Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
2 besök senaste veckan (468 totalt) |
Billiga fälgar och bankörning
Hej allihop, Jag har köpt mig ett par rätt billiga IMAZ fälgar till min Trophy 300 som jag personligen tycker är riktigt snygga. Funktionaliteten var inte det primära men jag vill också kunna rasta bilen på bana någon gång utan att vara orolig. Har börjat ifrågasätta mitt val av fälgar och har funderat på att lämna tillbaks dem. Är jag lite väl drastisk? Det handlar om några enstaka bandagar per år i måttligt tempo med gatdäck (conti sportcontact 6). Hur hade ni resonerat? Vet att detta har förmodligen diskuterats, men jag hittar inte så mycket vid en sökning! _________________ Bojan Stankic |
||
Re: Billiga fälgar och bankörning
jag kör långlopp med billiga fälgar, och har rätt billiga på räsern nu med (den är god för mantorp på strax under 1:30). Det beror nog lite på design, vikt på bil och vilken attack du tar curbs med. Samt hur rädd du är om bil och liv (dvs har du en säker bil?) _________________ Tord Ringenha11 |
||
Oavsett priset på fakturan så är det en bra rutin att knacka på fälgekrarna (tex med ett träskaft på en hammare) och lyssna efter sprickor, några tillfällen per år när man ändå har hjulet löst.
Det blir så tråkigt när ekrarna ryker, och det sker oftast på fel ställe. |
||
Personligen skulle jag inte oroa mig att köra på billiga fälgar så länge jag undvek curbs och gatdäck gör ju saken ännu lite bättre.
Men jag skulle fundera på om designen ser någorlunda stark ut, en billig fälg med en väldigt smäcker/tunn design skulle jag undvika. Och jag skulle inspektera fälgarna då och då efter sprickor för säkerhets skull. _________________ ![]() |
||
Hållbarhet behöver inte stå i proportion mot pris.
Svindyra racefälgar brukar tvärtom ha en klart begränsad livslängd, men är oftast lätta då i gengäld. _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata) Porsche 931 -79 |
||
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
2 besök senaste veckan (468 totalt) |