Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Dålig erfarenhet av silikonslangar
<<   1, 2, 3   >>
3 besök senaste veckan (3810 totalt)
Aerodynamic
Alingsås
Här sen Sep 2005
Inlägg: 893



Re:

knotan skrev:
Jag brukar smörja slangklämmorna, dels för extra rostskydd, och för att den inte ska nypa/skära/bli gängpaj.
I samma veva torkar jag av den med en trasa för den inte ska suga åt sig dammet i verkstaden. En viss mängd olja blir ju då kvar på i sidan av klämman.

Jag har för vana att alltid kladda lite olja på en "lagom oljig handske" med tumme /pekfinger runt kanterna när jag sätter ihop. Och precis som när man skruvar ihop bultförband , sätter dit alla rör/slangar som hänger ihop med varandra, rycker/drar lite försiktigt i delarna,så allt "sätter sig" (därav oljan) sen drar åt allt lite försiktigt. Vanligen är det tätt då , sen får man känna lite på kopplingarna i sammband med första varmkörning.

Kan knappt minnas senast det inte fungerade å höll tätt.


Smörja med vad?

Mvh, Per

_________________
Per Axblom
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2449



Re:

knotan skrev:
Gjorde det nån skillnad?


Tog lite diskmedel på insidan av slangen och och utsidan under klämman.
Drog lite löst, vred på slangen, läcker ändå...

Nu ska jag beställa lite aluminiumrör och svetsa ihop en ledning och skarva sista biten med gummislang.

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata)
Porsche 931 -79
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1927



Min erfarenhet av silikonslangar är att man ska se till att diametern är typ några tiondelar mindre än röret de ska på, och en bra valsad hump på rören, då funkar vilka klämmor som helst

De gillar mao INTE att dras ihop nå långt alls.

_________________
Patrick Wetterskog

Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2449



Re:

Kadett4wd skrev:
Min erfarenhet av silikonslangar är att man ska se till att diametern är typ några tiondelar mindre än röret de ska på, och en bra valsad hump på rören, då funkar vilka klämmor som helst

De gillar mao INTE att dras ihop nå långt alls.


Rören jag har är valsade klämman sitter ett par cm efter pga att röret är längre än vad som behövs. Både rör och slang från do88.

Just nu verkar det tätt, med silikon smetat på röret innan jag dragit åt, dock utan tryck än så länge....

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata)
Porsche 931 -79
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4407



Ang slangklämmor tycker jag historiskt att de breda feta klämmorna fungerar bra för tryckrör i turbosystemet och då självklart absolut ingen smörjning utan snarare tvärtom - hårspray eller packningslim - ifall man kör höga tryck.

För kylsystem tycker jag också att vanliga (gärna ABA) slangklämmor fungerar bäst.

_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6138



Per axblom.
Någon tjockare olja eller fett bara, vad som står närmast typ.

Himla märkligt att det inte funkar, men ibland vill saker bara inte helt enkelt, även fast de borde

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2449



Re:

GustafB skrev:
Ang slangklämmor tycker jag historiskt att de breda feta klämmorna fungerar bra för tryckrör i turbosystemet och då självklart absolut ingen smörjning utan snarare tvärtom - hårspray eller packningslim - ifall man kör höga tryck.

För kylsystem tycker jag också att vanliga (gärna ABA) slangklämmor fungerar bäst.


Hårspray! 😁 Det har jag tyvärr inget! Vilket packningsklister föredrar du? Inte specifikt till detta kanske men generellt.

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata)
Porsche 931 -79
Citera
erki87
Eskilstuna
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1376



Har ni nån svulst på röret?

Jag brukar svarva egna ändringar där jag lägger några spår som håller i.

Sedan ingen färg där slangen sitter och gärna lite blästrat så ytan är grov.

mvh

_________________
Bygger: Ferrari F40 LM

Pausad: Lotus ExigeM42R

Byggde: VW polo WRC replica -10

Eric Johansson
Eskilstuna
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2449



Re:

erki87 skrev:
Har ni nån svulst på röret?

Jag brukar svarva egna ändringar där jag lägger några spår som håller i.

Sedan ingen färg där slangen sitter och gärna lite blästrat så ytan är grov.

mvh


Japp, original från do88. Tror det hade varit bättre om röret vore 1 mm större och ingen svulst, Ska ju för fasen bara hålla vatten under marginellt tryck...

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata)
Porsche 931 -79
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2449



Nu har jag köpt fjäderklämmor från Do88, blir det inte tätt så skickar jag tillbaka slangarna och kräver tillbaka pengarna....


_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata)
Porsche 931 -79
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6138



En sak som slog mig. Är röret bra rundhet/slätt?
Så det inte råkar vara deformerat efter tex bockning eller nått knas vid tillverkningen?

Vill du lägga upp nån bild på röret hur det ser ut just där du klämmer runt?

Är det bara en specifik slang som läcker? Tänker om det kan vara nått med just den slangen. Om det kanske läcker igenom slangens lager om det är tillverkningsfel tex.

Jag köper inte helt att det skulle vara själva klämman.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Fredrik G
Karlshamn
Här sen Jan 2016
Inlägg: 187



Jag tänkte byta ut samtliga kylarslangarslangar mot silikon men tveksam till om jag ska det efter man läst här
Tanken var ju att silikonslangarna skulle hålla tätt och klara bankörning betydligt bättre än OEM.

_________________
F r e d r i k G e r l i n g
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2449



Re:

knotan skrev:
En sak som slog mig. Är röret bra rundhet/slätt?
Så det inte råkar vara deformerat efter tex bockning eller nått knas vid tillverkningen?

Vill du lägga upp nån bild på röret hur det ser ut just där du klämmer runt?

Är det bara en specifik slang som läcker? Tänker om det kan vara nått med just den slangen. Om det kanske läcker igenom slangens lager om det är tillverkningsfel tex.

Jag köper inte helt att det skulle vara själva klämman.


Jag ska undersöka all noga när jag tar isär det i påsk, är inte nära bilen nu så jag kan ta foton.

Men rören ser ut så här, fast 10cm och raka.


Jag har rören bara för att skarva ihop två slangar. Det är 3 skarvar som läcker, två med såna här rör och en när slangen går upp mot ett kapat originalrör på motorn. Den senare läcker mindre.
Slangarna läcker INTE mot kylaren och inte heller mot vattenpumpen.

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata)
Porsche 931 -79
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2449



Re:

Fredrik G skrev:
Jag tänkte byta ut samtliga kylarslangarslangar mot silikon men tveksam till om jag ska det efter man läst här
Tanken var ju att silikonslangarna skulle hålla tätt och klara bankörning betydligt bättre än OEM.


Finns original gummi så skulle jag välja det 110% Jag har inte den lyxen.

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata)
Porsche 931 -79
Citera
fonzeka
Avesta
Här sen Apr 2005
Inlägg: 138



Silikon är väldigt mycket mer genomsläppligt än vanligt gummi, så till kylarslangar och liknande bör det nog helt klart undvikas om man kan.
Vätskan går alltså rakt igenom silikonslangen, har man många slangar i motorutrymmet brukar man ofta kunna känna en konstant svag doft av glykol.
Här är en artikel där man kan läsa lite mer https://motoiq.com/silicone-radiator-hoses-not-for-the-street/
Ska kanske tillägga att det finns silikonslangar som är mer lämpade än andra med t ex ett inre lager av mer motståndskraftigt gummi.

_________________
Anders Westlund
Honda S2000
Citera
Mange K
stockholm/järfälla
Här sen Apr 2005
Inlägg: 3361



Framför allt tycker jag siliconslang ger ett allmännt sunkigt intryck,brukar undvika dom sålänge det går

_________________
M @ g n u s k @ l i n

Golf sportscombi
Vw Arteon sb
RS4 4.2 raggarbil...såld
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2449



Finns det någon som säljer gummislang i olika dimensioner och böjar så man kan bygga ihop egna slangar av riktigt material? Swedol har en del vet jag.

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata)
Porsche 931 -79
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6138



Biltema eller vilken annan bildelsbutik som helst.
många bilar har långa slangar med många knasiga böjjar , så sen behövs bara en bra slangsax å klippa där det passar sig bäst

Köp 3-4 olika bara så har du antagligen så det räcker och blir över.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2449



WTF!
https://www.mekonomen.se/bil/forbrukning/slang/kylarslang/kylarslang-p . . . .

Varför har ingen sagt något! Som att göra sin egen kylarslang!

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata)
Porsche 931 -79
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3295



Biltema har litegrann, räckte för mig sist iaf. Köpte lite olika sen fick man kapa och hitta passande bitar.

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
cirs
Göteborg
Här sen Jan 2009
Inlägg: 842


Trådstartare
Re:

safe skrev:
WTF!
https://www.mekonomen.se/bil/forbrukning/slang/kylarslang/kylarslang-p . . . .

Varför har ingen sagt något! Som att göra sin egen kylarslang!


Det hade vart nåt om inte MR2an har mänger med slang

_________________
Chriss Rice
Mazda MX-5 Roadsport C #61
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74270
Opel speedster
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=113779
Citera
Skruva banåkabil
Dålig erfarenhet av silikonslangar
<<   1, 2, 3   >>
3 besök senaste veckan (3810 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande