|
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241

27 Sep 2004 19:19
volvo360 skrev: | SBF tillåter E85 som bränsle vid tävling f o m 2004, hurvida bilen måste vara reggad för E85 (bio-etanol)
Förhoppningvis står det en Porsche 931 i garaget om två veckor och den skall konverteras till E85 drift är det tänkt... Och kanske gå i roadsport under 2005 (peppar peppar...) |
Det där med 931 och roadsport känns bekant.... Ska vi samarbeta på något vis?
_________________ Pär Hylander
|
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893

27 Sep 2004 19:34
volvo360 skrev: |
Man kan få mer effekt ur en sugis på E85 om man bygger den för E85, dvs att bara öka bränslet och inte kunna öka komp ger ingen större effekt-höjning. Tändningen lär kunna kompensera för bristen i energi-innehåll.
|
Det var det jag var inne på att det måste vara så. Vi måste upp med kompet så är vi med i lekan på effektsidan. Kan vi sedan ställa tändninge rätt mot brinntiden utan spikningsrisk så är vi riktigt hemma.
Göran Malmberg
_________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
Peter Olesen
Trollhättan
Här sen Nov 2002
Inlägg: 405

27 Sep 2004 22:31
Pär Hylander skrev: | volvo360 skrev: | SBF tillåter E85 som bränsle vid tävling f o m 2004, hurvida bilen måste vara reggad för E85 (bio-etanol)
Förhoppningvis står det en Porsche 931 i garaget om två veckor och den skall konverteras till E85 drift är det tänkt... Och kanske gå i roadsport under 2005 (peppar peppar...) |
Det där med 931 och roadsport känns bekant.... Ska vi samarbeta på något vis? |
Gärna, jag kommer att behöva all hjälp jag kan få
Vänta till det dyker upp en tråd i "Våra race- och banåkarbilar" bara...
Just turbo-bil utan intercooler tror jag har extra nytta av etanolen just på grund av den högre kyleffekten...
_________________
Miata ND -17 & Ford Focus -05
Över 60 och leker fortfarande med bilar
|
TheProphet
Sundsvall
Här sen Sep 2003
Inlägg: 806
Trådstartare

28 Sep 2004 07:42
volvo360 skrev: | SBF tillåter E85 som bränsle vid tävling f o m 2004, hurvida bilen måste vara reggad för E85 (bio-etanol) vet jag inte.
Man kan få mer effekt ur en sugis på E85 om man bygger den för E85, dvs att bara öka bränslet och inte kunna öka komp ger ingen större effekt-höjning. Tändningen lär kunna kompensera för bristen i energi-innehåll.
Störst effektökning ger det alltså på en turbo och enligt de bromsningar jag hört om ger det högre effekt och vrid vid lägre rpm!
Enligt de uppgifter jag har så har E85 ca 102 oktan och kräver 10:1 i blandning för lambda 1.0
Jag kör min bus-bil (360:n) på ca 60% etanol (tankar 1/3 bensin och 2/3 E85) och har bara höjt bränsletrycket från 2.5 till 3.0 bar. Den är något långsammare än på bara bensin i original...
Förbrukningen har gått upp från 0.8-0.9 till lite drygt 1.0 - 1.1 l/mil.
Förhoppningvis står det en Porsche 931 i garaget om två veckor och den skall konverteras till E85 drift är det tänkt... Och kanske gå i roadsport under 2005 (peppar peppar...) |
Tackar ! Detta klargjorde en hel del mer för mig! Så på en existerande motor, som tex min nu då(BMW 525 -94). Så ställs tändnignen med automatik om för att ta bort knackningar. Men ska man öka effekten måste man använda Malmbergs recept då. Klart intresant och kanon med att man fick en siffra på E85:s oktantal
_________________ Johan
- Prospekterar Cayman
|
Peter Olesen
Trollhättan
Här sen Nov 2002
Inlägg: 405

28 Sep 2004 07:46
Tänkte ge lite siffror:
Etanol (C2H5OH eller CH3CH2OH)
27.0MJ/kg, densitet 0.79 (21.4 MJ/lit)
Metanol (CH3OH)
19.8MJ/kg, densitet 0.79 (15.6 MJ/lit)
Bensin
43.8 MJ/kg, densitet ~0.75 (32.8 MJ/lit)
Diesel
42.9 MJ/kg, densitet 0.83 (35.6MJ/lit)
Etanol:luft 9:1 => 27.0 / 9 => 3.0 MJ/kg luft
Bensin:luft 14.7:1 => 43.8 / 14.7 => 3.0 MJ/kg luft
Samma motor med någon bensin/etanolblandning ger inte mer effekt om man kan hålla samma verkningsgrad.
Se även http://www.etanol.nu/ och forumet...
_________________
Miata ND -17 & Ford Focus -05
Över 60 och leker fortfarande med bilar
|
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893

28 Sep 2004 08:01
volvo360 skrev: | Tänkte ge lite siffror:
Etanol (C2H5OH eller CH3CH2OH)
27.0MJ/kg, densitet 0.79 (21.4 MJ/lit)
Metanol (CH3OH)
19.8MJ/kg, densitet 0.79 (15.6 MJ/lit)
Bensin
43.8 MJ/kg, densitet ~0.75 (32.8 MJ/lit)
Diesel
42.9 MJ/kg, densitet 0.83 (35.6MJ/lit)
Etanol:luft 9:1 => 27.0 / 9 => 3.0 MJ/kg luft
Bensin:luft 14.7:1 => 43.8 / 14.7 => 3.0 MJ/kg luft
Samma motor med någon bensin/etanolblandning ger inte mer effekt om man kan hålla samma verkningsgrad.
Se även http://www.etanol.nu/ och forumet... |
Bra lista. Visar att det skiljer lite i innehåll mellan bränsletyperna.
Göran Malmberg
_________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
TheProphet
Sundsvall
Här sen Sep 2003
Inlägg: 806
Trådstartare

28 Sep 2004 08:08
Etanol.nu forumet har jag reggat mig på  . Jag ville höra lite mer racingrävarna här  om etanol med.. speciellt för racing syfte med och samtidigt kanske slå ett litet slag för etanolen i våra banbilar... skulle ju helt klart få lite miljönissar på en annan kant  ! OCh samtidigt kanske få reda på mera info ifrån de som kan bygga motorer osv.. själv vet jag på tok för lite i det området  ..
_________________ Johan
- Prospekterar Cayman
|
orjankarlsson
Borlänge
Här sen Maj 2004
Inlägg: 41

28 Sep 2004 08:45
Ang kylefekten i E85 kan jag säga så här, en polare kör med bubbla motor i sin lilla race bil, dom är ju normalt lite känsliga och vill bli överhettade i topparna så aven hans när han körde ren bensin, nu kör han 50% E85 och 50% bensin, han har nu problem med att topparna inte blir nog varma utan en rejäl varmkörning.
Slutsats: E85 kyler ganska bra så fläkt kylt trivs ganska bra med E85  i våran racebil har vi ca 50 grader
lägre avgas temp med E85 jmf med bensin
/Örjan
_________________ Örjan Karlsson
Moby Dick R32 GT-R -93
KTM 1290 R -16
|
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3615

28 Sep 2004 10:35
Ska ta och testa o fylla på med lite etanol påväg hem från plugget idag, får vi se om jag märker någon skillnad under veckan
|
TheProphet
Sundsvall
Här sen Sep 2003
Inlägg: 806
Trådstartare

28 Sep 2004 10:43
Andrew Petrykowski skrev: | Ska ta och testa o fylla på med lite etanol påväg hem från plugget idag, får vi se om jag märker någon skillnad under veckan  |
Ja berätta gärna dina erfarenheter Men börja med liten inblandning!
_________________ Johan
- Prospekterar Cayman
|
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3615

28 Sep 2004 10:53
TheProphet skrev: | Andrew Petrykowski skrev: | Ska ta och testa o fylla på med lite etanol påväg hem från plugget idag, får vi se om jag märker någon skillnad under veckan  |
Ja berätta gärna dina erfarenheter Men börja med liten inblandning! |
Ska testa med 15% ungefär, eller bör jag tanka ännu mindre?
|
Rehan
Järfälla
Här sen Sep 2004
Inlägg: 213

28 Sep 2004 12:22
Jag har kört endel med etanol inblandning i bensinen. Brukade tanka ca 15-20 liter bensin och 35-40 liter etanol. Bilen var en Peugot 405 SRi som främst gick som pendlingsbil.
Det första man märker av är att den blir ganska svårstartade när motorn är kall samt lite svårkörd den första minuten. När den var varm så var det ingen skillnad. Vidare så luktade det gatukök, om det är positivit eller negativt får ni själva avgöra  Förbrukningen steg lite men inte mycket ca 5-10%. Effekten förblev ungefär detsamma, den varken kändes piggare eller slöare. Jag gjorde så att jag nollade datorn innan jag började köra med etanol, detta för att den skulle datorn skulle kunna anpassa bränsle och tändkurvan lite snabbare för etanolen.
Slutsatsen var att det fungerade bra under sommaren men när det blev lite kallare så blev bilen så svårstartade jag slutade med etanol.
_________________ Rehan Mirza
|
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1979

28 Sep 2004 12:43
En polare körde sin 626 -92 på varierande inblandningar E85, upp till ca 60-70% (% E85 alltså). Hans synpunkter är ganska exakt lika som Izar:s. Fast någon gatukökslukt minns jag inte....
_________________ Göran Hackman
TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967
Sunbeam Alpine Mk III, 1963
|
ReDoX
Götene
Här sen Mar 2004
Inlägg: 74

28 Sep 2004 13:01
upp till 50% e85 ska de flesta bilar tydligen klara utan modifieringar.
Jag kör asconan på ren e85, men har inte några större problem med kallstrter, dock så har jag rätt högt komp.
Sen att bilen får i sig tokmycke soppa är er en historia för sig, men det ska åtgärdas!
|
allemeck
Här sen Jan 2004
Inlägg: 511

28 Sep 2004 13:59
en tanke.... blandar sig nitrometan med Etanol?
_________________ AIexander StenvaII
|
Mats Ahlgren
Uppsala
Här sen Sep 2003
Inlägg: 296

28 Sep 2004 14:26
_________________ Mats Ahlgren
C6 Corvette Callaway SC606 -2010 Cybergrey
NS: 16
|
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3615

28 Sep 2004 17:58
Helvettes djävlar... gissa vilken pump som självfallet var trasig vid ICA MAXI i Haninge... så himla typiskt... Får väll hoppas att D åtgärdar den, men men. Får åka till Kungens Kurva imorn och tanka där istället
|
Alexi Törnqvist
Sigtuna
Här sen Nov 2003
Inlägg: 967

28 Sep 2004 18:24
En liten fundering. Hur kommer en bil påverkas av lite E85 i tanken om den går för fett innan? Bränsleblandningen borde väl bli mer rätt då(förutsatt rätt mängd E85, såklart)?
Tänk vad dumma saker man kommer på när man varken har råd eller tid att fixa.
|
Peter Olesen
Trollhättan
Här sen Nov 2002
Inlägg: 405

28 Sep 2004 21:23
En bil som går lite fett, t ex högt Co på besiktningen, kommer att gå mer "rätt" med en del E85 i tanken. Samma som det klasiska att fylla på K-sprit innan besiktningen då man hade högt Co...
_________________
Miata ND -17 & Ford Focus -05
Över 60 och leker fortfarande med bilar
|
TheProphet
Sundsvall
Här sen Sep 2003
Inlägg: 806
Trådstartare

28 Sep 2004 23:36
Andrew Petrykowski skrev: | TheProphet skrev: | Andrew Petrykowski skrev: | Ska ta och testa o fylla på med lite etanol påväg hem från plugget idag, får vi se om jag märker någon skillnad under veckan  |
Ja berätta gärna dina erfarenheter Men börja med liten inblandning! |
Ska testa med 15% ungefär, eller bör jag tanka ännu mindre? |
Det är ungefär vad jag skulel rekomendera! Andra kanske säger något annat..?
_________________ Johan
- Prospekterar Cayman
|
krister Andersson
Finspång - Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2487

29 Sep 2004 08:05
Nu gäller det här metanol och USA bilar och motorer , men på en lätt trimmad V8 brukade vi hälla i 8-10% metanol , då detta inte ökade behovet att bestycka om förgasaren , dock gick det öka tändningen en aning , plus som bonus en bättre föbränning , men som minus , svårare att läsa stiften
_________________ Krister Andersson.
Finspång - Kalix
BMW 325ti
En upptagen Man
|
|