Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Andra projekttrådar Projekt Superfive - Not quite seven. | << 1, 2, 3 ... 7, 8, 9 ... 34, 35, 36 >> 339 besök senaste veckan (96849 totalt) |
Ett tips är att få till en avskruvbar lucka (rödmarkerat) i karossen för att komma åt grejer. Vet inte var du behöver komma åt grejer på motorn men föreslår på båda sidor i form av ett luftutsläpp... _________________ Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW = NILLET RACING = https://www.ellensagentur.se | http://www.cancerstiftelsen.com |
||||
Japp, det är redan tänkt på det. Tanken är att ha en löstagbar plåt med gälar i där på båda sidor. _________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||||
Med massor av fin slät plåt hemma och fyra veckor semester så började det dryga arbetet med att förvandla den dyra plåten till värdelösa skrotbitar som går till metallåtervinningen med hjälp av det engelska hjulet och andra verktyg jag ännu inte kan hantera så bra. Nåja nån sorts form verkar dom ju få iallafall. Ignorera biten som ligger på golvet till höger, nån tänkte lite fel. Med några timmars erfarenhet av engelska hjulet så började jag kaxigt köra lite plåtar till framänden med inte alltför dåligt resultat. De som följer mig på instagram har nog märkt av ett kraftigt växande verktygskonto denna sommaren. Krymp och sträck, en ny sats med rullar till sick och falsen samt ett R40 hjul till engelska hjulet och nu senast en liten rörbock från Amazon. Skönt med egna grejer så man slipper vänta på att andra ska ha tid att hjälpa en med småjobb. Med ännu mer tid spenderat i garaget så börjar jag inse att detta blir version 1 av karossen, nåt som har funktion men kanske inte 100% fit and finish överallt mest pga bristande kunskap hos köttklumpen. Ska jag komma framåt så får det blir lite som det blir och sen får jag gå tillbaka när jag lärt mig mer. _________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||||
Efter att ha expriementerat lite med den bakre panelen längst upp på sidan så var det dags att börja om. Klippte till ett par kortare ämnen på jobbet tidigare i veckan och idag började jag morgonen med att valsa upp ämnet till rätt grundform. Mät, mät och mät lite till och märk upp ämnet. Resultatet blir inte bättre än dina mätningar och märklinjer. Tillklippt och sedan falsad. Inpassad och på plats. Påminner mig själv om att jag måste köpa fler Clecos. _________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||||
Lika delar roligt och frustrerande _________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||||
Tack för de snälla kommentarerna, det är alltid väldigt uppskattat när folk tar sig tiden att skriva en rad. Jag gjorde ett försök att få klart den högra panelen igår eftermiddag men det sket sig på slutet. Den undre rullen började glida på axeln under falsningen och det blev märken i panelen som jag inte var nöjd med så den fick gå i skrotbingen. Jag hade slut på tillklippta plåtar i rätt storlek så idag på morgonen blev det en tur till jobbet och ett kort jobb i den stora gradsaxen för att klippa lite. Sen tog arbetet vid att försöka komma ihåg exakt vad jag gjorde igår och det gick bra. Passformen blev helt ok. Fick låna lite clecos från andra ställen för att få dit den nya biten. Nu börjar det bli dags att göra en mall till den bakre plåten och klura lite på hur den ska göras och fästas mot ramen. Jag har ett koncept i huvudet som jag hoppas kunna prova under kommande veckan. _________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||||
+2 /C _________________ Carl Josefsson Porsche Cayman S 2011 Mazda MX-5 2002 - Såld https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1763213#1763213 |
||||
Tack för kommentarerna, det gör det roligare att försöka dokumentera bättre.
Idag så började jag testa lite hur jag ska göra den bakre panelen. Den ska ha plats för lampor och en försänkning för reg plåt så min tanke är att göra den kurvade överdelen i en egen detalj som nitas ihop med en mer plan och bockad nedre plåt för att inte ha för många formningsmoment i samma plåt. Delningen skulle hamna strax under de tänkta lamporna Jag har fortfarande lite problem med att panelen blir skev precis i hörnet. Rak och fin till höger i bild men där radien börjar blir den lite derformerad. På denna så började jag förkrympa hörnet innan jag började tippa upp flänsen och jag tycker det blev lite bättre men inte helt bra. Problemet är ju att när man börjat bocka upp radien så får man ju inte in den böjda delen i krympkäftarna igen. +K betyder mera krympning efter vad min pappmall har visat och - K är lite mindre. _________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||||
Jag var inte riktigt nöjd med passformen på fyrkantsröret jag gjort som ram till instrumentbrädan så det hamnade i skrothögen och jag började om från början. 20x3 mm plattjärn formades till efter en utfräst plywood mall. Ditpunktat och mycket bättre passform än tidigare. Tanken är sen att skära fram en aluminumpanel som skruvas fast mot ramen med M5 skruvar mot 7 st nitmuttrar som ska sitta i 3 mm bleck som svetsas fast i ramen. Nu börjar vi komma fram där jag skulle vilja ha lite synpunkter från er andra. Jag klurar på om jag ska ha en rak sidoprofil vid sittbrunnen som den övre bilden eller en vinklad som den nedre. Jag ser för och nackdelar med båda. Plus för rad sida: Enkelt att bygga, högre sida bör ge mindre stensprut och turbulens. Minus för rak sida: Högre insteg, ser kanske lite "simpelt" ut Den vinklade sidan har motsatt för och nackdelar. Kan ni komma på fler för och nackdelar? _________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||||
givet hur det ser ut framåt, samt allmän "snabb" look så förespråkar jag obruten linje
galet snyggt bygga oavsett /C _________________ Carl Josefsson Porsche Cayman S 2011 Mazda MX-5 2002 - Såld https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1763213#1763213 |
||||
Jag röstar för bruten linje. Tror att rak riskerar bli för rakt. Det är snyggt med kontraster.
_________________ Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld* BMW E30 328 långlopps bil *Såld* VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress |
||||
Efter lite klipp och klistra samt lite torrbrytning med olika varianter fick det ändå bli den höga raka varianten. Blev riktigt mysigt på förarplatsen med lite plåt utanför, iofs bara 1,2 mm alu så eventuell trygghet är ju rätt falsk men denna bil byggs ju mer på känsla än på fart. Lite 25x2 rör kapades till och lite 3 mm infästningsplåtar punktades dit. Tanken är att bocka sidoplåten runt röret i överkant och sedan göra en avslutning nertill med radie 20 mm som viker in under bilen och sedan popnitas upp genom golv och ramrör. (Ja ja ja, det ska dit ett rör från instrumentpanelen snett neråt framåt för lite extra triangulering senare) En liten vy bakifrån med, jag hoppas kunna få tillverkat instrumentpanelen samt första plåten framför instrumentpanelen ganska snart och när de är klara kan jag passa in sidoplåtarna vid sittplatserna. Jag har satt ett ambitiöst mål att alla karossplåtar ska vara klara innan nyår, om det håller eller inte får vi se. _________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||||
Jag har länge haft planer på att bygga om mina dörrar och plocka bort överdelen så att det blir en låg dörr //Nisse _________________ Nisse Holmgren Umeå |
||||
Andra projekttrådar Projekt Superfive - Not quite seven. | << 1, 2, 3 ... 7, 8, 9 ... 34, 35, 36 >> 339 besök senaste veckan (96849 totalt) |