Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
SAAB-tråden - platsen för märkesspecifika frågor
<<   1, 2
3872 besök totalt
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550



Re:

beepbeep skrev:
Kolja skrev:
Har för mig att det finns en teknisk update, för att minska oilsludge, i form av ombyggnad av vevhusventilationen.

Longlife oljor är sällan bra för en maskin.


Det fanns minst tre versioner av vevhusventilationen, men det hjälper inte riktigt mot minskad oljemängd, katalysator direkt under oljetråget och low-tension kolvringar. Istället för att konstruera nytt försökte de göra 9000 motorn snål(are) och misslyckades kapitalt. Synd.


Vad ska man rent handgripligen göra för att förbättra ?

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
steffe
Stockholm N
Här sen Feb 2003
Inlägg: 11807

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Re:

ButterflyRacing skrev:
beepbeep skrev:
Kolja skrev:
Har för mig att det finns en teknisk update, för att minska oilsludge, i form av ombyggnad av vevhusventilationen.

Longlife oljor är sällan bra för en maskin.


Det fanns minst tre versioner av vevhusventilationen, men det hjälper inte riktigt mot minskad oljemängd, katalysator direkt under oljetråget och low-tension kolvringar. Istället för att konstruera nytt försökte de göra 9000 motorn snål(are) och misslyckades kapitalt. Synd.


Vad ska man rent handgripligen göra för att förbättra ?

"Flytta" katalysatorn är det första jag tänker på och större oljetråg.

_________________
/mvh Stefan Björklund
Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit!
F1-bärgare
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3462



Re:

ButterflyRacing skrev:


Vad ska man rent handgripligen göra för att förbättra ?


Man kan installera kolvar och stakar från en motsvarande 9000 motor (b234 för 2.3L eller B204 för 2.0L). Det räcker. Då minskar blow-by och därmed behov av mycket vevhusventilation och oljeförbrukning.
B234 kolvar/stakar är skottsäkra och har bra kolvar/ringar vilket leder till att avgaser inte tar sig ner i tråget. Men dessa bilar kostar typ 10000:- numera och det är frågan om det är värt att modda motorer som kanske redan är slitna.

Billigare att bara byta olja var 500 mil.

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3462



Re:

steffe skrev:

"Flytta" katalysatorn är det första jag tänker på och större oljetråg.


Ursprungliga problemet är tunna kolvringar vilket leder till för myckt blow-by vilket leder till oljeförbrukning och att oljan bryts ner vilket leder till att allt oljesmort tar stryk. Turbolagret är känsligast och stryker först, sen är det kedjan som sträcks. Sist är veven.
Löser man blow-by löser man alla följdproblem. Detta är konstruktionsfel hos B2x5-motorer då SAAB försökte minska förbrukningen "billigt" genom att ta skottsäker B2x4 motor och minska friktion genom low-friction kolvringar, tunnare ventilskaft, flytta katalysatorn närmare turbon (tyvärr nära tråget) och diverse andra "optimeringar".
Det slutade med att man fick förlänga garantin och byta kortblock på löpande band då motorer rasade och Folksam vägrade att betala då det var uppenbart konstruktionsfel.
9-5 bensinmotor är i övrigt ganska identisk med 9000 motor, men med mindre marginaler och mer elektronik.
Tänk Volvo B23 vs B230. Typ samma sak men lite svagare och lite snålare.

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
Kolja
08
Här sen Apr 2005
Inlägg: 7446



"Problemet" är mer ägartyper som aldrig kollar nivåer innan oljelampan lyser klart, att oljenivågivare ersatts av oljetrycksgivare samt longlife-serviceintervall på uppåt 3 000 mil (vilket är skapat av tekniskt inkompetenta säljtyper).

Mvh, fd Saab TGLZ.

_________________
Tony Jonsson
Grace, Space and Pace.
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2447



hmm har en-09 95 2.3 bifuel griffin saab turbon dog vid 11k mil/ny. har ägt sedan 6k mil byter olja /1000mil..
nu 16k mil.. helsyntet castrol olja.. vad mer kan jag göra ..kollar alltid så ojenivån är välfyld..
Kör endast bensin sedan några år.. innan e85 50% av tiden..

_________________
Michael Thulesius
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550



Re:

Michael Th skrev:
hmm har en-09 95 2.3 bifuel griffin saab turbon dog vid 11k mil/ny. har ägt sedan 6k mil byter olja /1000mil..
nu 16k mil.. helsyntet castrol olja.. vad mer kan jag göra ..kollar alltid så ojenivån är välfyld..
Kör endast bensin sedan några år.. innan e85 50% av tiden..


1000 mil... ... då skulle jag få byta olja varannan månad....

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550



I mitt fall är det en 19.000 mils 2.0 -06, som var gratis.
Jag kostade på 1600:- i nya vevlager och en begagnad turbo, från en bil från baksidan...

Har nu gått ca 4000 mil, helt utan problem, innan turbon rasadeutan förvarning...... efter en resa på 100 mil med släpkärra.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2447



Re:

ButterflyRacing skrev:
I mitt fall är det en 19.000 mils 2.0 -06, som var gratis.
Jag kostade på 1600:- i nya vevlager och en begagnad turbo, från en bil från baksidan...

Har nu gått ca 4000 mil, helt utan problem, innan turbon rasadeutan förvarning...... efter en resa på 100 mil med släpkärra.


Fast den resan gick väl fort med "tungplattlast"

I mitt fall rullar saaben ca 1000mil/år.. sen har vi ju 3 andra bilar oxå..
2 zoe ca 1200-1500 mil / bil och en vw camingbuss ca 2-500 mil ...
Har nära till jobbet och skall inte så långt annars heller...

_________________
Michael Thulesius
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19119



Hade de rationaliserat bort kampanjplåten på 9-5orna?
Jag hade en 9-5 som jag köpte vid 29' mil. Den hade fått ny motor vid 18'...
Den körde jag till 42' inklusive en resa till Italien med ett varv på Ringen på ägen hem (med sporadiska puffar vid uppstart) innan den dog på E4 vid Trafikplats Norsholm i ett spektakulärt rökmoln när turbon gav upp.
Den fyllde jag på olja i vid behov och bytte kanske en gång på 3000? sällan i alla fall, den fick ju ny olja hela tiden.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3462



Re:

Kolja skrev:
"Problemet" är mer ägartyper som aldrig kollar nivåer innan oljelampan lyser klart, att oljenivågivare ersatts av oljetrycksgivare samt longlife-serviceintervall på uppåt 3 000 mil (vilket är skapat av tekniskt inkompetenta säljtyper).

Mvh, fd Saab TGLZ.


Jag tror inte att Saabägarna är mer korkade än andra. Jag jobbade på en GM ÅF när detta var aktuellt och det byttes många kortblock på garantin på bilar som var servade enligt serviceboken (annars skulle de aldrig accepterats på garantin). Etanolbilar hade halva oljeintervaller vill jag minnas.

Men motorn är felkonstruerad. Oljan blev förstörd pga. blow-by och det fanns inget vevhusventilation i världen som kunde ändra det. Att förlänga motorgarantin till 8 år var desperat åtgärd från fabriken annars skulle de inte fått någon bensindriven såld med tanke på att försäkringsbolagen vägrade ersätta felen.

Inte konstigt att företaget konkade.

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550



Re:

Michael Th skrev:


Fast den resan gick väl fort med "tungplattlast"



Nja. Jag åkte ju på en fortkörning på vägen ner (105 på 120-väg)
Så det var ju inte läge att få en till innom 6 timmar....

Jag försöker hålla laddtrycket så lågt som möjligt på landsvägskörning.
Annars blir det för dyrt med soppan.

Jag får väl bygga en riktig 2,3 litetsmotor med riktiga kolvar och ventilation..... som jag kan flytta till nya karosser vartefter dom gamla rostar bort.

2,0an är ju sorgligt trött.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3462



Re:

ButterflyRacing skrev:
1000 mil... ... då skulle jag få byta olja varannan månad....


Ja, du får fundera på det. Det är billigare och enklare att byta olja än att byta turbon

Köp en 20L dunk med 0W-40 Biltema helsyntet och byt filter varannan gång så håller den om du gör byten varje 1000 mil (helst 500). Sorry, men B20x5 är en skitmotor, de har kokat soppa på spik. Det saknades pengar för att utveckla nytt.

Lite sorgligt då B2x4 i 9000 är bland mest skottsäkra som finns.

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550



Re:

beepbeep skrev:
ButterflyRacing skrev:
1000 mil... ... då skulle jag få byta olja varannan månad....


Ja, du får fundera på det. Det är billigare och enklare att byta olja än att byta turbon

Köp en 20L dunk med 0W-40 Biltema helsyntet och byt filter varannan gång så håller den om du gör byten varje 1000 mil (helst 500). Sorry, men B20x5 är en skitmotor, de har kokat soppa på spik. Det saknades pengar för att utveckla nytt.

Lite sorgligt då B2x4 i 9000 är bland mest skottsäkra som finns.


Jag är dålig på vad som är vad med motorerna i Saab.

Om jag ska bygga mej en riktig motor, vilken ska jag då välja..... som passar i 9.5 ?

Jag har alltid varit Saab-hatare.
Men... jag kan inte ha billigare bruksbil, som jag trivs med..... än en gratis 9.5....

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3462



Re:

ButterflyRacing skrev:


Om jag ska bygga mej en riktig motor, vilken ska jag då välja..... som passar i 9.5 ?



Ska du bygga något är det enklaste att montera 9000 kolvar och stakar (från motsvarande motor). Då upphör alla oljeproblem. 9000 kolvar har större och spänstigare ringar som tätar bättre (och är också längre/tyngre). Stakar är också kraftfullare. (9-5 stakar är någor svagare/lättare och har trapezoid tapp mot kolvbulten).

9-5 toppen kan finnas kvar, den andas lite bättre då den har 1mm tunnare ventilskaft.

Edit: ska du bygga racemotor är det 9000-motorerna som gäller. Eller ännu bättre B206 från ng900 2.0 sugis (den har inga balansaxlar och är lättare).

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550



Re:

beepbeep skrev:

Edit: ska du bygga racemotor är det 9000-motorerna som gäller. Eller ännu bättre B206 från ng900 2.0 sugis (den har inga balansaxlar och är lättare).


Jag pratar mest driftsäker dragbil... i det här läget.

Passar inte 9000 motorn direkt i 9.5.. ?

EDOT:

Trimmad motor ska jag ja i Hanomagen sen....... men då blir det VAG.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 14138



Re:

ButterflyRacing skrev:
beepbeep skrev:

Edit: ska du bygga racemotor är det 9000-motorerna som gäller. Eller ännu bättre B206 från ng900 2.0 sugis (den har inga balansaxlar och är lättare).


Jag pratar mest driftsäker dragbil... i det här läget.

Passar inte 9000 motorn direkt i 9.5.. ?

EDOT:

Trimmad motor ska jag ja i Hanomagen sen....... men då blir det VAG.


Lycka till

Jag tror att det är andra motorfästen på 9000 blocket, men jag har snart lärt mig...

_________________
Tord Ringenha11
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19119



Mystiskt tyst från alla gamla Saab PT anställda...

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3462



Re:

ButterflyRacing skrev:


Passar inte 9000 motorn direkt i 9.5.. ?


Topp och block är i stort sett identiska men det skiljer lite annat: tråget, motorfästet osv. Framförallt skiljer det i elektroniken. 9000 har bara MAP-sensor (Trionic 5) och 9-5 har både MAP och LMM (Trionic 7).

Så det är betydligt enklare att bara byta kolvar/stakar och lämna allt annat (annars blir det svårt att gifta ihop 9000 ECU med 9-5 CanBus).

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
simmarn
Österbybruk
Här sen Mar 2007
Inlägg: 62



Om det blir aktuellt att montera 9000-kolvar i 9-5:an så måste även topp-packningen från 9000 användas.
Alternativt att kolvarna svarvas av runt 1mm ( minns inte exakt mått).

(jag har en uppsättning 2,3 kolvar och stakar ligger från ett bygge där det blev smidda saker istället om intresse finns )

_________________
/Patrik Liljeros
Citera
Skruva banåkabil
SAAB-tråden - platsen för märkesspecifika frågor
<<   1, 2
3872 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande