Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
FWD vs RWD banor i ETCC???
1139 besök totalt
Andreas Möller
Glumslöv
Här sen Apr 2003

Trådstartare

Som stort fan av ETCC och så kan jag inte helt smälta vilka enorma skillnader det är mellan olika banor. Eftersom jag själv åket mest 4WD på bana och förståss inte kört på de banor som ETCC körs på så är det svårt att få känsla för hur mycket som ligger i tillfälligheter, som hur bra teamet lyckats med inställningarna, och hur mycket som ligger i bilens grundkonstruktion. Betraktelsen tycker jag är ganska intressant eftersom det är större spridning i bilarnas grundkonstruktion än i många andra mästerskap.

om man jämför hur snabba Alfa Romeo var på Imola och Valencia med hur snabba BMW var på bl.a. Spa så känns det som mer än en tillfällighet. Samma mönster repeteras ju också i viss utstäckning från år till år.

Kan någon förklara vilka typiska egenskaper en FWD resp. en RWD bana har? Varför?

RWD - Långa svepande kurvor?
FWD - Snabba kurvkombinationer / chikaner? (Mjukare framvagn => mer följsam?)

Alfa Romeo 155 Q4 -96
Alfa Romeo Giulia Sprint -62
Alfa Romeo Giulietta ti -59
Citera
Micke Holmström
Täby
Här sen Nov 2002

Nu kan jag inte alls reglementet i ETCC men är det inte olika minvikter på bilarna? RWD "borde" både ha bättre grepp för acceleration och jämnare däckslitage.

Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003

BMW kör väl med en "standard" låda istället för sekvensiellt och slipper på så sätt en del straffvikt?

eller har det kanske ändrats sen jag hörde reglerna sist?
Citera
Andreas Möller
Glumslöv
Här sen Apr 2003

Trådstartare
Ni har båda rätt. RWD måste väga lite mer och sen så tar BMW igen lite av det genom att köra med standard 5 vx H-låda. Tydligen var den glesare lådan en uppenbar nackdel i uppförbackespartiet på Imola. Sen får ju BMW varva 6:an till 9000 rpm medans fyrorna bara får varvas till 8500 rpm. Och visst spelar det in. Men vikten i sig borde inte slå så mycket på vissa banor och inte på andra.

En sak man kan undra över är BMWs enorma King Pin offset. Om det är så att regelverket ställer till det för den annorlunda arkitekturen en RWD bil har? Hjulbasen ändras ju drastiskt när de svänger.

Alfa Romeo 155 Q4 -96
Citera
Micke Holmström
Täby
Här sen Nov 2002

Andreas: Då skiljer sig bilarna åt på så många fler punkter att frågan om FWD eller RWD sannolikt är av underordnad betydelse. Med samma vikt, samma lådor och samma motor skulle FWDns enda troliga fördel vara avsaknaden av en vinkelväxel i tramsmissionen vilket kan göra ett par procent i drivlineförlust.
RWDn skulle nog vinna på alla banor (tror jag)

Andreas Möller
Glumslöv
Här sen Apr 2003

Trådstartare
Jo, RWD skulle väl ta hem det utan straffvikt under i övrigt lika förutsättningar. Troligtvis skulle drivlineförlusterna göra att fördelen skulle avta med banans snabbhet.

Men. Om man nu infört ett viktsystem som avser att bestraffa RWD lagom mycket så kvarstår ändå faktum att det statistiskt sett inte riktigt lyckas på vissa banor samtidgt som det "över-bestraffar" på andra banor. Många av banorna fungerar det bra på och utgången på loppen är tämligen oviss, men på andra banor är det nästan avgjort på förhand vilken biltyp som kommer vinna. Och det är anledningen till det som jag är ute efter.

Alfa Romeo 155 Q4 -96
Citera
Kunta
Karlstad
Här sen Apr 2003

Torde vara värmen.
Tror att på 1varv så är bilarna jämbördiga men i racet så tjänar bahjulsdrivna mer på vissa banor iom fwd bilarna grillar upp framdäcken. En del banor är snällare mot framdäcken o då är alforna snabba med lägre vikt o bra låda än bmw som är enda rwd bilen. Osschersschsleeben är ett bra exempel

Alfa 75 3.0 Potenziata #75
A4 Avant T
Citera
Johan Meissner
Stockholm
Här sen Jan 2004

Fast oschersleben får man nog säga passar SEAT bättre, speciellt sedan Rydell's seger.

Karlstad
Här sen Apr 2003

Johan Meissner skrev:
Fast oschersleben får man nog säga passar SEAT bättre, speciellt sedan Rydell's seger.

Dyrken & Jyrgen hade fullt sjå att köra på folk så Rydell hann undan i år

Annars så kör man olika med fwd kontra rwd. Vissa partier gynnar det ena lägret vilket kanske innebär att det är lättare för dessa bilar att passera på ett specifikt ställe och på såsätt så ser vi kanske topp 5 bmw i ett lopp och topp 6 alfa i nästa osv. Variation är bra men frågan är om inte rullande start borde införas, det gynnar klart bmw och pole position spelar ingen roll i en fwd eftersom du är 3-4:a till första kurvan. Bilarna verkar över sesången vara jämnsnabba ändå.

Alfa 75 3.0 Potenziata #75
A4 Avant T
Citera
Corsa

Här sen Apr 2003

Jag har för mig att det vara samma vikt i ITCC för RWD och FWD. Någon som vet?

Jag tycker visserligen att FWD ska få väga mindre eftersom det konceptet i sig är ett lättare koncept än RWD. Mellan 50-150 kg för sedaner. Det motiverar jag med frågan vaför ska RWD få lätta 50-150 kg MER än FWD? Drivningskoncept med den då givna vikten är ju en egenskap precis som hjulupphängning.

Det vart visst lite OT.

Ferrari 328 GTB | Alfa 159 Q4
Citera
Allmänt banåkaforum
1139 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande