Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
S14 - Erfarenheter?
<<   1, 2, 3, ... 14, 15, 16   >>
35498 besök totalt
M3Jonas
Färingsö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2499



original på S14 motorn är det relativt mycket spel mellan kolvar och ventiler. Ca 3-4mm.
om bilen däremot går magert så är det jäkligt känsligt när man ligger på 5:an vid just det varvet du nämner. Omkring där ligger nämligen momenttoppen och det är där maskinen är som känsligast och behöver mest bensin. När man ligger på motorvägen i höga farter är det dessvärre mer eller mindre omöjligt att höra högvarvsspikningar. Det är så myckat annat som låter i form av däcksljud, vindbrus mm.
Visst borde då motorn även gå magert vid bankörning tex men där passerar man mycket fortare förbi det kritiska varvtalet.
Det är iaf min teori och det var det som hände på min bil förra året.

_________________
Jonas Edling
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



M3Jonas skrev:
original på S14 motorn är det relativt mycket spel mellan kolvar och ventiler. Ca 3-4mm.
om bilen däremot går magert så är det jäkligt känsligt när man ligger på 5:an vid just det varvet du nämner. Omkring där ligger nämligen momenttoppen och det är där maskinen är som känsligast och behöver mest bensin. När man ligger på motorvägen i höga farter är det dessvärre mer eller mindre omöjligt att höra högvarvsspikningar. Det är så myckat annat som låter i form av däcksljud, vindbrus mm.
Visst borde då motorn även gå magert vid bankörning tex men där passerar man mycket fortare förbi det kritiska varvtalet.
Det är iaf min teori och det var det som hände på min bil förra året.


Har den inte knacksensor och sänker tändningen i dom lägena?

F ö är det lätt att kolla om det är hål i kolven, lossa en slangen till vevhusventen (i blocket) och starta motorn, kommer det stora mängder gaser där så är hål i kolv eller annat kolvbekymmer, tex kolvringar sannolikt.

_________________
Pär Hylander
Citera
Daniel Gudmundsson
Jonstorp
Här sen Jul 2003
Inlägg: 756



Johan:
Jag hade bilen i rullande landsväg för 2 månader sedan, vid mappningen såg vi till
att den gick lite fett över hela registret just för att spara motorn. I och för sig
kunde Jimmy inte ändra tändningen på toppen då khöler chipet var "låst"
där. Jag har en kolfiber airbox med khöler chip i grunden som sen är mappat med
ett unichip.

_________________
Daniel Gudmundsson

Kör BMW
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8366

Hjälpmoderator

Vad är det för matrial i ventilstyrningarna???


BTG:
Var/är det absulot noll komp på 4an???

_________________
Johan Sjölinder
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8436


Trådstartare
fuling skrev:
BTG:Var/är det absulot noll komp på 4an???

Jepp.

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
M3Jonas
Färingsö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2499



[quote="Pär Hylander
Har den inte knacksensor och sänker tändningen i dom lägena?

F ö är det lätt att kolla om det är hål i kolven, lossa en slangen till vevhusventen (i blocket) och starta motorn, kommer det stora mängder gaser där så är hål i kolv eller annat kolvbekymmer, tex kolvringar sannolikt.[/quote]

Sitter ingen knacksensor på dessa maskiner. Det är ju flintaprylar

Man behöver inte ens ta bort vevhusventilationsslangen för att se om kompet försvinner ner i motorn via tex hål i kolven. Räcker med att lyfta på oljestickan och se om det är tryck där.

originalstyrningarna är i något bronsliknande material. Kommer inte ihåg vad det heter.
När jag bytte på min maskin stoppade vi i styrningar från Volvo. Trodde aldrig att det skulle funka men det gör det än!

_________________
Jonas Edling
Citera
Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8696



Micke och Daniel, ni måste dokumentera vad ni gör ordentligt. Jag kommer att följa detta med största intresse.

_________________
///Mvh Sören Hall (fd Kristensson)

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8366

Hjälpmoderator

Med absulut noll komp så har det hänt något riält.

Har man knäkt en kolvring, hmm det är väll 2st kompringar???. Så sjunker kompet typ tex 9 9 9 5bar med en kompmätare. Pluss som fler har sakt har man lite mycket vevhuskopretion ockås. Brukar kunna trycka ut oljestickan.
Topplockspacking tror jag inte på för då brukar det bil övertryck i vattensystemt.

Maskin lät inte stenkross om jag förstod rätt så förmodligen är det en eller fler ventiler som sagt upp.
Allså inte tätar.

Varför jag undrade om ventilstyringar är att ibland åker man med Aleminiombrons och då är skall man ha lite störr spel. Datta pga att AL-bronset har en större utviddningskoffisemt än tex stål. Har man inte lite större spel kan de skära tex.

Japp ni får hålla oss uppdaterade på vad det var som hadde gått åt skogen.
Hmm hur konstigt det än låter älskar jag haverier eller snare att ta reda på varför det gick åt hel... så man kan undvika det i fortsättningen. Så det lilla ordet VARFÖR är viktigt.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 3005



En kompis råkade ut för något som iaf betedde sig väldigt likt.

Då var det en flisa som hade gått ur en avgasventil och sedan åkt ut i avgassystemet. Dett var efter en längre tids körning i hög fart på 5:an.

Frågan är som sagt vad det beror på
om motorn är i bra skick så ska den ju klara motorvägskörning i hög fart.

om motorn har spikat så borde man kunna se skador på kolvarna också. Spikningar uppträder dock i allmänhet i närheten av någon av avgasventilerna så det kan ju vara rimligt att dom kan ta stryk.

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8366

Hjälpmoderator

Utan att tänka för mycket, motor som går för snålt.

BTG:
Var det det du mednade med värmeuppbyggnad????

_________________
Johan Sjölinder
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8436


Trådstartare
fuling skrev:
BTG:
Var det det du mednade med värmeuppbyggnad????

Ja, men utan att förstå/inse att det kan bero på "soppabrist".

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8366

Hjälpmoderator

Nu är jag lite på hal is men en motor kan gå snålt utan att spika.

Trimmade motorer brukar man köra lite fett så för kylingens skull.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Jörgen (Jet)
Stockholm/Skogås
Här sen Apr 2003
Inlägg: 19314



Råkade kugga över kamremmen på rallybilen när det begav sig (Fiat 1800 TC). Tack vare
ventilernas vinkel mot kolvarna (hemistuket) kröktes precis alla ventiler. Det lät inte så
jättemycket när det hände och motorn bara saktade ner sig. Tickade till lite.
Nollkomp efteråt med alla otäta ventiler.

_________________
Jörgen Eriksson
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 3005



fuling skrev:
Nu är jag lite på hal is men en motor kan gå snålt utan att spika.

Trimmade motorer brukar man köra lite fett så för kylingens skull.


Självklart kan en motor gå snålt utan att spika. Högst effekt får man vid Lamda 0.9 ungefär.
om då motorn går på tex Lamda 1 istället för 0.9 så kommer det att bli betydligt varmare i förbränningsrummet.

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
M3Jonas
Färingsö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2499



fuling skrev:
Nu är jag lite på hal is men en motor kan gå snålt utan att spika.

Trimmade motorer brukar man köra lite fett så för kylingens skull.


Det där beror väl litegrann på vad det är för motor också. En turbomotor kan man låta gå betydligt fetare innan effekten sjunker så där kan man använda soppan till att kyla med. Likaså på 2 ventilstoppar. 4 ventilarna är tydligen mycket känsligare på soppablandningen och de ska gå relativt snålt för att få ut max effekt.

om det är så att motorn är helt komplös så tror jag dessvärre att det är 4:ans kolv som gått åt. Kan som sagt vara pga att en spridare inte flödar lika bra som de andra och därmed går den varmt och spikar på den cylindern.
När får vi se vad som har hänt? När ska det rivas? Nu är vi många som är nyfikna här...

MVH Jonas

_________________
Jonas Edling
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8366

Hjälpmoderator

citat:
När ska det rivas? Nu är vi många som är nyfikna här...

Du skojar

Men om den är komplös på 4an och det är en kolv så måste man ha en jävulsak vevhuskomp.
Jag tryck ut oljeskickan en bit pluss att det vart rätt smetigt i motorrumet men en kolvring paj på 2st kolvar.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
M3Jonas
Färingsö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2499



Nej jag skojar inte

När jag sköt hål i en kolva satt stickan kvar menså fort man rörde på den så ploppade den ut. Då var det ett hål som var lagom stort för att stopp in en 5 krona i kolvtoppen.

_________________
Jonas Edling
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8436


Trådstartare
Tack för alla idéer och teorier. Det kommer bli oerhört intressant att se vad det kan vara?

Skall vi köra igång en liten vadslagsningspool om vad som är felet?
(Tyvärr kommer inte toppen rivas än på 1-2 månader, tidigast)

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



BTG skrev:
Tack för alla idéer och teorier. Det kommer bli oerhört intressant att se vad det kan vara?

Skall vi köra igång en liten vadslagsningspool om vad som är felet?
(Tyvärr kommer inte toppen rivas än på 1-2 månader, tidigast)


Lyfta på stickan kan du väl göra nu på en gång

_________________
Pär Hylander
Citera
Daniel Gudmundsson
Jonstorp
Här sen Jul 2003
Inlägg: 756



Nu när jag tänker efter hade min dragit i sig en del vatten precis innan
jag han stanna bilen, lika så var den delen av topp packningen som
sticker ut mot torpedväggen lite fuktig...

Känns som om det kommer att bli en lång vinter i garaget.

Börjar bli väldigt nyfiken på hur det ser ut i maskinen, får se om
jag hinner riva den till nästa helg. Bilder mm kommer så fort den är öppnad.

_________________
Daniel Gudmundsson

Kör BMW
Citera
M3Jonas
Färingsö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2499



BTG skrev:
Tack för alla idéer och teorier. Det kommer bli oerhört intressant att se vad det kan vara?

Skall vi köra igång en liten vadslagsningspool om vad som är felet?
(Tyvärr kommer inte toppen rivas än på 1-2 månader, tidigast)


Nu får du väl ge dig! Menar du att du ska vänta tills isbjörnarna ockuperar vårat land innan den ska rivas?! vi är ju nyfikna nu!!!
Du får väl starta upp en liten vadslagningsfirma så länge så du kan finansiera raset...

_________________
Jonas Edling
Citera
Skruva banåkabil
S14 - Erfarenheter?
<<   1, 2, 3, ... 14, 15, 16   >>
35498 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande