Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
500 besök totalt |
Huvudbromscylinder+ big brake kit
Jag har i dagarna monterat ett big brake kit från Ceika Performance på min Volvo C30. Fram har jag valt 28x300 mm skivor och 6-kolvsok, bak är 25x300 mm skivor och 4-kolvsok. En grej som slog mig så här i efterhand är om man måste byta till en större/bättre huvudbromscylinder. Kanske en dum fråga men jag kan inte släppa tanken på att original kanske inte pallar med min nya bromssetup. Jag har inte provkört bilen än då jag väntar på lite bättre väder. _________________ Niclas Larsson |
||
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||
Det är i första hand kolvarean som styr.
Ökar man kolvarean behöver man normalt sett öka arean i huvudcylindern om den inte ska bottna. Har du diametrar på kolvarna i nya oken och i de gamla går det att räkna på saken. Men det bådar inte gott att leverantören av prylarna inte kan assistera med detta. Inte utan att jag undrar vad mer de inte kan om bromsar, om man får vara lite elak... Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||
Jag har inte hunnit maila dom än. Deras kundservice före/under och efter min beställning har varit mer än proffsig måste jag säga. Detta är en grej som jag kom att tänka på nu under kvällen bör tillägas. Men absolut har du rätt. Dom borde ju ha klart och tydligt skrivit på sin hemsida att huvudbromscylindern kan behöva bytas.
_________________ Niclas Larsson |
||
Jag har gjort liknande jobb på en gammal jagga. 4-kolvs 240 framok, xj6 bakok, huvudcylinder från en golf mk3, servo från Nissam micra och hemma svetsat pedallänkage. Allt special
![]() Om kolvarean inte skiljer jättemycket mellan original och det nya kitet skulle jag prova om det fungerar bra. Om pedalen känns mjuk och det är långt slag är nog huvudcylindern för liten. Sen är det ju balans fram och bak också, sitter det en begränsare till bakbromsarna? Finns rätt mycket att läsa på nätet, här är en länk: https://www.joesracing.com/master-cy Läser man på lite är det inte så komplicerat och det är inte heller svart eller vitt om det fungerar eller inte. Dock vill du ju ha en förbättring av ditt bromskit så någorlunda rätt är bra. _________________ Karl Vestgöte |
||
Re:
_________________ Niclas Larsson |
||
Att leverantören inte kan säga vad det blir för cylindrar till alla byggen, har jag full förståelse för.
Men om det är ett kitt till en specifik bil.... så kanske man borde ha ett hum ? Provräkna på originalgrejorna, som träning och se vad du får för värden och pedaltryck. Pedaltrycket är lite svårt att förstå vad man ska lägga sig. En svensonbil kan ha ganska lågt pedaltryck inklusive servo.......... medans i en ren racebil trampar du lätt 100kg. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||
Re:
Jag har mailat dom precis och ställt frågan. Jag ska sitta lite ikväll och räkna på allt sammans. _________________ Niclas Larsson |
||
Re:
Precis! Det finns dock en risk - du får större inverkan på om torpedväggen är vek och att grejer rör på sig eftersom du behöver mer kraft för samma tryck.... Det gör också att du i de flesta fall får mer broms bak (eftersom högre kraft då flyttas över till bakre kretsen --> högre tryck i bakre kretsen). Känslan i pedalen blir dock trevligare och ofta har man ju en ABS som tar hand om bak-kretsen ändå. _________________ Henrik Eriksson Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet! |
||
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
500 besök totalt |