| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Demontera servopump permanent - ska kuggstången tömmas?
|
1, 2 >> 4066 besök totalt |
|
Eftersom jag inte får tag på någon "manuell" kuggstång funderar jag på att helt enkelt plocka bort pump m m och plugga den kuggstång jag har. Ska jag (1) tömma den helt och bara plugga igen dem, (2) låta oljan vara kvar och göra en bypass, eller något annat? Det kommer att bli duktigt trögt eftersom utväxlingen på min är högre än på de "manuella"; jag ska testa med att först bara ta av remmen, men det får vänta tills gipset på min arm är borta. Skälet till att jag vill göra detta är lättning - inget annat. Jag gissar att servopump, fästen, slangar och olja väger 5-6 kg. _________________ Dennis Kullman Miata -93 clubräser Lotus Exige S240 2010 |
||||||||
|
Vi har kört med dränerad servostyrväxel i snart två säsonger. Det är bara pluggad med lite vulktejp runt skruvarna för banjoanslutningarna
Kanske inte den mest seriösa konverteringen, men det var en snabb nödlösnig. Ratten kändes som en död sill med servot inkopplat.
Kanske dags att byta vulktejpen. Den brukar inte gilla olja.
_________________ Lotus Exige S1 // Pontus Borg |
||||||||
Dränerat alltså - gott. Då kör vi på det.
Har du någon koll på hur mycket det ni plockade av vägde - för det sitter väl inte kvar? Nu är det ju inte likadana bilar, men ändå... _________________ Dennis Kullman Miata -93 clubräser Lotus Exige S240 2010 |
||||||||
Menar du att motståndet blir mindre utan pumpen? Du har alltså oljan kvar? _________________ Dennis Kullman Miata -93 clubräser Lotus Exige S240 2010 |
||||||||
Man kan nog enkelt bara tappa ur oljan, risken om man sedan kör utan bypass är man får in skit i styrväxels servodel och sedan är den kass för all framtid. Om man pluggar hålen får man en fjädringsverkan av luften som trycks ihop, med bypass slipper man detta. Vi körde med lite vulktejp med ett litet hål så att vi inte får in allt för mycket skit. _________________ Christian Merheim
- There are places were only a racecar can take you - |
||||||||
Ja - helt rätt
_________________ Dennis Kullman Miata -93 clubräser Lotus Exige S240 2010 |
||||||||
Vill man ta steget upp från vulktejp så måste man ju inte direkt sikta in sig på stålspunna slangar med pressade kopplingar (fast det är ju attans stiligt ) . I detta fall går det ur en teknisk synvinkel lika bra med enklaste sortens nippel, slangklämma och oljebeständig slang. Jag vet jag man köper sånt till rimliga pengar.....
_________________ Pär Hylander |
||||||||
Jag tror vi tryckte in en slang med en ända i vardera hålet först, men den ramlade ut. så det fick bli ventilerad vulktejp. Det finns en poäng att vara lite rädd om servot för den dag man vill köra med 17" 255 slicks med 8 graders caster och 30mm spacers så kanske man vill köra med servo. _________________ Christian Merheim
||||||||
|
Men vänta nu!
Själva servofunktionen bygger väl på att man öppnar små ventiler genom rattstångens vridning. Ju högre moment desto mer öppnar ventilerna. På min 924 har jag monterat en gammal servostång. När jag hade den på "operationsbordet" så tyckte jag att det naturliga och nödvändiga glappet i ventilfunktionen inte skulle hjälpa mig att få bättre varvtider. Jag halade fram TIGen och stelopererade genast! |
||||||||
Yupp. brukar vara en liten torsionsstav man vrider på så öppnas ventilerna mer destu mer vriden torsionsstaven blir. Vi provade hur mycket det kändes och tog beslutet att man inte kände någon stärre skillnad. Men det kanb säkert skilja från olika typer av servon. Steloperering är troligtvis det mest rätta, en riktig Utzon m.a.o. _________________ Christian Merheim
||||||||
|
Via en Spec Miata-länk från Niklas hittade jag ett "ombyggnadskit" från servo till utan servo: det består av två för jänkarna exotiska pluggar; en M14x1,5 och en M16x1,5.
_________________ Dennis Kullman Miata -93 clubräser Lotus Exige S240 2010 |
||||||||
|
Är också lite sugen på att laborera med servon. Om man bogserar bilen eller rullar utan påslagen motor är den alldeles för tung att styra.
Ska försöka få lite struktur på mina frågor, de kanske delvis redan är besvarade i tråden... 1. Om man tar bort remmen, blir bilen mindre tungstyrd än i senariot beskrivet ovan (att rulla med avstängd motor)? 2. Om man tappar ur oljan och tar bort slangar + pumpen och ev. pluggar anslutningarna i styrväxeln, blir bilen ännu mindre tungstyrd då? 3. Har ni olja kvar i styrväxeln med denna "by pass" opertation? Eller är det bara för att förhindra att skit kommer in i styrväxeln som slangen sitter där? 4. Såg nåt om fjädringsverkan om man pluggar hålen utan by pass, syftar denna fjädringsverkan på att ratten vill tillbaka till mitten när man är i ändlägena? Eller vad innebär fjädringsverkan? |
||||||||
|
Min pump försvann vid motorbytet men allt annat sitter kvar, behållare, slangar osv. Slangarna har jag bara kopplat ihop (där pumpen egentligen skulle suttit) har nog en del olja kvar...
Men jag upplever styrningen som riktigt jobbig nu då den vill tillbaka till mitten med väldig kraft nr man svänger... iof är det ju fel att jämföra med när man hade pumpen inkopplad men iaf ;) Frågan är ju om man det blir bättre om man moddar lite eller om det är såhär det kändes när man inte hade servo... mvh _________________ Joel Boberg |
||||||||
|
Niklas Frisk hittade denna guide hos Flyin' Miata
Man går steget längre än att bara tömma och plugga... Så nu blir det till att bygga om
http://flyinmiata.com/tech/depower.p _________________ Dennis Kullman Miata -93 clubräser Lotus Exige S240 2010 |
||||||||
|
Enligt Keith på Flyin' Miata så ska tydligen den kvarvarande oljan dämpa kommunikationen lite.
Men har man lagt ner lite arbete så är man nog inte direkt objektiv i bedömningen (speciellt eftersom han saknar en omodifierad tömd servostång att jämföra med). Att pumpa ur vätskan och sen montera en cirkelslang/plugga är ju en början som inte innebär att man behöver montera ner hela kuggstången. Edit: korrigerat för förståelse... |
||||||||
Niklas Falk ska det vara - Niklas Frisk har (hade?) också miata, men...
Sorry, Niklas... _________________ Dennis Kullman Miata -93 clubräser Lotus Exige S240 2010 |
||||||||
Nu har jag i af plockat bort pump m m. Vägde förresten ca 5 kg (inklusive järnklumpen till fäste i blocket). Får se hur radikalt resten blir... Lägger upp ett par bilder i tråden om min bil. _________________ Dennis Kullman Miata -93 clubräser Lotus Exige S240 2010 |
||||||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
1, 2 >> 4066 besök totalt |