Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
<< 1, 2, 3, ... 14, 15, 16 >> 35498 besök totalt |
original på S14 motorn är det relativt mycket spel mellan kolvar och ventiler. Ca 3-4mm.
om bilen däremot går magert så är det jäkligt känsligt när man ligger på 5:an vid just det varvet du nämner. Omkring där ligger nämligen momenttoppen och det är där maskinen är som känsligast och behöver mest bensin. När man ligger på motorvägen i höga farter är det dessvärre mer eller mindre omöjligt att höra högvarvsspikningar. Det är så myckat annat som låter i form av däcksljud, vindbrus mm. Visst borde då motorn även gå magert vid bankörning tex men där passerar man mycket fortare förbi det kritiska varvtalet. Det är iaf min teori och det var det som hände på min bil förra året. _________________ Jonas Edling |
||
Har den inte knacksensor och sänker tändningen i dom lägena? F ö är det lätt att kolla om det är hål i kolven, lossa en slangen till vevhusventen (i blocket) och starta motorn, kommer det stora mängder gaser där så är hål i kolv eller annat kolvbekymmer, tex kolvringar sannolikt. _________________ Pär Hylander |
||
Johan:
Jag hade bilen i rullande landsväg för 2 månader sedan, vid mappningen såg vi till att den gick lite fett över hela registret just för att spara motorn. I och för sig kunde Jimmy inte ändra tändningen på toppen då khöler chipet var "låst" där. Jag har en kolfiber airbox med khöler chip i grunden som sen är mappat med ett unichip. _________________ Daniel Gudmundsson Kör BMW |
||
[quote="Pär Hylander
Har den inte knacksensor och sänker tändningen i dom lägena? F ö är det lätt att kolla om det är hål i kolven, lossa en slangen till vevhusventen (i blocket) och starta motorn, kommer det stora mängder gaser där så är hål i kolv eller annat kolvbekymmer, tex kolvringar sannolikt.[/quote] Sitter ingen knacksensor på dessa maskiner. Det är ju flintaprylar ![]() Man behöver inte ens ta bort vevhusventilationsslangen för att se om kompet försvinner ner i motorn via tex hål i kolven. Räcker med att lyfta på oljestickan och se om det är tryck där. originalstyrningarna är i något bronsliknande material. Kommer inte ihåg vad det heter. När jag bytte på min maskin stoppade vi i styrningar från Volvo. Trodde aldrig att det skulle funka men det gör det än! ![]() _________________ Jonas Edling |
||
Med absulut noll komp så har det hänt något riält.
Har man knäkt en kolvring, hmm det är väll 2st kompringar???. Så sjunker kompet typ tex 9 9 9 5bar med en kompmätare. Pluss som fler har sakt har man lite mycket vevhuskopretion ockås. Brukar kunna trycka ut oljestickan. Topplockspacking tror jag inte på för då brukar det bil övertryck i vattensystemt. Maskin lät inte stenkross om jag förstod rätt så förmodligen är det en eller fler ventiler som sagt upp. Allså inte tätar. Varför jag undrade om ventilstyringar är att ibland åker man med Aleminiombrons och då är skall man ha lite störr spel. Datta pga att AL-bronset har en större utviddningskoffisemt än tex stål. Har man inte lite större spel kan de skära tex. Japp ni får hålla oss uppdaterade på vad det var som hadde gått åt skogen. Hmm hur konstigt det än låter älskar jag haverier eller snare att ta reda på varför det gick åt hel... så man kan undvika det i fortsättningen. Så det lilla ordet VARFÖR är viktigt. _________________ Johan Sjölinder |
||
En kompis råkade ut för något som iaf betedde sig väldigt likt.
Då var det en flisa som hade gått ur en avgasventil och sedan åkt ut i avgassystemet. Dett var efter en längre tids körning i hög fart på 5:an. Frågan är som sagt vad det beror på ![]() om motorn är i bra skick så ska den ju klara motorvägskörning i hög fart. om motorn har spikat så borde man kunna se skador på kolvarna också. Spikningar uppträder dock i allmänhet i närheten av någon av avgasventilerna så det kan ju vara rimligt att dom kan ta stryk. _________________ ![]() Renault 5 GTE -88 |
||
Råkade kugga över kamremmen på rallybilen när det begav sig (Fiat 1800 TC). Tack vare
ventilernas vinkel mot kolvarna (hemistuket) kröktes precis alla ventiler. Det lät inte så jättemycket när det hände och motorn bara saktade ner sig. Tickade till lite. Nollkomp efteråt med alla otäta ventiler. _________________ Jörgen Eriksson |
||
Självklart kan en motor gå snålt utan att spika. Högst effekt får man vid Lamda 0.9 ungefär. om då motorn går på tex Lamda 1 istället för 0.9 så kommer det att bli betydligt varmare i förbränningsrummet. _________________ ![]() Renault 5 GTE -88 |
||
Det där beror väl litegrann på vad det är för motor också. En turbomotor kan man låta gå betydligt fetare innan effekten sjunker så där kan man använda soppan till att kyla med. Likaså på 2 ventilstoppar. 4 ventilarna är tydligen mycket känsligare på soppablandningen och de ska gå relativt snålt för att få ut max effekt. om det är så att motorn är helt komplös så tror jag dessvärre att det är 4:ans kolv som gått åt. Kan som sagt vara pga att en spridare inte flödar lika bra som de andra och därmed går den varmt och spikar på den cylindern. När får vi se vad som har hänt? När ska det rivas? Nu är vi många som är nyfikna här... MVH Jonas _________________ Jonas Edling |
||
citat:
När ska det rivas? Nu är vi många som är nyfikna här... Du skojar ![]() Men om den är komplös på 4an och det är en kolv så måste man ha en jävulsak vevhuskomp. Jag tryck ut oljeskickan en bit pluss att det vart rätt smetigt i motorrumet men en kolvring paj på 2st kolvar. _________________ Johan Sjölinder |
||
Tack för alla idéer och teorier. Det kommer bli oerhört intressant att se vad det kan vara?
Skall vi köra igång en liten vadslagsningspool om vad som är felet? ![]() (Tyvärr kommer inte toppen rivas än på 1-2 månader, tidigast) _________________ Mvh/Micke Regnell ![]() |
||
Lyfta på stickan kan du väl göra nu på en gång ![]() _________________ Pär Hylander |
||
Nu när jag tänker efter hade min dragit i sig en del vatten precis innan
jag han stanna bilen, lika så var den delen av topp packningen som sticker ut mot torpedväggen lite fuktig... Känns som om det kommer att bli en lång vinter i garaget. ![]() Börjar bli väldigt nyfiken på hur det ser ut i maskinen, får se om jag hinner riva den till nästa helg. Bilder mm kommer så fort den är öppnad. _________________ Daniel Gudmundsson Kör BMW |
||
Nu får du väl ge dig! Menar du att du ska vänta tills isbjörnarna ockuperar vårat land innan den ska rivas?! vi är ju nyfikna nu!!! ![]() Du får väl starta upp en liten vadslagningsfirma så länge så du kan finansiera raset... ![]() _________________ Jonas Edling |
||
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
<< 1, 2, 3, ... 14, 15, 16 >> 35498 besök totalt |