Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Allmänt banåkaforum Försäkring vid bankörning | 1, 2 >> 7 besök senaste veckan (2133 totalt) |
Hej!
Denna fråga har dykt upp flertalet gånger tidigare - men senaste jag hittar är från 2013 (samt 2017 för Audi). Kanske har det hänt något det senaste decenniet. Försäkringsbolagen täcker vad jag kan urtyda inget i form av skador innanför banområde. Frågan är nu, finns det bolag som erbjuder försäkring specifikt för trackdays, och är de något att ha? Själv kör jag en bil som jag har råd att förlora, men en vän till mig är sugen på att köra sin betydligt dyrare kärra på bana en dag. |
||||||||||
_________________ Magnus Thomé |
||||||||||
Hittade dessa jag med precis, har någon erfarenhet av dem? |
||||||||||
Östgöta Länsförsäkringar har också försäkring, men de höjde premierna rätt ordentligt för 1-2 år sedan. Vet att de tidigare har haft försäkring på upp till 150k (tror jag det var) och då stod de för 75% med 25% som självrisk.
_________________ |
||||||||||
Jag får då och då i samband med kurser just frågan om jag har koll på huruvida det går att försäkra på rimligt sätt.
Vore intressant att höra vilken kostnadsnivå för premien resp självrisk det handlar om, och om det skiljer nämnvärt beroende vad gäller biltyp/modell, typ av bana och typ av event. Som exempel har ju "Gatebil", konbana på flygfält och utbildning/förarkurs lite olika profil... |
||||||||||
Google translate översatt, jävligt luddigt vad försäkringen faktiskt täcker gör ju att jag blir misstänksam. _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||||||||
|
||||||||||
Verkar inte gälla med tidtagning. "Tävlingskörning, inklusive racing och tidtagna varv - Timeattacks." Så att som många andra försäkringsupplägg, ingen ersättning med tidtagning. Ingen Garmin Catalyst, Harrys laptimer etc. Tveksamt om video är ok då man kan ta fram varvtider i efterskott, det kan ju vara en punkt att bråka om vid skada. All form av konbanekörning faller bort då de nästan alltid är under tävlingsform och/eller med tidtagning. _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo) |
||||||||||
Gällande tidtagning så tror jag de syftar på tävlingsformer likt timeattack och att du kör utan marginaler, inte att din mobil råkar ha racechrono installerat eller att du har en dashcam som du kanske använder i trafik. Kanske inte är det första man behöver nämna vid skadeanmälan heller. Det brukar väl tack o lov inte ske så mycket skador under konbanekörningar? De flesta jag sett har varit på stora öppna asfaltsplaner utan andra bilar eller barriärer i närheten. Är det inte uttalat en tävling så tror jag inte heller att det faller under kategorin i fråga. Sen får man nog vara lite försiktig när man beskriver ärendet... |
||||||||||
Det blir så jobbiga rättegångskostnader när du blir oense med Fbolaget. |
||||||||||
Självklart vill man inte ljuga för försäkringsbolaget - jag förespråkar inte lagbrott. Men om de har en klausul som påpekar lite otydligt att tidtagning påverkar försäkringens giltighet så skulle jag kanske inte säga att jag kört Harry's utan att ha fått frågan. Speciellt om händelsen skett på en vanlig trackday. |
||||||||||
Det är ju en tolkning man kan få svårt att få igenom vid skada när man har formuleringen " tidtagna varv " med i villkoren. Tolka villkoren som djävulen läser bibeln när det gäller försäkringsbolag. Vill man ha en förtydling så ska man se till att få det på papper. Konbana händer det oftast inte så mycket i, men det har hänt att bilar fått allvarliga skador eller skrotats tom (rullat, stolpar, diken, fundament). Det beror på området man kör på, den som lägger banan och den som kör. Det är faktiskt relativt hög risk om man lägger in faktorn körtid, som oftast är ganska kort. En trackday motsvarar ganska många säsonger konbana och i konbana kör man närmare gränsen (då det är en tävling). Grundrådet är aldrig köra bana med en bil som riskerar din ekonomi om den skrotas. _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo) |
||||||||||
Mycket riktigt. Förhoppningen i ursprungsposten var att hitta ett försäkringsbolag för någon som vill 'testa sin bil på bana' och känna sig trygg. Ännu tyvärr inga bra bud på detta. |
||||||||||
Finns andra alternativ också.
Porscheklubben har försäkringstäckning om man är försäkrad via Porsche försäkring och att man inte tar tid etc. Dock med en självrisk på 25% eller minst 50.000kr. Det är ju lite plåster på såren men fortfarande ganska dyrt om man är olycklig med sin 1 miljon+ bil. Har inte tex BMW-klubben liknande upplägg? _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo) |
||||||||||
Jag tror det är enklare om du berättar vilket märke din vän har, Många märkesförsökringar täcker vid körning med märkesklubben. Vi i BMW klubben har samarbete med BMW Originalförsäkring, VW/Audi har också, Porsche sägs ha samarbete o.s.v. _________________ David Johansson BMW 335i E92 (Alpinweiss) BMW CS Motorsport |
||||||||||
Bra poäng. Det är en Jaguar F-type R från 2018. |
||||||||||
Men för att testa sin bil på bana behöver man inte ha tidtagning eller filmning av något slag. Så om det är enda hindret för att riskera strul med försäkringsbolaget vid ev skada så är det ju bara att strunta i att filma, logga osv samt delta på ett event som inte har "officiell" tidtagning, dvs en vanlig trackday. Jag skulle även rekommendera att välja event / arrangör med omsorg, det finns ju de som har grupper för nybörjare där omkörningar enbart är tillåtna på raksträckor tex. _________________ Mats Forssén Mondial T |
||||||||||
Kollade lite men såvitt jag kan se så är inte Jaguarklubben speciellt aktiva med bankörning så det blir nog svårt. Jag tror säkert att klubben skulle kunna få ett avtal med IF men det krävs ju intresse och eldsjälar som drar i det i så fall. Att hitta säkra körningar utan tidtagning att testa på är betydligt enklare. Han kan komma och köra med oss i BMW-klubben, Alfa och VW har också bra upplägg (och säkert många fler). Med en Morris trackday försäkring går det säkert bra, men jag kan inte gå i god för det försäkringsbolaget, har inte haft någon kontakt med dom. _________________ David Johansson BMW 335i E92 (Alpinweiss) BMW CS Motorsport |
||||||||||
Tack för tipsen, jag ska förmedla det |
||||||||||
_________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo) |
||||||||||
Allmänt banåkaforum Försäkring vid bankörning | 1, 2 >> 7 besök senaste veckan (2133 totalt) |