Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Ford Mustang HT 1965 Janne J | << 1, 2, 3 ... 67, 68, 69 ... 129, 130, 131 >> 84 besök senaste veckan (366652 totalt) |
Det har hela tiden varit min inställning, undersidan är det viktigaste _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||||
Väldigt trevlig snutt ! Väntade dock hela tiden på att en -68 Charger skulle dyka upp. Fast att den inte gjorde det var väl lika bra, iaf om man kommer ihåg vad som hände den på bensinstationen i den ursprungliga filmen.
_________________ Kai Anttila |
||||||
_________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||||||
Tur det är en amerikansk bil och inte en engelsk. Hade den varit från England så hade mattan varit dränkt av olja.
Kul att se en film från bekanta trakter så man känner igen vägarna. Fick först för mig att du körde ut ur Örby men insåg sen att så inte var fallet. Min ena engelsman har motor och låda som är tillverkade utanför UK. De läcker inte. Men bakaxeln kommer det droppar från trots att alla tätningar är utbytta. Fattar inte vad det är med prylar från det landet..... _________________ Göran Hackman TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967 Sunbeam Alpine Mk III, 1963 |
||||||
_________________ Björn Davidsson Pontiac T/A GT1 (räser) Just nu:36 cylindrar Tack till: www.vattenskarning.net www.harryj.se www.jbverkstan.se www.huddingesteel.se |
||||||
Tack för de positiva kommentarerna
Var ute en runda på ca 5 mil, Örby-Torestorp vände vid Hjortnäs och körde samma väg tillbaka. Känslan är positiv, det slamrar inte från lösa infästningar av coilover och vibrationerna är betydligt mindre. Hårdare framfjädrar känns helt rätt, framvagnen är styvare men ändå inte tokhård, lagom helt enkelt. Reaktionsstagen gjorde susen, mycket stabilare i inbromsning och en allmän känsla av mer kontroll på framhjulen. Nu ska jag kolla hjulvinklar och justera toe som jag känner står lite fel. Det går framåt _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||||
Tack Christian
Hade ett ärende och fick ytterligare 6 mils körning med mussen, en del av vägen var rätt gropig och vid några tillfällen skrapade det i någonstans. Har sänkt bilen 15mm bak och marginalerna krymper, så här såg det ut när jag kom hem: Däcket visar tydliga spår av kontakt. Tittar man noga syns det hur skärmkanten vikt sig nedåt, kommer att behövas lite massage där.. _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||||
Banta _________________ /mvh Stefan Björklund Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit! F1-bärgare |
||||||
Sedärja, det är alltid en jakt på optimering!
Behöver du en skärmvals så har jag en här du kan låna (men du har säkert en... eller bygger en snabbare än jag hinner plocka ner den från loftet i garaget ) _________________ Fredrik Boivie Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster |
||||||
Köra långsammare är också en lösning _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||||
Funderar på att köpa en på Biltema, 699:- är rätt billigt och av någon märklig anledning känner jag att den kan komma att behövas igen.... Funderar på att gå upp till 225 bredd istället för 205.... _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||||
Nej, keep up the good speed För fort defineras av att man lämnar det tänkta spåret oförhappandes. _________________ /mvh Stefan Björklund Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit! F1-bärgare |
||||||
Jag har en sån (eller motsvarande). Du kan långtidslåna den om du vill, jag har den ändå bara som bra att ha sak... Har ju ingen bil jag kan valsa ändå _________________ Fredrik Boivie Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster |
||||||
Sågade bort lite plåt i skärmkanten så att hjulet går någorlunda fritt, vi får se om det behövs lite valsande också.
Tog en lite mer aktiv åktur på vägarna mot Tostared, stannade vid 3 tillfällen och skruvade på dämparna. Fram har jag ökat fjäderkonstanten med 50% så det är inte konstigt att jag behöver hitta rätt med dämparna. Bak har jag aldrig riktigt hittat någon bra inställning trots väldigt mycket testande, tycker det är lite svårt att hitta logiken i skruvandet och i bilens uppförande. Det är ju som ni vet stel axel, bladfjädrar och panhardstag. Dämparna är Öhlins, samma modell som den gamla lyftkylda Porsche 911 har bak, artikelnummer POR6L00. De är justerbara i rebound och rekommenderat läge för 911 är 18 klick. Vid mina tester är allt under 12 klick sjösjukegungigt därför har jag testat runt 14-20 klick för att hitta något vettigt. Har hela tiden upplevt en småstötighet på slät väg och inte riktigt hittat hur jag ska få bort det. Idag gick jag bananas och skruvade upp ordentligt, tror jag är på 28 klick och tycker att stötigheten har minskat. Hur gör ni när ni justerar dämpare? För lite dämpning blir gungigt, men när blir det för mycket? Är det när man tydligt börjar tappa grepp eller? Hittar väldigt lite info om just dämparinställningar på nätet, vad det nu kan bero på? Produktblad på dämparna: https://www.ohlins.com/app/uploads/w _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||||
Svårt, har alktid kört fortast på bana med mjuka dämpare. Man sätter dem hårt så det känns fast och hårt och fint, " nu jäklar går det att köra" och man tycker det svarar bra, då går det i själv verket 2 sekunder långsammare. In och mjuka upp igen, varvtiderna går ner igen..
_________________ Björn Davidsson Pontiac T/A GT1 (räser) Just nu:36 cylindrar Tack till: www.vattenskarning.net www.harryj.se www.jbverkstan.se www.huddingesteel.se |
||||||
Oj, vad det löddrades här då! Du föll till föga till slut!
Välkommen i fördärvet! Gällande dämpare har jag knappast några expertråd att komma med. Förr har jag alltid gjort som du, börjat löst och skruvat åt tills det börjar kännas bra. Men... Det är ju så individuellt för olika karosser och hjulupphängningslösningar. På min E30 har jag haft nytta av andras erfarenheter just gällande bakvagnen - nu har jag dämparna maximalt "lösa" där bak, krängare kopplad. Hårt ställt i fram. Det funkar på Weissach-bakvagn i kombo med mycket vikt fram. Du har ju kört bilen, man blir knappast sjösjuk och det känns ju egentligen ologiskt... Hade jag inte fått det tipset så hade jag nog fått ägna rätt mycket testande för att landa där. Som Björn säger kan ju känslan lura en - släng ut lite frågor på amerikanska forum bland folk som rejsar Mussar kanske? Kan det vara så att dämparna måste ställas i extra hårt i ditt fall iom att de är avstämda för en Porsche med helt annan bakvagn? Stötigheten du känt i "mediumläge" kan ju vara att dämparna inte fullt ut hållit styr på bladfjädrarna... _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 |
||||||
Ska bli kul att känna hur bilen uppför sig när det blir dags för bandebuten. Skillnaden mellan bana och gata är rätt stor och jag upplever att våra Svenska vägar ställer höga krav på att dämparna matchar fjädrarna, det som känns bra på gata är oftast helt ok på bana också. _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||||
Våra race- och banåkarbilar Ford Mustang HT 1965 Janne J | << 1, 2, 3 ... 67, 68, 69 ... 129, 130, 131 >> 84 besök senaste veckan (366652 totalt) |