| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Ny Racing Ljuddämpare som verkligen fungerar
|
<< 1, 2 9438 besök totalt |
|
Jag känner Ulf sedan många år och han är en av dom få vännerna som jag litar till 300% så om han har sagt att han kan låta dig testa dämparen så göra han det.
Men sen så är det ju viktigt att det sker med diskrettion då deta forfarande är en prudukt under utvekling. Mvh Björn _________________ Björn Athlöf I garaget: Sensor GTR BMW M3 E30 87 Porsche 997 EVO |
||||||
|
självklart kommer detta att ske med diskretion om själva uppbyggnaden etc, men jag kommer inte vara tyst med resultatet av testen.
om dämparen gör det den utlovas att klara (öka effekt med bibehållen låg ljudnivå), så är jag den första att hylla konstruktionen och montera den på bilen. jag har raggat upp 3st olika fullflödesdämpare att jämföra med om det blir en test. skall bara se till att få låna fredriks (slc) ljudmätare också. testet kommer köras med 1st dämpare och inget mer, för att minimera ev. felkällor samt möjligheter för bortförklaringar om dom dyker upp. _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||||
Det där är ett test jag verkligen ser fram emot Hoppas att det blir av _________________ /Mvh M|cke F@.gner |
||||||
Men hur tyckte han motorn gick med mirakeldämparen då? _________________ Anders Larsson Porsche 997 GT3 Club Sport
|
||||||
Tidsskillnader? _________________ Anders Hansson |
||||||
Tidsskillnader okända eftersom han inte hann köra mer än ett varv innan svartflagg första passet. Men motorn verkade gå bra. För information så kör Racersport1800 med i princip otrimmade Ford Zetec 1,8 med extraktor. _________________ Per Lundmark |
||||||
|
En sak som slår mig är att man kanske tittar på fel sak eller snarare använder fel måttenhet när det gäller ljuddämpare. Det är egentligen inte frågan om effekthöjningar. Den eventuella effektökningen är en effekt av en effektivare ljuddämpardesign som tillåter en att använda färre/mindre ljuddämpare för att uppnå samma ljuddämpning. Effektiviteten skulle kunna anges som ljuddämpning per % effektförlust.
_________________ Gunnar Östlund "Jag kör för att det är kul, inte för att det ska se kul ut" |
||||||
|
||||||
|
det som jag kommer att redovisa är dB samt effekt.
från detta kan man dra sina egna slutsatser. om möjligheten ges, så kommer jag att köra ett pull utan dämpare enbart för ljudmätningen. tror inte att grannarna kommer älska om man står och mappar 6000rpm utan dämpare
_________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||||
Som regel så ger en pipa per cylinder max effektuttag. Men det blir väldigt kort nöje, då kurvan faller brant på sidorna om. En collektor med fler pipor låter fler cylindrar ta del av returpulser och ett bredare effektband erhålles. Fler pulser håller även atmosfärtrycket borta från cylindrarna. Det ger även mindre DB, speciellt låga toner eftersom pulsantalet ökar i slutröret. Alla pipor till en kollektor på en V-8 behöver knappt ljuddämpas. Detta var MYCKET grovt formulerat för att ge en överblick. Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||||||
|
Då är det inte konstigt att stora motorer som jobbar vid ett varvtal samt saknar bullebegränsning kör med en pipa per cylinder. Jag tänker på jätteOTmotorer som jobbar ca 4-5 sekunder i taget.
Jag tackar oraklet för en vettig generaliserande förklaring (alla detaljer på en gång blir så knöligt). |
||||||
|
Eftersom inte ens siten finns kvar så blev det väl inge bra..
Hade varit kul att testa på en wankel, vi brukar ju bränna upp det mesta i dämparväg och har hysteriska problem med ljudnivå... // magnus _________________ Magnus Berglund Mazda Rx7 1981 Rx5 1977 Wankel? Yes!
|
||||||
Har ni vankelåkare (eller någon annan föresten) testat Apple Racing's 3" Multi-Frequency-dämpare? http://www.nitroz.se/apple/ _________________ Calle Olsson |
||||||
|
Jag vet faktiskt inte.
Själv hade jag en appledämpare när jag åkte turbo för många år sen. Den höll längre än andra men pallade i alla fall inte mer än lite drygt en sommar innan ljudnivån skenade. Ska kolla på vårat forum om nån kört med den. MVH// Magnus _________________ Magnus Berglund Mazda Rx7 1981 Rx5 1977 Wankel? Yes!
|
||||||
|
Jag blir alltid lät irriterad när mirakelkonstruktioner dyker upp där man inte får någon teknisk bakgrund.
Jag ska som sagt inte kritisera den här ljuddämparen men vid ett annat tilfälle alldeles nyligen så handlade det om en stötdämpare av mirakelsort som var bäst i alla lägen, ty man kunde välja inställning själv. För vilken situation som helst och sådär gick reklamen på.
Nu ska jag tala om hur man bygger ett tyst och väl ljuddämpat system som inte sänker effekten på motorn.
Det första och avgörande är att headers är rätt dimensionerat och avstämt. En bra kollektor helst merge-typ. En "timglas" anslutning mot slutröret som äve det måste vara rätt dimesionerat. Om alltihopa slutar här så har vi ett kanonsytem men som tyvärr LÅTER en hel del. Men sett från grunden så är det nämda det som ger motorn riktig och sann effekt. Om vi nu sköter våra kort rätt så kan vi kanske slippa att FÖRLORA så mycket, för det som kommer efter ett kanonbra system är i stort bara en fråga om förluster. Så vad vi skall göra är att bygga en dämpare som simulerar "öppen atmosfär", så motorn fortfarande tror att den jobbar ostört ut i det fria. Det är på så vis vi kan dra fördel av returpulser och kan bibehålla gashastighetrna. Den lösning som står till buds är en stor låda som slutröret mynar ut i. Säg 500x500x700mm. Gärna i dubbelväggig plåt och med lämpligt isoleringsmateria mot hålad insida. Sedan någon form av "utvädringsrör" som även kan ha någon sorts slut dämpare. Även om slutdämparna skulle ge ett visst motstånd så påverkas inte returpulserna och det ev motstånd som blir gör mindre skada eftersom luftkaviteten är så stor att pulsvariationerna kan absorberas av luftvolymen. Men det är klart, systemet väger och tar visst utrymme. Men någon borde vara först ut tycker jag, för det fugerar.
Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||||||
![]() |
Skruva banåkabil
Ny Racing Ljuddämpare som verkligen fungerar
|
<< 1, 2 9438 besök totalt |

