Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Ny Racing Ljuddämpare som verkligen fungerar
<<   1, 2
9438 besök totalt
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

Sedär. låter intressant.

Han slingrade sig inte som alla andra tydligen gjort i det läget, tyder ju på att han tror på sin produkt iaf.

BMW 330i -05
Citera
Björn Athlöf
Lomma
Här sen Jul 2004

Trådstartare
Jag känner Ulf sedan många år och han är en av dom få vännerna som jag litar till 300% så om han har sagt att han kan låta dig testa dämparen så göra han det.

Men sen så är det ju viktigt att det sker med diskrettion då deta forfarande är en prudukt under utvekling.

Mvh
Björn

BMW M3 E30 87
Porsche 997 EVO
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

självklart kommer detta att ske med diskretion om själva uppbyggnaden etc, men jag kommer inte vara tyst med resultatet av testen.

om dämparen gör det den utlovas att klara (öka effekt med bibehållen låg ljudnivå), så är jag den första att hylla konstruktionen och montera den på bilen.

jag har raggat upp 3st olika fullflödesdämpare att jämföra med om det blir en test.
skall bara se till att få låna fredriks (slc) ljudmätare också.

testet kommer köras med 1st dämpare och inget mer, för att minimera ev. felkällor samt möjligheter för bortförklaringar om dom dyker upp.

Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
M|cke F@.gner
Jönköping
Här sen Dec 2002

Dude skrev:
självklart kommer detta att ske med diskretion om själva uppbyggnaden etc, men jag kommer inte vara tyst med resultatet av testen.

om dämparen gör det den utlovas att klara (öka effekt med bibehållen låg ljudnivå), så är jag den första att hylla konstruktionen och montera den på bilen.

jag har raggat upp 3st olika fullflödesdämpare att jämföra med om det blir en test.
skall bara se till att få låna fredriks (slc) ljudmätare också.

testet kommer köras med 1st dämpare och inget mer, för att minimera ev. felkällor samt möjligheter för bortförklaringar om dom dyker upp.

Det där är ett test jag verkligen ser fram emot Hoppas att det blir av thumbs up

München
Här sen Maj 2004

olle Jonsson hade lite problem med ljudet på Anderstorp i fredags, 103 dB.
Ulf lånade ut en dämpare till olle och han lyckades få ner ljudet till 95 dB.
Så dämpar gör den.

Finspång
Här sen Apr 2003

perlundmark skrev:
Så dämpar gör den.

Men hur tyckte han motorn gick med mirakeldämparen då?

sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004

Anders Larsson skrev:
perlundmark skrev:
Så dämpar gör den.

Tidsskillnader?

München
Här sen Maj 2004

sweanders skrev:
Anders Larsson skrev:
perlundmark skrev:
Så dämpar gör den.

Tidsskillnader?

Tidsskillnader okända eftersom han inte hann köra mer än ett varv innan svartflagg första passet.
Men motorn verkade gå bra. För information så kör Racersport1800 med i princip otrimmade Ford Zetec 1,8 med extraktor.

hyffsat nära Gelleråsen
Här sen Nov 2002

En sak som slår mig är att man kanske tittar på fel sak eller snarare använder fel måttenhet när det gäller ljuddämpare. Det är egentligen inte frågan om effekthöjningar. Den eventuella effektökningen är en effekt av en effektivare ljuddämpardesign som tillåter en att använda färre/mindre ljuddämpare för att uppnå samma ljuddämpning. Effektiviteten skulle kunna anges som ljuddämpning per % effektförlust.

Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

GunnarÖ skrev:
Effektiviteten skulle kunna anges som ljuddämpning per % effektförlust.
Är avstämda öppna pipor (en per port el ventil) maxeffekt och minimidämning (nollläge)?

Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

det som jag kommer att redovisa är dB samt effekt.
från detta kan man dra sina egna slutsatser.
om möjligheten ges, så kommer jag att köra ett pull utan dämpare enbart för ljudmätningen.

tror inte att grannarna kommer älska om man står och mappar 6000rpm utan dämpare

Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003

NiklasFalk skrev:
GunnarÖ skrev:
Effektiviteten skulle kunna anges som ljuddämpning per % effektförlust.
Är avstämda öppna pipor (en per port el ventil) maxeffekt och minimidämning (nollläge)?

Som regel så ger en pipa per cylinder max effektuttag. Men det blir väldigt kort nöje, då kurvan faller brant på sidorna om. En collektor med fler pipor låter fler cylindrar ta del av returpulser och ett bredare effektband erhålles. Fler pulser håller även atmosfärtrycket borta från cylindrarna. Det ger även mindre DB, speciellt låga toner eftersom pulsantalet ökar i slutröret.
Alla pipor till en kollektor på en V-8 behöver knappt ljuddämpas.

Detta var MYCKET grovt formulerat för att ge en överblick.

Göran Malmberg

Fixhult
Här sen Apr 2004

Då är det inte konstigt att stora motorer som jobbar vid ett varvtal samt saknar bullebegränsning kör med en pipa per cylinder. Jag tänker på jätteOTmotorer som jobbar ca 4-5 sekunder i taget.

Jag tackar oraklet för en vettig generaliserande förklaring (alla detaljer på en gång blir så knöligt). thumbs up

calle_o
Gävle
Här sen Mar 2005

Har det blivit något oberoende test gjort på 'mirakeldämparen'?

Har någon testat Apple Racings 3-tums "Multi-Frequency"-ljuddämpare?

Insjön
Här sen Dec 2002

Ja undrar här med hur det gick med Twistern..

Gränna, Jönköping
Här sen Jan 2003

Eftersom inte ens siten finns kvar så blev det väl inge bra..
Hade varit kul att testa på en wankel, vi brukar ju bränna upp det mesta i dämparväg och har hysteriska problem med ljudnivå...

// magnus

calle_o
Gävle
Här sen Mar 2005

magnusrx7 skrev:
Eftersom inte ens siten finns kvar så blev det väl inge bra..
Hade varit kul att testa på en wankel, vi brukar ju bränna upp det mesta i dämparväg och har hysteriska problem med ljudnivå...

// magnus

Har ni vankelåkare (eller någon annan föresten) testat Apple Racing's 3" Multi-Frequency-dämpare?
http://www.nitroz.se/apple/

Gränna, Jönköping
Här sen Jan 2003

Jag vet faktiskt inte.
Själv hade jag en appledämpare när jag åkte turbo för många år sen.
Den höll längre än andra men pallade i alla fall inte mer än lite drygt en sommar innan ljudnivån skenade.

Ska kolla på vårat forum om nån kört med den.

MVH// Magnus

skywalker
Stockholm
Här sen Maj 2004

rakarör har ju varit å pillat lite på sån där konstruktion om jag inte missminner mig.

Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003

Jag blir alltid lät irriterad när mirakelkonstruktioner dyker upp där man inte får någon teknisk bakgrund.
Jag ska som sagt inte kritisera den här ljuddämparen men vid ett annat tilfälle alldeles nyligen så handlade det om en stötdämpare av mirakelsort som var bäst i alla lägen, ty man kunde välja inställning själv. För vilken situation som helst och sådär gick reklamen på.

Nu ska jag tala om hur man bygger ett tyst och väl ljuddämpat system som inte sänker effekten på motorn.

Det första och avgörande är att headers är rätt dimensionerat och avstämt. En bra kollektor helst merge-typ. En "timglas" anslutning mot slutröret som äve det måste vara rätt dimesionerat. Om alltihopa slutar här så har vi ett kanonsytem men som tyvärr LÅTER en hel del. Men sett från grunden så är det nämda det som ger motorn riktig och sann effekt. Om vi nu sköter våra kort rätt så kan vi kanske slippa att FÖRLORA så mycket, för det som kommer efter ett kanonbra system är i stort bara en fråga om förluster.

Så vad vi skall göra är att bygga en dämpare som simulerar "öppen atmosfär", så motorn fortfarande tror att den jobbar ostört ut i det fria. Det är på så vis vi kan dra fördel av returpulser och kan bibehålla gashastighetrna. Den lösning som står till buds är en stor låda som slutröret mynar ut i. Säg 500x500x700mm. Gärna i dubbelväggig plåt och med lämpligt isoleringsmateria mot hålad insida. Sedan någon form av "utvädringsrör" som även kan ha någon sorts slut dämpare. Även om slutdämparna skulle ge ett visst motstånd så påverkas inte returpulserna och det ev motstånd som blir gör mindre skada eftersom luftkaviteten är så stor att pulsvariationerna kan absorberas av luftvolymen.

Men det är klart, systemet väger och tar visst utrymme. Men någon borde vara först ut tycker jag, för det fugerar.

Göran Malmberg

Ny Racing Ljuddämpare som verkligen fungerar
<<   1, 2
9438 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande