Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
685 besök totalt |
Krängningshämmare
Hej. Behöver ett utlåtande från expert på min fundering. Jag bygger (så sakta) en bil för lite banträffar och klubbkörningar på bana. En liten lätt framhjulsdriven bil. ( Midas Gold). Bilen har coilovers runt om. Krängningshämmare fram. Quaife diff i växellådan. Vad jag har läst så fungerar diffen jättebra, så länge båda hjulen är i asfalten. Om innerhjulet lyfter så går kraften över till det fria hjulet, och visst då tappar man drivningen och hjulet kommer ner igen. Men inte helt optimalt. Har fundering på att om jag köper en krängningshämmare till bakvagnen så bör det motverka att drivhjulet lyfter. Tänker jag rätt, kan det bidra till någon oönskad effekt på uppträdandet av bilen. Ökad understyrning eller liknande? _________________ patrik nilsson |
||||
Är nog mest ett problem om du kör hårt på curbs med mycket drivning på framhjulen. Men som du säger så minskar en rollstyvare bil krängningen och därmed problemet. Om bilen är understyrd så är mer krängare bak bra eller byta fjäder. Du kommer få en mer överstyrd bil med krängare bak vilket kan hjälpa till instyrningen.
Jag har inte upplevt nått problem med Quaife diff på min framhjulsdrivna bil, den driver på klart bättre jämfört med öppen diff. Hade man tävlat i racing där hade jag nog valt lamelldiff istället. _________________ ![]() Renault 5 GTE -88 |
||||
Hej.
Tack för ditt svar, det är i samma bana som jag tänkte. Min bil bygger på Mg Metro Turbo, men utan turbon. Från fabrik så hade dessa bilar, både MG Metro Turbo och GTA en krängningshämmare bak. Men när man använde delarna till Midas så tog man bort denna. Med lite trix så ska det nog gå att få plats med en. Tror att jag kommer att montera en. _________________ patrik nilsson |
||||
_________________ Crister Borg Alfa Romeo 155 TS -95, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=119773 SAAB 96 Ninja, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1744165#1744165 |
||||
Re:
Var tvungen att googla, släkt med Mini Marcos på något sätt ser det ut som? De var väl byggda på hundkojebas eller är jag ute o cyklar nu? Ser ut som Midas har fixat puckelryggen från Marcosen ![]() ![]() _________________ ![]() |
||||
Re:
Byggd på MG Metro tror jag men så kommer jag ihåg dom! Vi väntar med spänning på trådstartaren! 😃 _________________ Crister Borg Alfa Romeo 155 TS -95, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=119773 SAAB 96 Ninja, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1744165#1744165 |
||||
Hej.
Oj är min lilla bil så att någon vill läsa om vad jag hittar på. Finns det ett intresse så kan jag skriva en rad eller två. Men mitt bygge går sakta, så förvänta er inte att det blir uppdateringar hela tiden. Bilen blir inte en ren ban åkar bil. Tanken är att kunna köra en vända på små roliga vägar, ta den till jobb någon gång. Men att även köra någon bandag och klubb tävling ( MSCC ). Vilken del av forumet passar bäst att skriva i? _________________ patrik nilsson |
||||
Re:
JAAAAAAA! 😃 Jag har en bil med liknande spec. Den ligger i "våra rejs och banåkarbilar" men känns det bekvämare så lägg den i "andra projekttrådar"! _________________ Crister Borg Alfa Romeo 155 TS -95, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=119773 SAAB 96 Ninja, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1744165#1744165 |
||||
Förra sommaren fick jag en tanke om krängare till min Seven. Alla sa jag hade fel och att man inte kunde göra så. Säkerligen har dom alla rätt men jag ville ändå prova. Gjorde alla fel man inte ska göra. Kapade krängare, svetsade ihop igen, blandade material och hoppade över droplinks.
Vad blev resultatet då..... Kapade 4 sekunder i challengebanan, fick bättre balans i bilen och den blev roligare att köra på vanlig väg. Så vad vill jag ha sagt med detta. Jo, lyssna inte på allt man inte kan göra utan våga prova. Det värsta som kan hända är ju att alla förståsigpåare fick rätt och du lärt dig något. Prova, ut och kör, bygg om igen och ja du fattar ![]() Go for it ![]() _________________ Jonas Jonsson "Kör mest men inte snabbast" Kommentera gärna |
||||
1 så säger jag krängingshämmare alla dar i veckan....
Då dåde bak och fram. Sen räknar jag först så jag ser jag är i bollplanket rätt i styvhet på fjärdar och krängare. Ja man kan bara prova Då får man prova till fa... kommer och hämtar än ![]() _________________ Johan Sjölinder |
||||
Re:
Klart man kan svetsa i en kränghämmare. Det är ju inte så att den kommer röra sig så mycket att den smäller av. Det går ju att mäta upp den man gjort, när man är nöjd.... och göra en ny, när man tycker man har tid med det. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Re:
Det är klart! Udda och ovanliga bilar de roligaste projekten. Krängare både fram och bak är nog att föredra (utan att veta något om din bilmodell). Men jag skulle inte leta problem innan jag visste att de fanns och vart. Skulle börja köra och se vart problemen uppkommer. Om jag förstår torsendiff rätt så måste det finnas motstånd på bägge hjulen för att de ska börja låsa upp, men när de låst så håller de i. _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata) Porsche 931 -79 |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
685 besök totalt |