Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Ang Etanol...
<<   1, 2, 3   >>
6087 besök totalt
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



volvo360 skrev:
SBF tillåter E85 som bränsle vid tävling f o m 2004, hurvida bilen måste vara reggad för E85 (bio-etanol)

Förhoppningvis står det en Porsche 931 i garaget om två veckor och den skall konverteras till E85 drift är det tänkt... Och kanske gå i roadsport under 2005 (peppar peppar...)


Det där med 931 och roadsport känns bekant.... Ska vi samarbeta på något vis?

_________________
Pär Hylander
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



volvo360 skrev:

Man kan få mer effekt ur en sugis på E85 om man bygger den för E85, dvs att bara öka bränslet och inte kunna öka komp ger ingen större effekt-höjning. Tändningen lär kunna kompensera för bristen i energi-innehåll.


Det var det jag var inne på att det måste vara så. Vi måste upp med kompet så är vi med i lekan på effektsidan. Kan vi sedan ställa tändninge rätt mot brinntiden utan spikningsrisk så är vi riktigt hemma.
Göran Malmberg

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
Peter Olesen
Trollhättan
Här sen Nov 2002
Inlägg: 405



Pär Hylander skrev:
volvo360 skrev:
SBF tillåter E85 som bränsle vid tävling f o m 2004, hurvida bilen måste vara reggad för E85 (bio-etanol)

Förhoppningvis står det en Porsche 931 i garaget om två veckor och den skall konverteras till E85 drift är det tänkt... Och kanske gå i roadsport under 2005 (peppar peppar...)


Det där med 931 och roadsport känns bekant.... Ska vi samarbeta på något vis?

Gärna, jag kommer att behöva all hjälp jag kan få
Vänta till det dyker upp en tråd i "Våra race- och banåkarbilar" bara...

Just turbo-bil utan intercooler tror jag har extra nytta av etanolen just på grund av den högre kyleffekten...

_________________

Miata ND -17 & Ford Focus -05
Över 60 och leker fortfarande med bilar
Citera
TheProphet
Sundsvall
Här sen Sep 2003
Inlägg: 806


Trådstartare
volvo360 skrev:
SBF tillåter E85 som bränsle vid tävling f o m 2004, hurvida bilen måste vara reggad för E85 (bio-etanol) vet jag inte.

Man kan få mer effekt ur en sugis på E85 om man bygger den för E85, dvs att bara öka bränslet och inte kunna öka komp ger ingen större effekt-höjning. Tändningen lär kunna kompensera för bristen i energi-innehåll.

Störst effektökning ger det alltså på en turbo och enligt de bromsningar jag hört om ger det högre effekt och vrid vid lägre rpm!

Enligt de uppgifter jag har så har E85 ca 102 oktan och kräver 10:1 i blandning för lambda 1.0

Jag kör min bus-bil (360:n) på ca 60% etanol (tankar 1/3 bensin och 2/3 E85) och har bara höjt bränsletrycket från 2.5 till 3.0 bar. Den är något långsammare än på bara bensin i original...
Förbrukningen har gått upp från 0.8-0.9 till lite drygt 1.0 - 1.1 l/mil.

Förhoppningvis står det en Porsche 931 i garaget om två veckor och den skall konverteras till E85 drift är det tänkt... Och kanske gå i roadsport under 2005 (peppar peppar...)


Tackar ! Detta klargjorde en hel del mer för mig! Så på en existerande motor, som tex min nu då(BMW 525 -94). Så ställs tändnignen med automatik om för att ta bort knackningar. Men ska man öka effekten måste man använda Malmbergs recept då. Klart intresant och kanon med att man fick en siffra på E85:s oktantal

_________________
Johan
- Prospekterar Cayman
Citera
Peter Olesen
Trollhättan
Här sen Nov 2002
Inlägg: 405



Tänkte ge lite siffror:

Etanol (C2H5OH eller CH3CH2OH)
27.0MJ/kg, densitet 0.79 (21.4 MJ/lit)

Metanol (CH3OH)
19.8MJ/kg, densitet 0.79 (15.6 MJ/lit)

Bensin
43.8 MJ/kg, densitet ~0.75 (32.8 MJ/lit)

Diesel
42.9 MJ/kg, densitet 0.83 (35.6MJ/lit)

Etanol:luft 9:1 => 27.0 / 9 => 3.0 MJ/kg luft
Bensin:luft 14.7:1 => 43.8 / 14.7 => 3.0 MJ/kg luft

Samma motor med någon bensin/etanolblandning ger inte mer effekt om man kan hålla samma verkningsgrad.

Se även http://www.etanol.nu/ och forumet...

_________________

Miata ND -17 & Ford Focus -05
Över 60 och leker fortfarande med bilar
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



volvo360 skrev:
Tänkte ge lite siffror:

Etanol (C2H5OH eller CH3CH2OH)
27.0MJ/kg, densitet 0.79 (21.4 MJ/lit)

Metanol (CH3OH)
19.8MJ/kg, densitet 0.79 (15.6 MJ/lit)

Bensin
43.8 MJ/kg, densitet ~0.75 (32.8 MJ/lit)

Diesel
42.9 MJ/kg, densitet 0.83 (35.6MJ/lit)

Etanol:luft 9:1 => 27.0 / 9 => 3.0 MJ/kg luft
Bensin:luft 14.7:1 => 43.8 / 14.7 => 3.0 MJ/kg luft

Samma motor med någon bensin/etanolblandning ger inte mer effekt om man kan hålla samma verkningsgrad.

Se även http://www.etanol.nu/ och forumet...


Bra lista. Visar att det skiljer lite i innehåll mellan bränsletyperna.
Göran Malmberg

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
TheProphet
Sundsvall
Här sen Sep 2003
Inlägg: 806


Trådstartare
Etanol.nu forumet har jag reggat mig på thumbs up . Jag ville höra lite mer racingrävarna här om etanol med.. speciellt för racing syfte med och samtidigt kanske slå ett litet slag för etanolen i våra banbilar... skulle ju helt klart få lite miljönissar på en annan kant ! OCh samtidigt kanske få reda på mera info ifrån de som kan bygga motorer osv.. själv vet jag på tok för lite i det området ..

_________________
Johan
- Prospekterar Cayman
Citera
orjankarlsson
Borlänge
Här sen Maj 2004
Inlägg: 41



Ang kylefekten i E85 kan jag säga så här, en polare kör med bubbla motor i sin lilla race bil, dom är ju normalt lite känsliga och vill bli överhettade i topparna så aven hans när han körde ren bensin, nu kör han 50% E85 och 50% bensin, han har nu problem med att topparna inte blir nog varma utan en rejäl varmkörning.

Slutsats: E85 kyler ganska bra så fläkt kylt trivs ganska bra med E85 i våran racebil har vi ca 50 grader
lägre avgas temp med E85 jmf med bensin

/Örjan

_________________
Örjan Karlsson
Moby Dick R32 GT-R -93
KTM 1290 R -16
Citera
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3615



Ska ta och testa o fylla på med lite etanol påväg hem från plugget idag, får vi se om jag märker någon skillnad under veckan
Citera
TheProphet
Sundsvall
Här sen Sep 2003
Inlägg: 806


Trådstartare
Andrew Petrykowski skrev:
Ska ta och testa o fylla på med lite etanol påväg hem från plugget idag, får vi se om jag märker någon skillnad under veckan


Ja berätta gärna dina erfarenheter Men börja med liten inblandning!

_________________
Johan
- Prospekterar Cayman
Citera
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3615



TheProphet skrev:
Andrew Petrykowski skrev:
Ska ta och testa o fylla på med lite etanol påväg hem från plugget idag, får vi se om jag märker någon skillnad under veckan


Ja berätta gärna dina erfarenheter Men börja med liten inblandning!


Ska testa med 15% ungefär, eller bör jag tanka ännu mindre?
Citera
Rehan
Järfälla
Här sen Sep 2004
Inlägg: 213



Jag har kört endel med etanol inblandning i bensinen. Brukade tanka ca 15-20 liter bensin och 35-40 liter etanol. Bilen var en Peugot 405 SRi som främst gick som pendlingsbil.

Det första man märker av är att den blir ganska svårstartade när motorn är kall samt lite svårkörd den första minuten. När den var varm så var det ingen skillnad. Vidare så luktade det gatukök, om det är positivit eller negativt får ni själva avgöra Förbrukningen steg lite men inte mycket ca 5-10%. Effekten förblev ungefär detsamma, den varken kändes piggare eller slöare. Jag gjorde så att jag nollade datorn innan jag började köra med etanol, detta för att den skulle datorn skulle kunna anpassa bränsle och tändkurvan lite snabbare för etanolen.

Slutsatsen var att det fungerade bra under sommaren men när det blev lite kallare så blev bilen så svårstartade jag slutade med etanol.

_________________
Rehan Mirza
Citera
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1979



En polare körde sin 626 -92 på varierande inblandningar E85, upp till ca 60-70% (% E85 alltså). Hans synpunkter är ganska exakt lika som Izar:s. Fast någon gatukökslukt minns jag inte....

_________________
Göran Hackman
TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967
Sunbeam Alpine Mk III, 1963
Citera
ReDoX
Götene
Här sen Mar 2004
Inlägg: 74



upp till 50% e85 ska de flesta bilar tydligen klara utan modifieringar.

Jag kör asconan på ren e85, men har inte några större problem med kallstrter, dock så har jag rätt högt komp.

Sen att bilen får i sig tokmycke soppa är er en historia för sig, men det ska åtgärdas!

_________________
/Robert Sundström
www.robert.cjb.net
ICQ# 175468537
Citera
allemeck

Här sen Jan 2004
Inlägg: 511



en tanke.... blandar sig nitrometan med Etanol?

_________________
AIexander StenvaII
Citera
Mats Ahlgren
Uppsala
Här sen Sep 2003
Inlägg: 296



Här finns en tråd från ett Camaroforum med ett gäng som åker turbomatad IROC TPI med mix Etanol/handelsbensin kanske finns nåt att snappa upp

http://camaroforum.mine.nu/viewtopic.php?id=2307&p=1

_________________
Mats Ahlgren

C6 Corvette Callaway SC606 -2010 Cybergrey
NS: 16
Citera
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3615



Helvettes djävlar... gissa vilken pump som självfallet var trasig vid ICA MAXI i Haninge... så himla typiskt... Får väll hoppas att D åtgärdar den, men men. Får åka till Kungens Kurva imorn och tanka där istället
Citera
Alexi Törnqvist
Sigtuna
Här sen Nov 2003
Inlägg: 967



En liten fundering. Hur kommer en bil påverkas av lite E85 i tanken om den går för fett innan? Bränsleblandningen borde väl bli mer rätt då(förutsatt rätt mängd E85, såklart)?

Tänk vad dumma saker man kommer på när man varken har råd eller tid att fixa.
Citera
Peter Olesen
Trollhättan
Här sen Nov 2002
Inlägg: 405



En bil som går lite fett, t ex högt Co på besiktningen, kommer att gå mer "rätt" med en del E85 i tanken. Samma som det klasiska att fylla på K-sprit innan besiktningen då man hade högt Co...

_________________

Miata ND -17 & Ford Focus -05
Över 60 och leker fortfarande med bilar
Citera
TheProphet
Sundsvall
Här sen Sep 2003
Inlägg: 806


Trådstartare
Andrew Petrykowski skrev:
TheProphet skrev:
Andrew Petrykowski skrev:
Ska ta och testa o fylla på med lite etanol påväg hem från plugget idag, får vi se om jag märker någon skillnad under veckan


Ja berätta gärna dina erfarenheter Men börja med liten inblandning!


Ska testa med 15% ungefär, eller bör jag tanka ännu mindre?


Det är ungefär vad jag skulel rekomendera! Andra kanske säger något annat..?

_________________
Johan
- Prospekterar Cayman
Citera
krister Andersson
Finspång - Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2487



Nu gäller det här metanol och USA bilar och motorer , men på en lätt trimmad V8 brukade vi hälla i 8-10% metanol , då detta inte ökade behovet att bestycka om förgasaren , dock gick det öka tändningen en aning , plus som bonus en bättre föbränning , men som minus , svårare att läsa stiften

_________________
Krister Andersson.
Finspång - Kalix

BMW 325ti
En upptagen Man
Citera
Allmänt banåkaforum
Ang Etanol...
<<   1, 2, 3   >>
6087 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande