Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar VW Das Polo g40 1992 SÅLD | 1, 2, 3, 4, 5 >> 1 besök senaste veckan (8711 totalt) |
nu gick jag o blev med trackday bil
köpte en polo g40 den ser lite trött ut, men det ska jag snart få ändring på. framspoilern losnade när vi vinchade den upp på släpet. sitter med 2 ? små självborrande skruv + org sidofäste ska göra riktiga fäste, så inte skitet ramlar av under körning. råkade också köpa på mej biltransportsläpet i bakgrunden bilen behöver en rejäl städning, o ta ut alla bra o ha grejor som ligger i den någon har lekt elektriker med ett sådär resultat. o det sitter ett carguard larm i bilen som spökar, så det ska bort + så småning om bygga helt nytt elsystem. så här ser elsystemet ut lite överallt i bilen med det resultatet att bilen inte ville starta när jag köpte den vevhusvent med tvivelsam funktion måste titta över oljeslangarna då dom är torrspruckna o läcker olja sen råkar jag ha 4 st sprillans japan racing 7" fälgar liggandes som ska på istället för dom vita rallyfälgar ja här står jag nu, ikväll ska jag ut o jaga elfel så racemojängen starter när jag sen har fått liv i den ska jag göra den besiktnings klar o sen kan jag börja pilla på den _________________ henrik nielsen |
||
ikväll har jag pillad lite med elen o fått mojängen att starta, men säg den lyckan som är lång.
olja bara pissade av den, alla olje slangar är rent torrspruckna o läcker. får köra o få tryckt nya imorgon det något helt knasigt med styrningen hjulen pekar åt vart sitt hål. verkar som att vänstra stryrstag har fått en smäll, ska titta mer på det gick även över bromsarna fram o fick monterat spoilern ordentligt. kofångarn bak åkte bort o ut på släpet som ska till tippen hittar lite konstig ström över allt, detta satt i hjulhuset fram det fick bli en nödlösning fram till jag bygger nytt elsystem får se va jag hittar av konstigheter imorgon _________________ henrik nielsen |
||
|
||
jajamen, detta är ett gammalt bygge som tydligen ska ha gått väldans bra/fort den behöver bara lite kärlek för att komma tillbaka till sin forna glans ska beställa 2 nya styrstag h/v hoppas inte det välter budgeten. autodoc ska ha hiskeliga 212 kr för det vänstra nu ska jag ut o skruva oljeslang _________________ henrik nielsen |
||
Grattis! Kul med små snabba bilar!
Är det här samma bil: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php _________________ Tord Ringenha11 |
||
Japp det är samma. _________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||
sälja hur gör man det det har jag svårt för o det synns i garaget o på tomten _________________ henrik nielsen |
||
Det här ska bli kul att följa, det är en tjusning över dom förfallna gamla hjältarna so man ska försöka få ordning på igen.
När det dessutom är en lite mer udda kärra så blir det ännu mera intressant _________________ Benny Gustavson *BG Autoteknik* |
||
lite här från dagens escapader
tittade lite bättre på styrningen idag o så att det inget fel på den, det bara att den har ett i mina ögon brutalt toe out. så det får vara så, typ fixa inget som inte är sönder.. kanske är jag lite känslig, men jag byte denna oljeslang lite för säkerhets skuld misstänker det var här oljan läckte ut batteriet så lite så där ut så det åkte ut o fick en tvätt, lite fett på polerna o nu sitter det på plats igen. passade samtidigt på att rycka ut mattan. för det finns väl inte matta i en lemans racer tömde bilen på alla bra o ha grejor, tja mindre bra grejor at ha. det mesta åker på tippen växellådan vet jag inget om så den hittar jag ett litet skrymsle till. likadan med drivaxlerna o ventilkåpan o ett stälbart kamdrev. resten åker samma håll som bak kofängaren..tippen. jag har beställt lite delar till den idag. kamrem,oljefilter,stift, sån nu får den vänta lite till dom delarna kommer, imorn ska jag kolla över släpet inför besiktning _________________ henrik nielsen |
||
fick fixad olja slangen från kompressorn
någon hade gjort slangansluttninger själv detta var jag inte nöjd med den till höger är den hemmalagade, jag sätter i riktiga slanganslutninger det sista jag vill är ju att strö olja över hela Knutstorp, så det ska sitta korrekt, tur man har skruvad mycket Harley genom tiden, anslutningerna kommer från HDs oljepump förstärkning av framvagn + krängningshämmare bur infästning ser proffsigt ut så nu får den hänga i taket i väntan på kamrems byte + olje service den får hänga där uppe annars får jag inte ut det som står framför som det ser ut nu verkar det lovande med en debut på Knutstorp i nästa månad _________________ henrik nielsen |
||
tack för al uppmuntran
o kul ska jag ha, ser fram emot at komma ut på banan. i väntan på delar började jag gå över släpet, ett brenderup k19 1500 kg som får lasta 1000kg. som jag köpte som ett renoverings objekt, då dom inte lyckats få det genom besiktning. pga dom var för lata at fixa ljuset byte en glödlampa o byte utt en sidomarkering så nu lyser det så grant på alla hål o kanter. dom fick även nerslag på et hjullagar som lät, det var spänt aldeles för hårt, lossnade lite o hoppas det blev bra. har beställt 4 nya däck då det sitter 4 olika däck på varav ett är et vinterdäck körbanan är rostig, så tänkte slipa bort rosten o måla dom med svarta hammarlack et litet verktygs tips..när man står rent själv o ska kolla bromsljuset är det bra med en snabb tving. man vänder den ene käften, o kör fram stolen helt o sätt tvingen mellan stol o bromspedal o pumpa tvingen _________________ henrik nielsen |
||
Min gamla bil.
Har funderat på tt köpa tillbaka den mer än en gång under åren den varit till salu. Men då stod den i Luleå och jag har blivit lite bekväm och orkade inte åka och hämta den. Elen som du har tagit massa fina bilder på har jag inget med att göra. Är ägarna efter mig som varit i farten. Får allergiska utslag av sådana kopplingar. Tack för kommentaren om bur infästningen. Låg många timmars funderande och slipande bakom dom. Olje slangarna kanske inte var tänkta till bil när dom händes på någongång 2003-2004 Var en kul bil som jag var kluven till att sälja. Var inte helt kompis med framvagnen på den. Den rör sig bra när man bromsar från högre hastigheter. _________________ // Jani Hast |
||
Kul att se denna bil lever:-)
Jag importerade denna bil -00 från Tyskland, då var den chippad och bytt remhjul. Gick riktigt bra! Madame i huset som åkte i den dagligen uppskattade dock inte torque steeringen 😂 _________________ Per-Otto Kent BMW M4 G82 "Clubsport" Megane Trophy 300 Raeder Motorsport |
||
hej
kul att höra från er o kul med gamla bilder tack för att ni delar med er. ja att en oljeslang lämnar in jordelivet är ju inget konstigt 'har läst din tråd om bilen o du har ju byggt den seriöst, hela bilen behöver lite kärlek för att komma tillbaka till banan jag är väldans nyfiken på hur den känns på banan, men det blir säkert skoj vill serva den o byta kamrem innan jag börjar köra med den jag ska riva av kamkåpan o räkna kuggar för tydligen finns det 2 olika kamremmar till dessa _________________ henrik nielsen |
||
idag har jag påbörjat kamrems bytet. men det var inte det enklaste.
jag får inte bort kompressor remhjulet på veven, tar i rambenet så jag tänkte då skruvar jag ut bulten som håller kamrems hjulet, då bör jag kunde få bort remhjulet. men se där gick jag på patrul, den sitter som berget, har bankat o bankat med min mutterknackare en makita på 1000nm, det första gången den inte har klarat av jobbet jag ska kämpa lite till imorn, ser fram för mej att jag blir tvungen att plocka ut motorn det har jag inte tid eller lust med jag vill ju köra nästa månad. en annan grej som jag tycker är smart.. skriv miltal o datum på kamremmen med sån däckpenna när man byter den. då kan man alltid se när det gjort. men det kanske bara jag som tycker det någon ide _________________ henrik nielsen |
||
idag har jag vridit bankat o bänd men det stört omöjligt att få kompressor drevet av med motorn i.
kompressor drevet är mycket bredare än det vanliga drevet då det sitter multirem istället för v-rem kaaaanske om jag hade kunnat lossna centrum muttern som håller kamdrevet men ihelvete heller om den vill ge sej, vet inte om någon har satt bulten med locktite kanske man ska testa med sån induktionsvärmare, så dom hade på biltema för lite under 4000kr hade varit skönt slippa ta ut motorn just, då det drar med sej så mycket annat typ eljobb, o almän upfrächning av maskinrummet. detta hade jag tänkt göra till vinter jag kanske kan köra 1-2 gånger i år med den remmen som sitter i den ser fin ut inga sprickor eller sånt konstigt att det ska vara mera komplicerat att byta kamrem på en polo än det är på min ferrari 348 annars får helt enkelt offra mej o plocka ut motorn, det blev lite mera jobb än jag hade önskad. jaja jag har ju semester minst 1 månad till så det löser sej nock _________________ henrik nielsen |
||
Våra race- och banåkarbilar VW Das Polo g40 1992 SÅLD | 1, 2, 3, 4, 5 >> 1 besök senaste veckan (8711 totalt) |