Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
1, 2, 3, 4 >> 9 besök senaste veckan (4474 totalt) |
Billigare insprutning. Vem har erfarenhet av Italienska ABE
Hej alla bilbyggare Jag är väll inte den enda här som tycker att ECU sprut och tändning kostar för mycket. Vem har erfarenhet av Italienska ABE King ECU eller annan budget ECU? Själv avser jag att bygga med Volvo B6304 motor och vill inte lägga mer än 10k för sprut och tändning. Men kostnaden för sprut och tändning hamnar tyvärr på runt 25k för MaxxECU och runt 20k för VEMS inklusive kabelhärva med bredbands-lambda. Därför har jag sökt efter billigare alternativ utomlands och hittat en ABE MP48 6-cylinder ECU på Aliexpress för 1543kr och AEB King OBE 5/6/8 cyl. ECU för 138,37 EUR hos LPG Auto i Polen som också har KME Nevo Plus 6-cyl ECU för 127,67 EUR och många fler billiga ECU. https://www.lpg.auto.pl/en/index.php Har någon erfarenhet av Italienska ABE King ECU eller annan budget ECU och av Polska LPG Auto? Är det någon som vet varför www.abe.it inte fungerar, vad som hänt med italienska ABE och vad skillnaden är mellan ABE och ABE King? ![]() _________________ Nils Carlsson |
||||||
Tips från höften typ:
https://speeduino.com/home/ Jag tänker kolla mer på detta till hojen framåt höstkanten _________________ /mvh Stefan Björklund Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit! F1-bärgare |
||||||
Re:
Finns schyssta färdigbyggda versioner typ ua4c seafox, körs i tunerstudio som många kan hantera, och en stor och hjälpsam Community. Kommer släppas en till batch av den nya DropBear som klarar 8 cylindrar sekventiellt och har en del mer features, men då får man vara på hugget. _________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||||
Re:
Går i samma tankar själv! Har för övrigt VEMS till bilen nu. Tidigare Megasquirt (bara sprut, ingen tändning) Mitt VEMS med kablage och bredbandslambda hamnade på cirka 10k, om jag minns rätt (inget begagnat) _________________ Roger Näslund Datsun 240Z -73 Blivande banbil Datsun 280ZX -80 Sommarbil Ford Probe GT -93 Såld |
||||||
En sak att tänka på, är språket.
Jag har haft lite med Franska sprut av toppmodell att göra. Helt obegripligt. Och ställer man om till Engelska.... blir det ännu värre.... _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
Re: Billigare insprutning. Vem har erfarenhet av Italienska
Eftersom jag inte vet ditt exakta behov så behöver det inte bli så dyrt, Maxxecu Mini med grundkabelhärva kostar 6200:-. _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||||||
Tänkte du mappa det i bänk, eller kan du mappa det själv på landsväg?
Bänktid kostar rätt mycket pengar. Om ingen kan mjukvaran sedan innan, får du antingen betala lärotid via bänken eller så kan du riskera att få en motor som "inte blev riktigt bra". En egen erfarenhet; Jag kör DTA. Mappade i bänk och stötte på problem. Eftersom mapparen inte hade djupare kunskaper i sprutet, så ringde vi DTA i Storbrittanien. De kopplade upp sig 20 minuter senare via teamviewer, körde diagnos när motorn var igång och ringade in att det var Lambdasonderna det var fel på. Kostnadsfritt. ![]() Samma visa för ett tag sedan när vi skulle starta upp motorn första gången. Ett samtal till dem, de gick igenom inställningarna och hittade några mindre fel jag gjort. Vips så skuttade motorn igång. Inte världens bästa hårdvara, men tillräckligt bra i kombination med extremt bra support skulle jag säga. |
||||||
Re:
Jag har fått känslan att Maxxecu inte vill svara på frågor direkt från köparna utan det skall tas av återförsäljarna _________________ Nisse Holmgren Umeå ![]() |
||||||
I min City sitter ett ECU Master sprut, ett Classic. Styr 6 cylindrar med bränsle/tändning, inbyggd bredbands lambda controller m.m. Går hitta för ca 8500:-
Jag har knappt startat bilen sedan köp men supporten sägs vara bra och sprutet enkelt att förstå och mappa. Jag har som sagt ingen egen ergarenhet av just detta men av vad du säger låter det som att det skulle kunna vara ett gångbart alternativ? https://www.overtake.se/webshop/elek https://www.speeding.nu/c/motorstyrn _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||||
Re:
Ok, jag gick bara på vad Maxxecu själva skriver om Street:
Sport kostar 8500:- för motsvarande kit och där kan du få det sekventiellt:
Det var mest att du skrev att Maxxecu kostar ~25k jag reagerade på, ett Sport är 16,5k ifrån det. ![]() _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||||||
Re:
Jag är sjukt nöjd med Maxxecu support, men om man förstår vad Natte har byggt upp och vilken volym på prylar som levereras så förstår jag att det är svårt att ha direkt kontakt med alla potentiella kunder, och han har valt att använda återförsäljare. Det finns dock ett stort community om man vill bolla idéer och tankar: https://www.facebook.com/groups/4454 _________________ Tord Ringenha11 |
||||||
Re:
+1 på den, riktigt prisvärt sprut! _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||||
Re:
Det ÄR Natanael alltså ägaren av MaxxEcu som svarar dig i e-mail när du kontaktar deras support. Alltså samma person som programmerat Mtune programmet och kan allt om det. (hur många andra sprut kan du pratat direkt med konstruktören?) Däremot om du köpt av någon ÅF så är det deras uppgift att hjälpa dig i första hand.. Men det betyder inte att du inte får hjälp utav MaxxEcu supporten, jag har mailat mycket till honom trots att databoxen inte köptes direkt från dom. Sen har du Facebook sidor där du kan få massa svar och hjälp. Sen ska ni tänka så här: Databoxen är bilens hjärna som ska ta hand om allt och sitta där för evigt, alltså det är ingen slit detalj och den kan även flyttas med till nästa bil eller säljas. Och att då köpa något okänt som ingen kan, det blir dels svårt med hjälp samt sprutet är inte värt ett öre vid försäljning. Sen kan man fundera på alla som lägger massor av pengar på fälgar,däck,bromsar,turbo's osv. men när det kommer till databoxen ja då får inte den kosta något? Så snåla aldrig på databoxen utan lägg mest pengar på den och snåla på resten.. _________________ Martin Ehrsson RS8 ![]() Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||||
Hej igen Marcus
Priset du anger för MaxxECU Sport är bara för boxen. Sedan tillkommer en ny kabelhärva för Volvo T5 som inte finns enligt MaxxECU support, bredbands lambda, obligatorisk uppgradering av tändspolar, tillägg för 6 cylindrar och grund maping. Då blir prislappen 20900kr. Därtill kommer kostnaden 1000kr för en ny bränslepump och begagnade spjällhus från Triumph eller Suzuki MC minst 5000kr i Sverige. Det blir minst 25k för sprut och tändning viket jag tycker är för mycket. _________________ Nils Carlsson |
||||||
Re:
Men du behöver ju kabelstam, lambda sond, bränslepump, tändspolar m.m.m.m. också till andra sprut? Eller har du hittat något plug and play komplett för under 10k? Och har du kollat pris på mappning av det okända spruten du tittar på? (är det ens någon som kan/vill mappa dessa?) Jag lyckades lära mig MaxxEcu själv med lite support och mappade det mesta själv, har sedan bara tagit hjälp med finliret. Jag byggde även egen kabelhärva med den som ingår, alltså 12600kr får du ett sport inkl kablar och lambda sond. Och då ingår gratis uppdateringar, gratis support, gratis start mappar osv. _________________ Martin Ehrsson RS8 ![]() Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||||
Hej Martin
Jag utgår från en komplett Volvo B6304F2 motor i gott skick med alla tändspolar och givare kvar. Väljer jag MaxxECU tvingas jag köpa nya tändspolar för 600kr/st. på grund av att MaxxECU inte klarar att driva passiva tändspolar vilket VEMS ECU och många andra ECU gör. När jag frågade MaxxECU support om de hade en kabelhärva för Volvo B6304 motorn fick jag till svar: "Vi har inget färdigt där, det är flying lead som gäller." . När jag därpå frågade om vilka kontaktdon MaxxECU Sport har fick jag till svar: "Molex CMC heter det, men det kräver 3st special crimpverktyg, de kostar cirka 5000:+/st. När man gör ett sk "engine swap" är det egen kabelhärva som gäller, allt annat är fultrix.". Att man får till svar från supporten att måste köpa 3st specialverktyg för över 15k för att tillverka en egen kabelhärva i stället för att köpa deras inte ens halvfärdiga "flying lead" är naturligtvis rena nonsens. Jag måste påminna er alla om att jag öppnade tråden "Billigare Insprutning" för att samla in erfarenheter från billigare ECU än just MaxxECU och VEMS ECU som många här uppenbart tycker är för dyra, inte för marknadsföring av dessa. _________________ Nils Carlsson |
||||||
Re:
Okej, när dom gör kabelhärvorna så använder dom nog dyra verktyg, men du behöver inte pressa molex kontakten för kablarna sitter redan fast där om du köper flying lead härva, sen kan du återanvända kontakter på din original härva och montera på denna härva med ett Biltema verktyg eller skarva ihop, antar du dragit kablar till lysen och annat så detta bör du klara själv? eller är du ute efter färdig byggt? Jag antar dina spolar saknar tändmodul och antingen kan du köpa separat modul för några hundralappar eller köpa spolar med inbyggd, tex, VAG spolar för 2-300kr/st, vet ej vad det är för spolar du nämner för 600kr/st? Jag har ingen koll på den Volvo motorn. Jag förstår att du vill hitta något billigt, MEN tänkte du mappa själv? Antar inte då du räknade in kostnad för det ovan, så då kan du ju inte köpa vad som helst.. Sen gäller det ju att det du köper klarar alla dina givare osv. och kan göra det du tänker göra med motorn. Så prata med dom firmor du tänkte låta mappa bilen och fråga om det billigaste sprutet dom kan mappa för din motor. Eller hade du tänkt att lära dig mappa själv? _________________ Martin Ehrsson RS8 ![]() Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||||
Tack Martin
Vist är det så att man inte behöver köpa specialverktyg för över 15k för att tillverka en egen kabelhärva med Molex 64320-1318 - CMC kontaktdon. Det är arrogansen hos MaxxECU supportern som gör mig förbannad med tanke på att de ändå är dyrast. Man kan köpa specialverktyg av hög kvalitet för att pressa Molex 64320-1318 - CMC kontaktdon bl.a. på Amazon under 500kr och själva kontaktdonen på AliExpress för runt 50kr inklusive frakt och moms. Tändspolarna på Volvo B6304F2 motorn är 6 st. En för vart tändstift och kallas passiva tändspolar. MaxxECU Sport saknar drivdon för dessa och kräver därför byte till aktiva tändspolar typ VAG. De kan som du påpekar köpas för runt 300kr/st. men köper man MaxxECU Sport med kabelhärvan till Volvo T5 med tillvalet för T6 tvingas man betala 600kr/st. Det är mycket man tvingas lära sig när man har att göra med arroganta tillverkare och leverantörer som försöker "pungslå" sina kunder till sista kronan. Därför kan det inte vara fel att lära sig att göra mapingen själv om man kan spara över 10k på det och dela kunskapen här på Rejsa.nu Syftet med min tråd "Billigare Insprutning" är just att dela sådana erfarenheter från billigare ECU som den här Centrala KME NEVO plus-6 komputer för 90 EUR i Polen https://nagaz24.com/centrala-kme-nev Sverige är faktiskt inte världens mittpunkt ![]() _________________ Nils Carlsson |
||||||
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
1, 2, 3, 4 >> 9 besök senaste veckan (4474 totalt) |