Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Mitsubishi Lancer EVO 6 -99 - Trackday/Timeattack | << 1, 2, 3, 4 >> 3 besök senaste veckan (16128 totalt) |
Jag hade en Miggy förut som jag bytte slangpaket på, funkade klockrent sen så nog är det värt det. Gammal men bra kvalitet. Jag köpte alla delarna på verktygsboden.
_________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||||
https://fireseal.se/produkt/fire-foa
Den kanske blir bra ? Dom har nån silikonversion oxo... _________________ Mika Morell ------------- Åker: Ducati Panigale V2 och Monster 696, Lancer Evo 8, Trampcykel, Tesla Model 3 |
||||
Fick tips om att tejpa brandväggen med aluminimtejp och det hade jag hemma, så jag fixade och donade så det eventuellt skulle gå igenom tävlingsbesiktning, kommer att fixas till på riktigt senare.
Jag bokade in tid för hjulinställning och passade på att montera mina plåtlådor till sidokjolar. Hjulen stod förvånansvärt bra för att bara ha monterats och höftats dit med mälardalens sämsta ögonmått (mitt!), men Johan på Däckspecialisten i Köping putsade till vinklarna åt mig. När jag startade bilen igen för kontroll av den läckande returen hade jag plötsligt fått ett helt annat bränsletryck som var mycket högre än tidigare. Efter tips från Auto-Gruppen bytte jag munstycke i regulatorn och fick ned trycket till runt 3 bar igen. Jag övervägde att testa på Kinnekulle utan att kolla mappen, men kom fram till att det var billigare att testa en halvdag i bänken än att eventuellt köra sönder motorn. Sagt och gjort, jag packade ihop mig och åkte ned till Auto-Gruppen på fredagen, det skulle köras trackday på Lördagen och finalen på Söndagen på Kinnekulle, så jag tänkte att jag ändå kunde ta den långa vägen runt eftersom jag tänkt åka ned Fredag och sova i depån. Väl i bänken fortsatte bränsletrycket att krångla med konstiga tryckfall och underligheter. Genom Nader och Andreas gedigna felsökning av hela bränslesystemet kunde vi konstatera att returen till originaltanken var det stora problemet, men även att en AN6 retur från fuelrailen var för snålt för dubbla AEM 400lph pumpar. Det var dock helt slut på tid för att hinna fixa detta, plus att kolla igenom mappen, så jag kastade in handduken och vände hem för att förpassa denna säsongs uteblivna tävlande till historien. Surt, men helt och hållet på mitt eget ansvar. Det känns dock skönt att inte ha testat på banan och riskerat maskinen. Nu ska jag i lugn och ro bygga bort de problem Auto-Gruppen identifierat, plus planera in en del andra uppgraderingar så får vi väl se om det blir nån säsong 2020 istället. Så nu ruvar den i garaget igen. _________________ David Wievegg Gul Evo VI NTA #74 | 2015-2016 Club Challenge | 2017 Pro-Am https://wievegg.com |
||||
Längesen uppdatering nu. Här har det inte hänt jättemycket, den där sista tävlingshelgen då jag inte blev klar gav upphov till att livet kom mellan; i Juni föddes vår dotter, så nu bilen är nedprioriterad tills vidare.
Lite har jag hunnit med. Jag byggde om armaturen till bränsletanken så nu är returen lika stor som matningen, och det sitter även en Radium Venturi-jet istället för OEM. Fick tag på en likadan stol som jag hade, så nu har jag plats för en passagerare/instruktör också. Det ska utnyttjas senare för att få gubben bakom ratten lite hävligare att spaka. Ska bara få tag på ett till blått Sparcobälte, eller byta båda. Håller även på att koppla in givare för bränsletryck, och massa annat småpillande. Så småningom ska den väl mappas klart, men ekonomin blir ju en helt annan med tre i familjen. _________________ David Wievegg Gul Evo VI NTA #74 | 2015-2016 Club Challenge | 2017 Pro-Am https://wievegg.com |
||||
Fick för mig att försöka mig på att städa mina trassliga eldragningar under instrumentbrädan, så jag lyfte ur den.
Då föddes tanken om att försöka gjuta av åtminstone toppen på den i nån form av komposit. Min bräda har dock tyg på ovansidan, så jag försöker förstå vad bästa metod är för att kunna glasfibra en form från den. Det gör inte jättemycket om brädan blir förstörd, den är redan kapad för buren. Finns det nån folie eller nåt som går att lägga på? Tejp? Har aldrig gjort nåt i glasfiber tidigare, så ursäkta om jag verkar korkad. Skulle även behöva göra nåt åt bakskärmar/bakkjol, som inte riktigt är klart. Upptäckte även att det läcker soppa i min fuellog där pumparna går in. Har försökt täta med gängtejp men måste varit lite för snål med den för det sipprar ut ändå. Är det bara att veva på mer tejp som gäller? Eller har jag missat nån info om att det borde vara o-ringstätning där? Ser inte ut så. Det är en Speeding log för tre pumpar. _________________ David Wievegg Gul Evo VI NTA #74 | 2015-2016 Club Challenge | 2017 Pro-Am https://wievegg.com |
||||
Ett enkelt oklompliceret, möjligen värdelöst eller precis rätt tips från en som just håller på å lär sig.
Jag har tejpat med vanlig biltema maskeringstejp å dragit på kolfibret direkt på. Sen när det härdat lagt det i blött (vanligt vatten) eller bata spruta på vatten några ggr under några timmar ,biltemas halvusla maskeringstejp skrumpnar ihop då å går lätt att dra bort. Vet inte riktigt hur du tänkt göra sedan, gjuta i en invändig form, eller bara spackla/slipa/måla detaljen?? I mitt fall har jag inte orkat göra en plugg som jag sedan gjutot av, utan bara försökt få så slätt det går sedan slipat å lackerat detaljen, inge utställningsfinish jag eftersökt , bara lätt/funktionellt som vart prio. _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||
Hade tänkt försöka köra så enkelt som möjligt, så lägga ovanpå och använda det, inte göra form. Vill bara ha nåt som gör så det ser ut som att det sitter en bräda i, alternativt bara få formen mot rutan och sen göra en enkel vinkel ned bara. Bra tips med tejpen, det kan mycket väl bli den metoden. _________________ David Wievegg Gul Evo VI NTA #74 | 2015-2016 Club Challenge | 2017 Pro-Am https://wievegg.com |
||||
Isåfall är det nog eklast möjliga. Kanske lägga 2 mattor på 200 gram uppepå sen låta den härda, bryta bort den och lägga ett par ggr till innifrån. Och sist slipa utsidan och sprutspackla och lackera/flocka/lägga vinyl eller vad man nu föredrar. Blank lack ska man iallafall undvika (speglar sig vid solsken)
Jag hade inbillat mig tidigare att det var väldiht mycket mer avancerat än det faktiskt är. Det skitar ju ned en del och luktar när man håller på, . Tunn matta är iallafall väldigt mycket enklare att styra med än tjockare, _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||
Fick aldrig tummen ur med brädan, satte tillbaka den i bilen.
Byggde om till en 400-lph pump istället eftersom det läckte från den ena AEM-pumpens anslutning till bränslestocken, men upptäckte en läcka till sen. Batteriet, ett Varley Red Top 25, har visst sett sina bättre dagar och håller inte längre laddning. Lite övermäktigt att försöka få nåt gjort just nu som småbarnsförälder på nollbudget. Borde försöka hitta nån som kan bygga klart breddningen bak inklusive bakkjolen, men ska i första hand bara få den att rulla igen. _________________ David Wievegg Gul Evo VI NTA #74 | 2015-2016 Club Challenge | 2017 Pro-Am https://wievegg.com |
||||
Anmälde mig till Trackday med Evoclub Sweden på Gelleråsen 2021-10-02 så jag ska få lite motivation och driv. Så nu har jag byggt om till en soppapump, satt tillbaka grejer som de satt, och beställt ett nytt batteri.
Det är öppet för alla att köra på denna trackday, inför-tråd kommer säkert dyka upp. Om man anmäler sig och betalar innan sista juli är det väldigt prisvärt. https://trackday.evoclubsweden.se/ _________________ David Wievegg Gul Evo VI NTA #74 | 2015-2016 Club Challenge | 2017 Pro-Am https://wievegg.com |
||||
Det blev ett nytt likadant batteri.
Plockade även ur spridarna och lämnade iväg för test. Nåt man ska tänka på när bilen stått nästan två år? Bränslet lär ju vara lite kass, så det får jag byta ut såklart. Bara vrida om nyckeln och be en stilla bön? _________________ David Wievegg Gul Evo VI NTA #74 | 2015-2016 Club Challenge | 2017 Pro-Am https://wievegg.com |
||||
Ja, nu hoppas jag att folk tar tillfället i akt, det brukar vara stort intresse innan nåt faktiskt är bokat men när det kommer till kritan anmäler sig inte folk. Tror det är därför det är öppet för alla bilmärken redan nu, passa på innan 31/7 så kostar det bara 1200:- plus eventuell licens.
Jag hoppas få upp bilen i en bänk, hade helst åkt till Auto-Gruppen igen men resan ned är så lång att det kostar en rejäl slant extra. Får man dessutom problem i bänken är det en lång mental resa hem också... Dessutom resulterade min senaste resa dit i tidig hemfärd och i och med det blev vi ju visst tre i familjen... _________________ David Wievegg Gul Evo VI NTA #74 | 2015-2016 Club Challenge | 2017 Pro-Am https://wievegg.com |
||||
Då var den startad igen efter nästan två år. Allt verkar ok, nu behöver dämparna en översyn och mappen en kontroll. En splitter och färdigställande av bakdelen är på önskelistan.
Sen skulle jag vilja få in ett släcksystem också, det ska i men det kanske får vänta tills nästa ombyggnadssteg. _________________ David Wievegg Gul Evo VI NTA #74 | 2015-2016 Club Challenge | 2017 Pro-Am https://wievegg.com |
||||
Kopplat in givare för bränsletryck. Givaren sitter bak vid surgetanken, efter pump och filter.
Givaren visar 260kPa i Link:en. (~37 psi) Manometern vid fuelrailen visar 43 psi. Kan det vara sån skillnad pga distansen mellan givare och mätare eller har jag spänningsfall på väg till ECU? Tanken med givaren är att kunna sätta varning om trycket försvinner. _________________ David Wievegg Gul Evo VI NTA #74 | 2015-2016 Club Challenge | 2017 Pro-Am https://wievegg.com |
||||
Det blir definitivt fall där emellan.
Men en del av skillnaden ligger säkert även i olika upplösning på mätaren och givaren. Skulle vara bäst att sätta även link-givaren på rail. Annars testa mäta dem mot varandra vid ett känt tryck så du iallafall vet _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||
Tack, då är det förväntat. Jag kommer nog flytta givaren tids nog men som det är nu räcker det nog med att ha koll på om trycket plötsligt sjunker betydligt.
_________________ David Wievegg Gul Evo VI NTA #74 | 2015-2016 Club Challenge | 2017 Pro-Am https://wievegg.com |
||||
Hej David. Har du koll på om dessa Mitzu bilar går att bromsa bara på framaxeln och ha bakhjulen i luften eller är det ett stort NO och pajjad mellandiff? //Nisse _________________ Nisse Holmgren Umeå |
||||
Jag tror att de riktigt gamla (1-3) eventuellt funkar att låsa mellandiffen med hylsa och ta ur drivaxlarna och då bromsa på bakaxel, men från 4 och nyare är det inget jag vet att nån hållit på med, alltid 4wd bänk. _________________ David Wievegg Gul Evo VI NTA #74 | 2015-2016 Club Challenge | 2017 Pro-Am https://wievegg.com |
||||
Våra race- och banåkarbilar Mitsubishi Lancer EVO 6 -99 - Trackday/Timeattack | << 1, 2, 3, 4 >> 3 besök senaste veckan (16128 totalt) |