Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Vem bygger kopplingar?
472 besök totalt
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006

Trådstartare
Vem bygger kopplingar?

Gatbusbilen, en Porsche 924a, har fått en stressfläkt och min nya uppgraderade koppling från Spec vill inte vara med. Tydligen försöker jag köra minst 100 Nm för mycket genom den.

Finns det någon som bygger vassare lameller och eller kan modifiera en tryckplatta?

Porsche 924 -79 (busbil för gata)
Porsche 931 -79
Citera
Mange K
stockholm/järfälla
Här sen Apr 2005

Dli teknik borde kunna få till nåt åt dej

Golf sportscombi
Vw Arteon sb
RS4 4.2 raggarbil...såld
Citera
Joakim.S
Nacka
Här sen Nov 2003

Är det 225mm?
I vilket fall så finns det någon typ av fiberlamell som tål mer vrid borde även finnas till 215mm , har hört att Spec kopplingar är i princip sämre än originalet så plockar du isär den så provtryck tryckplattan

safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006

Trådstartare
Re:

Joakim.S skrev:
Är det 225mm?
I vilket fall så finns det någon typ av fiberlamell som tål mer vrid borde även finnas till 215mm , har hört att Spec kopplingar är i princip sämre än originalet så plockar du isär den så provtryck tryckplattan

215 mm är det. 307 Nm ska den visst klara, den höll för 335 (på hjulen) så jag kan väl inte klaga egentligen, visste inte att motorn skulle leverera 400+ Nm vid 1.2 bar och jag hade inte tänkt sluta vid 1.2. Men växellådan kanske är lika glad för det.
Kanske bara ska låta det vara och gå över på 931 låda och koppling.

Vad använder du för koppling?

Porsche 931 -79
Citera
Joakim.S
Nacka
Här sen Nov 2003

Använder en sporttryckplatta och sinterlammel 225mm, hade först fiberlamell höll för 450 nm men vågade inte chansa

Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004

Re:

safe skrev:
Joakim.S skrev:
Är det 225mm?

215 mm är det. 307 Nm ska den visst klara, den höll för 335 (på hjulen) så jag kan väl inte klaga egentligen, visste inte att motorn skulle leverera 400+ Nm vid 1.2 bar och jag hade inte tänkt sluta vid 1.2. Men växellådan kanske är lika glad för det.

Då behöver du väl även byta ut din nyrenoverade torsionstub, finns ju lite lösningar till turbokopplingen som borde funka bra. Men det kanske går att lösa med nuvarande setup, 335Nm på hjulen känns ändå ganska mycket, och du har "bara" deras steg2+.

Min snabbgoogling säger att raceboy använde spec3+ specad för 400Nm i sin föredetta turbokonverterade 924.

Dutchpug "project black" körde modifierad orginaltryckplatta med nån oklar lamell till, fixat av lokal firma, han hade ju kräm i maskin så det räcker och blir över

Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006

Trådstartare
Re:

Cédric skrev:
safe skrev:
Joakim.S skrev:
Är det 225mm?

Då behöver du väl även byta ut din nyrenoverade torsionstub, finns ju lite lösningar till turbokopplingen som borde funka bra. Men det kanske går att lösa med nuvarande setup, 335Nm på hjulen känns ändå ganska mycket, och du har "bara" deras steg2+.

Min snabbgoogling säger att raceboy använde spec3+ specad för 400Nm i sin föredetta turbokonverterade 924.

Dutchpug "project black" körde modifierad orginaltryckplatta med nån oklar lamell till, fixat av lokal firma, han hade ju kräm i maskin så det räcker och blir över

Jo, det tar emot att plocka ur den renoverade torsionstuben och det drar ju med sig grejer att byta ut drivlinan.
Spec säger att jag behöver deras 3+, saker man borde tagit reda på innan... Försökte fråga dem om det var samma tryckplatta på 2 och 3 bara annan lamell men det svarade de inte på.
Jo, jag läste att Dutchpug modifierade original plattan till 600Nm, jag funderar om det går att göra något liknande här hemma, eller bara en fjädrad sinter lamell. Men det finns ju inte mycket färdigt till en 924a!

Porsche 931 -79
Citera
Joakim.S
Nacka
Här sen Nov 2003

Titta på Dli hemsida och jämför kopplingar med vanlig lamell mot sinterlamell, den klarar väldigt mycket mer, jag skulle ringa dom

safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006

Trådstartare
Re:

Joakim.S skrev:
Titta på Dli hemsida och jämför kopplingar med vanlig lamell mot sinterlamell, den klarar väldigt mycket mer, jag skulle ringa dom

Blir nog så imorgon.

Porsche 931 -79
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004

Re:

safe skrev:
Joakim.S skrev:

Blir nog så imorgon.

Ja det är ju bara testa, kanske är ett enkelt problem för dom att lösa. Ddesign verkar ju ha bra priser på spec kopplingar, som backup annars. Du har ju både 3+ och 4+ kvar i stegen om du vill ha nåt med fjädrar lamell.

Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006

Trådstartare
Jag pratade med DLI i dag.
Han kunde nog hjälpa mig med antingen något special, men då får man anpassa svänghjulet till det. Alternativt en stum sinterlamell till min befintliga tryckplatta.

Det sista låter inte så trevligt på en bil som ska fungera på gatan.
Det första blir lite mycket jobb just nu.

Den får nog gå som den går just nu, bilen rör på sig rätt bra. Uppgradera till turbo prylar och få kraftigare koppling till vintern.

Porsche 931 -79
Citera
Skruva banåkabil
Vem bygger kopplingar?
472 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande