Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Ford Mustang HT 1965 Janne J | << 1, 2, 3 ... 74, 75, 76 ... 129, 130, 131 >> 63 besök senaste veckan (366614 totalt) |
Kan bara hålla med om detta! _________________ Peter Sundström Datsun 280Z, MGB GTS V8, Giulia QV 297 varv på Nordschleife |
||||
Igår var det premiär för Svkg att köra en deltävling i sprintcupen på Borås motorstadion Gäddered, gott om trevliga människor och vädret kunde inte bli bättre.
Mussen fungerade utan minsta problem hela kvällen men föraren behöver mycket mer träning på den här typen av bana, film från mina körningar och lite reflektioner kommer men innan dess kan vi titta på lite depåhäng: _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||
Alltså "Jannes depåhäng" är ju helt fantastiskt!
Man hinner inte riktigt med att ta reda på allt man vill själv, men det här blir en klockren snabbkik i förare och bilar. 5/5 oljefläckar i betyg _________________ Fixar med: Porsche 928 "927'an" Bygger sakta: JVD Shrike 62 /Johan Jaurelius |
||||
Men vänta här nu, så alla däckskriken man hör i amerikanska filmer är alltså inte pålagda utan amerikanska bilar låter verkligen så? Fränt !
_________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||||
Tack för dina filmer, Janne! Både kör- och depåhångsfilmerna är mycket uppskattade!
Snyggt kört! Det ser ut som vi är fler som inte är riktigt säkra på bansträckningen utan tvekar lite var vi ska svänga in. _________________ Aston Martin V8 Vantage Haase DD2 kart BMW i3S Tesla Model Y Performance NS: 38 varv |
||||
Jag älskar reaktionen efter du kört i mål på andra svängen i filmen! Helt rätt och man känner direkt känslan!
Och toppenkul med det improviserade depåhängsinslaget! Mera mera! _________________ Claes Haglund Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen |
||||
Tack allihop
Kul att det uppskattas, vem vet, det kanske blir du som står framför kameran nästa gång!
Om man kör som en galning så låter det hela tiden Jag har lite funderingar, bilen är understyrd, ingen tvekan om det, förutsättningarna är så här: Gamla ( 2012 ) Bridgestone RE001 i dimension 205/50*17 på 8" fälg, efter gymkhanan är de slut och ska bytas och då blir det förmodligen 215 eller 225 bredd istället. Camber är 2° negativ, caster 4,8°, toe = 0 Fjäderhårdhet upplevs som väldigt "lagom", bilen är fast men följsam. Fram sitter en 1" krängningshämmare, ingen bak ( bladfjädrarna har lite av den rollen ) Vad ska jag ta som nästa steg för att minska understyrningen: Bredare däck? Mer camber? Krängningshämmare bak? Allt ovanstående? _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||
Härligt kört Janne!
Depåhänget! Störtskönt! (som en berömd herre sade) Gällande din understyrning - i de låga farter vi har på sprinterna undrar jag också om inte däcken har störst betydelse. Bredare fram blir nog positivt. Har du tänkt "square" setup på däcken? Det är ju många som rapporterar väldigt bra utfall på det... _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 |
||||
Bilen väger 1260 tom så omkring 1375 med halv tank och mig i förarsätet är nog rimligt.
Det är riktigt trångt i hjulhusen även med 205/50 däck men jag ska massera skärmkanterna och försöka klämma in 225/45. Gillar att ha samma dimension i alla hörn så det kör vi vidare på. Beställde just: https://www.dackonline.se/rshop/Dack Gillar Bridgestone och dessa har fått bra kritik, väldigt bra pris i 225/45. Lägger r-däck på framtiden, vill ha en omgång fälgar till så jag lätt kan byta. _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||
Börja med framdäck och krängare bak så kommer du en bit på vägen. Bakhjulsdrivet skall ju även vara bakhjulsstyrt så tuuuuuuuuuuuuuuuuurrrrrrrrrrrrrrrbbbbbbbbbbbbbbbooooooooooooo!
_________________ A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g AC Cobra 427 S/C Replica Mazda MX-5 NBFL https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529 |
||||
Gymkhana med Svkg på Vårgårda flygfält 27/6:
Såg detta som ett ypperligt tillfälle att träna på olika moment i sprintbana, Svkg hade totalt 4 olika övningsställen på flygfältet, ett mycket bra upplägg som gav massor med körtid och möjlighet att nöta på enskilda delar. Jag är usel på det mesta och har stor respekt för dem som kan hålla bilen i konstant sladd runt en drös med koner, efter dagens träning är jag fortfarande usel på detta men känner att med mer träning så kan det nog lösa sig till slut ändå. I bland annat tvära vändningar har jag tidigare haft stora problem med understyrning. Efter tips från Chris började jag att bromsa hårdare innan konan för att på så sätt förstärka viktförskjutningen framåt samtidigt som jag börjar insvängningen, går jag sedan på gasen i rätt läge går det att bryta ut bakvagnen i överstyrning och på så sätt komma tightare runt konan. Tränade på detta under dagen och upplever att jag slösar bort färre sekunder i vändningarna på det sättet. Mussen levererar riktigt bra och begränsningen sitter mellan ratt och stolsrygg. Tack alla från Svkg som fixar detta, ni är bäst! Banskiss _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||
Navigatorn påslagen "Vid nästa kona sväng höger, därefter fyrhjulsdrift ..." _________________ Ove Sponton Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig. |
||||
Våra race- och banåkarbilar Ford Mustang HT 1965 Janne J | << 1, 2, 3 ... 74, 75, 76 ... 129, 130, 131 >> 63 besök senaste veckan (366614 totalt) |