| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Allmänt banåkaforum
Ang Etanol...
|
6132 besök totalt |
Det där med 931 och roadsport känns bekant.... Ska vi samarbeta på något vis?
_________________ Pär Hylander |
||||||
Det var det jag var inne på att det måste vara så. Vi måste upp med kompet så är vi med i lekan på effektsidan. Kan vi sedan ställa tändninge rätt mot brinntiden utan spikningsrisk så är vi riktigt hemma. Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||||||
Gärna, jag kommer att behöva all hjälp jag kan få
Vänta till det dyker upp en tråd i "Våra race- och banåkarbilar" bara... Just turbo-bil utan intercooler tror jag har extra nytta av etanolen just på grund av den högre kyleffekten... _________________ Miata ND -17 & Ford Focus -05 Över 60 och leker fortfarande med bilar |
||||||
Tackar ! Detta klargjorde en hel del mer för mig! Så på en existerande motor, som tex min nu då(BMW 525 -94). Så ställs tändnignen med automatik om för att ta bort knackningar. Men ska man öka effekten måste man använda Malmbergs recept då. Klart intresant och kanon med att man fick en siffra på E85:s oktantal
_________________ Johan - Prospekterar Cayman |
||||||
|
Tänkte ge lite siffror:
Etanol (C2H5OH eller CH3CH2OH) 27.0MJ/kg, densitet 0.79 (21.4 MJ/lit) Metanol (CH3OH) 19.8MJ/kg, densitet 0.79 (15.6 MJ/lit) Bensin 43.8 MJ/kg, densitet ~0.75 (32.8 MJ/lit) Diesel 42.9 MJ/kg, densitet 0.83 (35.6MJ/lit) Etanol:luft 9:1 => 27.0 / 9 => 3.0 MJ/kg luft Bensin:luft 14.7:1 => 43.8 / 14.7 => 3.0 MJ/kg luft Samma motor med någon bensin/etanolblandning ger inte mer effekt om man kan hålla samma verkningsgrad. Se även http://www.etanol.nu/ och forumet... _________________ Miata ND -17 & Ford Focus -05 Över 60 och leker fortfarande med bilar |
||||||
Bra lista. Visar att det skiljer lite i innehåll mellan bränsletyperna. Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||||||
|
Etanol.nu forumet har jag reggat mig på
om etanol med.. speciellt för racing syfte med och samtidigt kanske slå ett litet slag för etanolen i våra banbilar... skulle ju helt klart få lite miljönissar på en annan kant ! OCh samtidigt kanske få reda på mera info ifrån de som kan bygga motorer osv.. själv vet jag på tok för lite i det området ..
||||||
|
Ang kylefekten i E85 kan jag säga så här, en polare kör med bubbla motor i sin lilla race bil, dom är ju normalt lite känsliga och vill bli överhettade i topparna så aven hans när han körde ren bensin, nu kör han 50% E85 och 50% bensin, han har nu problem med att topparna inte blir nog varma utan en rejäl varmkörning.
Slutsats: E85 kyler ganska bra så fläkt kylt trivs ganska bra med E85 i våran racebil har vi ca 50 grader
lägre avgas temp med E85 jmf med bensin /Örjan _________________ Örjan Karlsson Moby Dick R32 GT-R -93 KTM 1290 R -16 |
||||||
Ja berätta gärna dina erfarenheter Men börja med liten inblandning!
||||||
Ska testa med 15% ungefär, eller bör jag tanka ännu mindre? |
||||||
|
Jag har kört endel med etanol inblandning i bensinen. Brukade tanka ca 15-20 liter bensin och 35-40 liter etanol. Bilen var en Peugot 405 SRi som främst gick som pendlingsbil.
Det första man märker av är att den blir ganska svårstartade när motorn är kall samt lite svårkörd den första minuten. När den var varm så var det ingen skillnad. Vidare så luktade det gatukök, om det är positivit eller negativt får ni själva avgöra Förbrukningen steg lite men inte mycket ca 5-10%. Effekten förblev ungefär detsamma, den varken kändes piggare eller slöare. Jag gjorde så att jag nollade datorn innan jag började köra med etanol, detta för att den skulle datorn skulle kunna anpassa bränsle och tändkurvan lite snabbare för etanolen.
Slutsatsen var att det fungerade bra under sommaren men när det blev lite kallare så blev bilen så svårstartade jag slutade med etanol. _________________ Rehan Mirza |
||||||
|
En polare körde sin 626 -92 på varierande inblandningar E85, upp till ca 60-70% (% E85 alltså). Hans synpunkter är ganska exakt lika som Izar:s. Fast någon gatukökslukt minns jag inte....
_________________ Göran Hackman TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967 Sunbeam Alpine Mk III, 1963 |
||||||
|
upp till 50% e85 ska de flesta bilar tydligen klara utan modifieringar.
Jag kör asconan på ren e85, men har inte några större problem med kallstrter, dock så har jag rätt högt komp. Sen att bilen får i sig tokmycke soppa är er en historia för sig, men det ska åtgärdas! |
||||||
|
Här finns en tråd från ett Camaroforum med ett gäng som åker turbomatad IROC TPI med mix Etanol/handelsbensin kanske finns nåt att snappa upp
http://camaroforum.mine.nu/viewtopic _________________ Mats Ahlgren C6 Corvette Callaway SC606 -2010 Cybergrey NS: 16 |
||||||
|
En liten fundering. Hur kommer en bil påverkas av lite E85 i tanken om den går för fett innan? Bränsleblandningen borde väl bli mer rätt då(förutsatt rätt mängd E85, såklart)?
Tänk vad dumma saker man kommer på när man varken har råd eller tid att fixa.
|
||||||
|
En bil som går lite fett, t ex högt Co på besiktningen, kommer att gå mer "rätt" med en del E85 i tanken. Samma som det klasiska att fylla på K-sprit innan besiktningen då man hade högt Co...
_________________ Miata ND -17 & Ford Focus -05 Över 60 och leker fortfarande med bilar |
||||||
Det är ungefär vad jag skulel rekomendera! Andra kanske säger något annat..? _________________ Johan - Prospekterar Cayman |
||||||
|
Nu gäller det här metanol och USA bilar och motorer , men på en lätt trimmad V8 brukade vi hälla i 8-10% metanol , då detta inte ökade behovet att bestycka om förgasaren , dock gick det öka tändningen en aning , plus som bonus en bättre föbränning , men som minus , svårare att läsa stiften
_________________ Krister Andersson. Finspång - Kalix BMW 325ti En upptagen Man |
||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
Ang Etanol...
|
6132 besök totalt |