Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Billiga fälgar och bankörning
468 besök totalt
BStankic
Göteborg
Här sen Mar 2016

Trådstartare

Hej allihop,

Jag har köpt mig ett par rätt billiga IMAZ fälgar till min Trophy 300 som jag personligen tycker är riktigt snygga. Funktionaliteten var inte det primära men jag vill också kunna rasta bilen på bana någon gång utan att vara orolig.

Har börjat ifrågasätta mitt val av fälgar och har funderat på att lämna tillbaks dem. Är jag lite väl drastisk? Det handlar om några enstaka bandagar per år i måttligt tempo med gatdäck (conti sportcontact 6). Hur hade ni resonerat?

Vet att detta har förmodligen diskuterats, men jag hittar inte så mycket vid en sökning!

Ekerö
Här sen Jun 2004

Re: Billiga fälgar och bankörning

BStankic skrev:
Hej allihop,

Jag har köpt mig ett par rätt billiga IMAZ fälgar till min Trophy 300 som jag personligen tycker är riktigt snygga. Funktionaliteten var inte det primära men jag vill också kunna rasta bilen på bana någon gång utan att vara orolig.

Har börjat ifrågasätta mitt val av fälgar och har funderat på att lämna tillbaks dem. Är jag lite väl drastisk? Det handlar om några enstaka bandagar per år i måttligt tempo med gatdäck (conti sportcontact 6). Hur hade ni resonerat?

Vet att detta har förmodligen diskuterats, men jag hittar inte så mycket vid en sökning!

jag kör långlopp med billiga fälgar, och har rätt billiga på räsern nu med (den är god för mantorp på strax under 1:30). Det beror nog lite på design, vikt på bil och vilken attack du tar curbs med. Samt hur rädd du är om bil och liv (dvs har du en säker bil?)

Göteborg
Här sen Mar 2016

Trådstartare
Det är en Megane RS Trophy 300 (inte supertung, men inte superlätt heller). Eftersom det är bara hobbykörning utan tidtagning så ser jag inte anledningen till att köra hårt på curbs mm.

Fixhult
Här sen Apr 2004

Oavsett priset på fakturan så är det en bra rutin att knacka på fälgekrarna (tex med ett träskaft på en hammare) och lyssna efter sprickor, några tillfällen per år när man ändå har hjulet löst.

Det blir så tråkigt när ekrarna ryker, och det sker oftast på fel ställe.

Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Personligen skulle jag inte oroa mig att köra på billiga fälgar så länge jag undvek curbs och gatdäck gör ju saken ännu lite bättre.

Men jag skulle fundera på om designen ser någorlunda stark ut, en billig fälg med en väldigt smäcker/tunn design skulle jag undvika.

Och jag skulle inspektera fälgarna då och då efter sprickor för säkerhets skull.

Göteborg
Här sen Mar 2016

Trådstartare
Ja de ser rätt robusta ut:

Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006

Hållbarhet behöver inte stå i proportion mot pris.
Svindyra racefälgar brukar tvärtom ha en klart begränsad livslängd, men är oftast lätta då i gengäld.

Porsche 924 -79 (busbil för gata)
Porsche 931 -79
Citera
Skruva banåkabil
468 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande