| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
SAAB-tråden - platsen för märkesspecifika frågor
|
<< 1, 2 3872 besök totalt |
|
Re:
Vad ska man rent handgripligen göra för att förbättra ? _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
|
Re:
"Flytta" katalysatorn är det första jag tänker på och större oljetråg. _________________ /mvh Stefan Björklund Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit! F1-bärgare |
||||||
|
Re:
Man kan installera kolvar och stakar från en motsvarande 9000 motor (b234 för 2.3L eller B204 för 2.0L). Det räcker. Då minskar blow-by och därmed behov av mycket vevhusventilation och oljeförbrukning. B234 kolvar/stakar är skottsäkra och har bra kolvar/ringar vilket leder till att avgaser inte tar sig ner i tråget. Men dessa bilar kostar typ 10000:- numera och det är frågan om det är värt att modda motorer som kanske redan är slitna. Billigare att bara byta olja var 500 mil. _________________ G o r a n A m c o f f |
||||||
|
Re:
Ursprungliga problemet är tunna kolvringar vilket leder till för myckt blow-by vilket leder till oljeförbrukning och att oljan bryts ner vilket leder till att allt oljesmort tar stryk. Turbolagret är känsligast och stryker först, sen är det kedjan som sträcks. Sist är veven. Löser man blow-by löser man alla följdproblem. Detta är konstruktionsfel hos B2x5-motorer då SAAB försökte minska förbrukningen "billigt" genom att ta skottsäker B2x4 motor och minska friktion genom low-friction kolvringar, tunnare ventilskaft, flytta katalysatorn närmare turbon (tyvärr nära tråget) och diverse andra "optimeringar". Det slutade med att man fick förlänga garantin och byta kortblock på löpande band då motorer rasade och Folksam vägrade att betala då det var uppenbart konstruktionsfel. 9-5 bensinmotor är i övrigt ganska identisk med 9000 motor, men med mindre marginaler och mer elektronik. Tänk Volvo B23 vs B230. Typ samma sak men lite svagare och lite snålare. _________________ G o r a n A m c o f f |
||||||
|
"Problemet" är mer ägartyper som aldrig kollar nivåer innan oljelampan lyser klart, att oljenivågivare ersatts av oljetrycksgivare samt longlife-serviceintervall på uppåt 3 000 mil (vilket är skapat av tekniskt inkompetenta säljtyper).
Mvh, fd Saab TGLZ. _________________ Tony Jonsson Grace, Space and Pace. |
||||||
|
hmm har en-09 95 2.3 bifuel griffin saab turbon dog vid 11k mil/ny. har ägt sedan 6k mil byter olja /1000mil..
nu 16k mil.. helsyntet castrol olja.. vad mer kan jag göra ..kollar alltid så ojenivån är välfyld.. Kör endast bensin sedan några år.. innan e85 50% av tiden.. _________________ Michael Thulesius |
||||||
|
Re:
1000 mil... ... då skulle jag få byta olja varannan månad....
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
|
I mitt fall är det en 19.000 mils 2.0 -06, som var gratis.
Jag kostade på 1600:- i nya vevlager och en begagnad turbo, från en bil från baksidan... Har nu gått ca 4000 mil, helt utan problem, innan turbon rasadeutan förvarning...... efter en resa på 100 mil med släpkärra. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
|
Re:
Fast den resan gick väl fort med "tungplattlast" I mitt fall rullar saaben ca 1000mil/år.. sen har vi ju 3 andra bilar oxå.. 2 zoe ca 1200-1500 mil / bil och en vw camingbuss ca 2-500 mil ... Har nära till jobbet och skall inte så långt annars heller... _________________ Michael Thulesius |
||||||
|
Hade de rationaliserat bort kampanjplåten på 9-5orna?
Jag hade en 9-5 som jag köpte vid 29' mil. Den hade fått ny motor vid 18'... Den körde jag till 42' inklusive en resa till Italien med ett varv på Ringen på ägen hem (med sporadiska puffar vid uppstart) innan den dog på E4 vid Trafikplats Norsholm i ett spektakulärt rökmoln när turbon gav upp. Den fyllde jag på olja i vid behov och bytte kanske en gång på 3000? sällan i alla fall, den fick ju ny olja hela tiden.
_________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||||
|
Re:
Jag tror inte att Saabägarna är mer korkade än andra. Jag jobbade på en GM ÅF när detta var aktuellt och det byttes många kortblock på garantin på bilar som var servade enligt serviceboken (annars skulle de aldrig accepterats på garantin). Etanolbilar hade halva oljeintervaller vill jag minnas. Men motorn är felkonstruerad. Oljan blev förstörd pga. blow-by och det fanns inget vevhusventilation i världen som kunde ändra det. Att förlänga motorgarantin till 8 år var desperat åtgärd från fabriken annars skulle de inte fått någon bensindriven såld med tanke på att försäkringsbolagen vägrade ersätta felen. Inte konstigt att företaget konkade. _________________ G o r a n A m c o f f |
||||||
|
Re:
Nja. Jag åkte ju på en fortkörning på vägen ner (105 på 120-väg) Så det var ju inte läge att få en till innom 6 timmar....
Jag försöker hålla laddtrycket så lågt som möjligt på landsvägskörning. Annars blir det för dyrt med soppan. Jag får väl bygga en riktig 2,3 litetsmotor med riktiga kolvar och ventilation..... som jag kan flytta till nya karosser vartefter dom gamla rostar bort. 2,0an är ju sorgligt trött. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
|
Re:
Ja, du får fundera på det. Det är billigare och enklare att byta olja än att byta turbon
Köp en 20L dunk med 0W-40 Biltema helsyntet och byt filter varannan gång så håller den om du gör byten varje 1000 mil (helst 500). Sorry, men B20x5 är en skitmotor, de har kokat soppa på spik. Det saknades pengar för att utveckla nytt. Lite sorgligt då B2x4 i 9000 är bland mest skottsäkra som finns. _________________ G o r a n A m c o f f |
||||||
|
Re:
Jag är dålig på vad som är vad med motorerna i Saab. Om jag ska bygga mej en riktig motor, vilken ska jag då välja..... som passar i 9.5 ? Jag har alltid varit Saab-hatare. Men... jag kan inte ha billigare bruksbil, som jag trivs med..... än en gratis 9.5....
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
|
Re:
Ska du bygga något är det enklaste att montera 9000 kolvar och stakar (från motsvarande motor). Då upphör alla oljeproblem. 9000 kolvar har större och spänstigare ringar som tätar bättre (och är också längre/tyngre). Stakar är också kraftfullare. (9-5 stakar är någor svagare/lättare och har trapezoid tapp mot kolvbulten). 9-5 toppen kan finnas kvar, den andas lite bättre då den har 1mm tunnare ventilskaft. Edit: ska du bygga racemotor är det 9000-motorerna som gäller. Eller ännu bättre B206 från ng900 2.0 sugis (den har inga balansaxlar och är lättare). _________________ G o r a n A m c o f f |
||||||
|
Re:
Jag pratar mest driftsäker dragbil... i det här läget. Passar inte 9000 motorn direkt i 9.5.. ? EDOT: Trimmad motor ska jag ja i Hanomagen sen....... men då blir det VAG. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
|
Re:
Lycka till
Jag tror att det är andra motorfästen på 9000 blocket, men jag har snart lärt mig... _________________ Tord Ringenha11 |
||||||
|
Re:
Topp och block är i stort sett identiska men det skiljer lite annat: tråget, motorfästet osv. Framförallt skiljer det i elektroniken. 9000 har bara MAP-sensor (Trionic 5) och 9-5 har både MAP och LMM (Trionic 7). Så det är betydligt enklare att bara byta kolvar/stakar och lämna allt annat (annars blir det svårt att gifta ihop 9000 ECU med 9-5 CanBus). _________________ G o r a n A m c o f f |
||||||
|
Om det blir aktuellt att montera 9000-kolvar i 9-5:an så måste även topp-packningen från 9000 användas.
Alternativt att kolvarna svarvas av runt 1mm ( minns inte exakt mått). (jag har en uppsättning 2,3 kolvar och stakar ligger från ett bygge där det blev smidda saker istället om intresse finns )
_________________ /Patrik Liljeros |
||||||
![]() |
Skruva banåkabil
SAAB-tråden - platsen för märkesspecifika frågor
|
<< 1, 2 3872 besök totalt |