, mer miljöskatt plus moms på bensinen, inte få boendeparkering för att du inte borde få köra bilen i stan, tvingas modifiera motorn så att den går på bensin med 50% alkohol inblandat. Sen höjer försäkringsbolagen premien eftersom du inte har krockkuddar och ABS och vägrar betala ut ersättning eftersom det inte är säkerställt att du höll hastighetsbegränsningen och du har bevisbördan, inte få köra på bana eftesom det är "jättefarligt" och uppmuntrar till vårdslös körning. Bilprovningen får direktiv om att rapportera alla modifieringar som gör att bilen går fortare och bromsar bättre(?!?) till polisen och försäkringsbolagen eftersom det är trafikfarliga modifieringar. Premierna blir därefter. Landets samtliga banor byggs om till trafikövningsplatser, kurbsen förlängs och höjs och banorna vattenfylls. R-däck förbjuds.
och när du har tröttnat på allt så ringer din nya pratglada granne på, som är miljöpartist och tycker att allt det här är jättebra, och han ska arrangera gårdsfest tillsammans med dig. Ha en bra dag. ![]() _________________ Ciao Peter Söderlund Ferrari 328 GTB | Alfa 159 Q4 |
||||
![]() _________________ /Fredrik Stjernlöf (Svensson) |
||||
Vad är egentligen syftet med helbilsgodkännandet? Har bara hört nåt om "att garantera bilens säkerhet under hela livslängden" eller liknande?
/Mangan, som säkert åker på straffskatt för miljösvinet 924an... _________________ Magnus Karlsson, Scott Genius 750 The older I get, the faster I was... |
||||
Re: Lyckan att sitta med en modern, helbilsgodkänd entusiast
Jag gick ju på en mina i våras när jag skulle besikta min bil ![]() ![]() men efter lite dividerande så blev det en regbesiktning med buren i å bilen förövrigt i så mycket orginal det gick. Så nu har jag buren inskriven i regbeviset+ nya däckdimensioner ![]() ![]() _________________ Jan Ekehage ![]() |
||||
jerry; Köp ny diff och drivaxlar etc... Skär sedan ur golvet och svetsa dit det igen (så man ser svetsfogar), sätt några fyrkantsprofiler lite här och var och vips... Där satt visst en ny bakvagn!
![]() ![]() Lycka till! ![]() /Anders, med rejsas miljösvin #1, dock skattebefriat! ![]() ![]() |
||||
Kan du lastbilsregga Subban? I så fall kommer du runt det hela och får billigare skatt och försäkring på köpet.
Sätt in skiljevägg i plywood, montera sex lastöglor och lyft ur baksätet, sedan efter besiktning plockar du alltihopa igen och kör laglig trafikjuridiskt men begår ett skattebrott. ![]() _________________ Anders Hansson |
||||
Som jag förstått det handlar helbilsgodkännandet om att underlätta bilexporten i EU-länderna. En helbilsgodkänd bil har jag för mig skall vara godkänd i alla EU-länder. Skojigt värre för biltillverkarna, men ett helvete för den som vill modifiera sin bil. |
||||
Bör påpekas att om man gör så här ska man inte sätta tillbaka baksätet efteråt och börja köra runt en massa folk i bilen.. Skulle olyckan vara framme så sitter de i 'lastrummet' oförsäkrade ![]() Så var det iaf för något år sedan när jag kollade, lär inte ha ändrats |
||||
Det där tror jag inte riktigt på då jag i min Porsche 944 endast har en passagerarplats enligt reg.beviset men det finns ytterligare två platser i baksätet. Sedan är svensk lag så underlig att man får lov att ha hur många passagerare man vill i bilen så länge man inte överskrider maxvikten av fordonet och föraren inte blir störd. Vi satt fem i en 944S2 jag hade och polisen tittade in och kommenterade bara att vi två grabbar såg ganska lyckliga ut med tre tjejer i bilen. ![]() _________________ Anders Hansson |
||||
Mjo, men det verkar ju omfatta även reservdelar till bilar? Eller har jag fattat fel? /Mangan _________________ Magnus Karlsson, Scott Genius 750 The older I get, the faster I was... |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2, 3 >> 1 besök senaste veckan (5819 totalt) |