Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Nürburgring VLN race #8, Youngtimer och turistkörning 25-26/9 | 1, 2 >> 6768 besök totalt |
Var i Tyskland, läs Ringen, förra helgen. Lennart J har ju redan postat bilder, men här kommer några till.
Det känns alltid bra när man siktar denna skylt. och nu vet man att det är nära. Blir man för otålig kan man alltid ta en titt på det vackra landskapet. Så till några bilder från själva racet. Vi hade fastnat i en "Stau" och trodde att vi missat starten, men av någon anledning startade man 30 minuter senare än normalt. Vi kom precis fram så att vi såg starten. Alzens Alien-Porsche imponerar alltid (när den håller), men när vi stod vid kurvan efter start/mål så satsade han för hårt och botaniserade utanför banan (på andra varvet). Det är tur att GP-slingan är bred, totalsegern visar att bilen inte tog någon skada av det felaktiga spårvalet. Efter några varv var det dags att traska ut till Hatzenbach. Zakspeed-Vipern blev 6:a om jag inte missminner mig. En av flera BMW 3-serie. En av flera olika Porschar. Zakspeed-Jaguar V8Star blev 5:a. De där små Seatarna gick som oljade blixtar. Flaggvakterna vid Schwedenkreuz har fin utsikt. På vägen tillbaka kan man inte annat än hänföras av landskapet. Youngtimer på formationsvarv i Brünnchen, de sparade minsann inte på materialet. Det var full satsning från de flesta alla fyra varven. Denna tävling var minst lika intressant som VLN-racet. Tyvärr började ljuset försvinna, så för att kunna ta kort blev slutartiden lång och därmed bilarna lite suddiga ibland. Man kan kosta på sig att vinka till publiken under formationsvarvet. Delar av startgrupp 2. Ford Mustang. Den här Opel Commodoren krängde vansinnigt i kurvorna. Den lilla Renaulten till vänster hade varit i närkontakt med något, varvet innan var den hel. En grym Porsche, tror att den blev totaltrea. Volvo representerades av denna Grupp A bil. En Cobra med rejäl slagvolym (av ljudet att döma). Bilden tog jag på den totalsegrande Porschen, men när jag tittar på resultatet är den suddiga Audi 50/VW Polo coolare. Även en Saab var med och fightades, fick dock stryk av Volvon. Ingen standard-Kadett. Bra fart på dessa oplar. Så har det helt plötsligt blivit söndag och turistkörning, många bilar på parkeringen men inte så farligt med trafik på banan. Vi börjar med en Seven. De är käcka, de där Mini-bilarna. En snyggt mörkblå BMW. En och annan Subaru passerade revy. Finns det något annat land där man skulle kunna registrera en sån här bil (än Storbritannien)? Tyska Saabklubben måste ha varit på plats. Rätt som det var dök det upp minst 20 st gamla Saabar på parkeringen. Söndagsutflykt? Följa John? Gul som solen. Självaste Sabine visar hur man kan ta Brünnchen i en Ring-Taxi. Visar man bild på Ring-Taxin måste man väl göra reklam för Zakspeed-Taxin också? Det är visserligen allmän väg, men nedvevad ruta och armen utanför? Anders |
||||
Johan!
Volvon gjorde riktigt bra ifrån sig, kom på en total 4:e plats efter 3 Porschar. Resultatlista http://www.youngtimer.de/2004/Events_2004/ytt_vln/YT_Re_Ge..pdf. Man vann sin klass (klass 54), med en BMW 635 CSi på 2:a och Saaben på 3:e. En 2:a Saab kom aldrig till start. Resultatlista per grupp http://www.youngtimer.de/2004/Events_2004/ytt_vln/YT_Re_kl..pdf. Lennart! Jag var och hälsade på min kompis i Wiesbaden och han har en tyskregistrerad Vectra Caravan 2.2, därav problem med identifieringen. Jag såg ingen svenskregistrerad Vectra, endast en BMW Z4 med svenska skyltar (men jag lyckades inte fånga den på bild) längst med banan. Det var som vanligt parkeringskaos på parkeringen. Tyvärr gjorde vi bort oss lite vad gäller tiden på söndagen. När vi slog upp de små blå på morgonen så duggregnade det i Wiesbaden, sömndruckna som vi var antog vi att det inte var bättre väder i Eifelbergen. Efter en lång frukost så drog vi nordvästvart i alla fall, ju närmare vi kom Ringen desto bättre blev vädret! Väl på plats så fotade vi lite och körde sedan till påfarten. Tiden började rinna iväg (skulle med flyget från Frankfurt/M kl 16.40), så vi han bara med 3 varv i rask följd. Tillbringade med andra ord inte mycket tid i "depån". Anders |
||||
Titta, Sciroccon är på väg att varva ett helt gäng med bilar !
http://213.131.157.250/rejsa/userima _________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||||
Jag var vid påsläppet redan 8,30 på söndagsmorgonen, trodde knappt banan skulle vara öppen, för det var duggregn och disigt, men banan var öppen så jag körde ett varv, men oj vad det var halt det var som att åka på is, körde ett varv till efter 9,30, fortfarande väldigt halt. Var tillbaka ett par timmar senare, för ett tredje varv, nu hade nästan hela banan torkat upp, så resterande 3 varv jag körde var banan perfekt. Trodde inte det skulle bli något 6:e varv, för vid tre tiden stängde dom banan för att en Cooper S kraschat i utgången av Hocheichen, men efter en timme så öppnade dom banan igen, så jag åkte till insläppet till banan, men när jag kom dit så stod det en bom över vägen in till Pit Stop Caféet, banan var återigen stängd, har aldrig sett att dom stänger av infarten till Pit Stopen någon gång förr. Så jag trodde att nu öppnar dom inte mer i dag, så jag åkte ner till Adenau och tog en fika på ett underbart litet kaffe där, när jag åkte tillbaka under bron i Breidscheid såg jag att dom hade öppnat banan igen, så jag åkte upp och körde mitt sista varv, och nu var det lugnt för det verkade som om dom flesta hade gett upp och åkt hem. _________________ Mvh Lennart Jarmyr! |
||||
Så gjorde dom flera ggr när jag var nere i september också. Dvs ställde en bock för infarten till parkeringen när banan stängdes av pga en olycka. Tycker det är bra! Annars blir det ett fruktansvärt kaos på parkeringen under avstängningsperioden. _________________ Peeter Pahv Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08. |
||||
Dom hade till och med en vakt som skulle se till att trafiken flöt inne på parkeringen, det jobbet skulle jag inte vilja ha, för ingen verkade bry sig om honom. Alla körde som dom ville. _________________ Mvh Lennart Jarmyr! |
||||
Håller med om bilderna!!! I början på 90-talet hade en kompis till brorsan en gatreggad Volvo 240 i gr A-trim med centrum-bult och hela kitet. Gissa om tyskarna stirrade när han åkte med den under turistkörningen!!! _________________ Peeter Pahv Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08. |
||||
Volvon hade tydligen en 9.57 som bästa tid, inte så illa pinkat för en Grupp-A lådbil under tävling?! Mer Grupp-A bilar! _________________ Johan Meissner |
||||
Lite fler bilder. Vi börjar med Youngtimer
Fler VW Scirocco! Totalettan och -tvåan i loppet, det skiljde 0.077 s vid målgången Från söndagens turistkörning. Här vill man inte hamna, det var väl den fuktiga banan på förmiddagen som ställde till det? Det var allt från det här besöket. Anders |
||||
Vilken ball bil! Den verkar ju vara rensad på inredning, racerstolar o ha båge! Fast de verkar ju inte direkt satsat på väghållning? Kränger ju attans... Men ball som sagt! och förresten, riktigt håriga Porschar som fightades om ledningen! _________________ Johan Meissner |
||||
Kul att se lite wankel på banan med! Skulle vilja se mer av den gamla Rx7:an .. ser misstänkt lik en av TWR BTCC bilarna.. //magnus _________________ Magnus Berglund Mazda Rx7 1981 Rx5 1977 Wankel? Yes! |
||||
Nu är inte jag någon mästare i Mazdas modellbeteckningar, men i början på 90-talet, så hade vi en norrman med i vår grupp på Scuderia kursen som körde en RX7(?). Det var en wankel i alla fall och jag vet inte om den var specialpreparerad, men den sprutade ut enorma eldsflammor ur avgasrören! _________________ Peeter Pahv Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08. |
||||
Magnus T!
Jag stod på "ståplats" i kurvan ut ur Brünnchen mot Eiskurve. Vet inte riktigt hur han kunnat hamna på den sidan. Retursladd Jag ska titta på bilden obeskuren och se om det finns ledtrådar (färska märken). Det finns ett mörkare part där det ser ut som om någon läckt på banan, men detta var på plats redan efter lördagens VLN-race. Vad gäller vem som kör om vem på bilden med en VW Polo/Audi 50 så var det så att det var Porschen som körde fortast. Men jag håller med, på Ringen är det alls inte givet att potentast bil kör fortast. Magnus RX7! Ska se om det finns några fler bilder, kanske med sämre kvalitet (suddigare)? Blir till kvällen när jag kommit hem. om jag förstod racerapporten rätt (på tyska) på Youngtimers hemsida (www.youngtimer.de) så vann den gula Porschen som ligger två på bilden. Han som ledde gjorde något misstag i någon av de sista kurvorna, om inte min knaggliga tyska spelar mig ett spratt. Trevligt att bilderna uppskattas. Anders |
||||
Får en svårt wankelskadad individ fråga? -Noterade du i minnet om wanklarna gick bra? Kanske lite konstig fråga men vad som händer på wankelfronten ute i europa är aningens suddigt, klart man tar tillfället i akt att höra sig för! Hur det står till på hemmaplan vet jag mycket väl, nu är bara frågan om det är nå'n fart på de utrikiska bilarna???????? Givetvis var en annan lika alert som magnusrx7 beträffande intressanta bilar. Denna missade han! Snyft längst bak i fältet ! _________________ Bert-Åke Blennow Fordonspark: Mazda RX-7 -85. Nissan Primera med brölarfilter, slirande koppling, kass synkring på tvåan och klena drivaxlar. |
||||
Nürburgring VLN race #8, Youngtimer och turistkörning 25-26/9 | 1, 2 >> 6768 besök totalt |