Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Demontera servopump permanent - ska kuggstången tömmas?
1, 2   >>
4066 besök totalt
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2383


Trådstartare
Demontera servopump permanent - ska kuggstången tömmas?

Eftersom jag inte får tag på någon "manuell" kuggstång funderar jag på att helt enkelt plocka bort pump m m och plugga den kuggstång jag har. Ska jag (1) tömma den helt och bara plugga igen dem, (2) låta oljan vara kvar och göra en bypass, eller något annat?

Det kommer att bli duktigt trögt eftersom utväxlingen på min är högre än på de "manuella"; jag ska testa med att först bara ta av remmen, men det får vänta tills gipset på min arm är borta.

Skälet till att jag vill göra detta är lättning - inget annat. Jag gissar att servopump, fästen, slangar och olja väger 5-6 kg.

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
borg
Lund
Här sen Jan 2003
Inlägg: 374



Vi har kört med dränerad servostyrväxel i snart två säsonger. Det är bara pluggad med lite vulktejp runt skruvarna för banjoanslutningarna Kanske inte den mest seriösa konverteringen, men det var en snabb nödlösnig. Ratten kändes som en död sill med servot inkopplat.

Kanske dags att byta vulktejpen. Den brukar inte gilla olja.

_________________
Lotus Exige S1
// Pontus Borg
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2383


Trådstartare
borg skrev:
Vi har kört med dränerad servostyrväxel i snart två säsonger. Det är bara pluggad med lite vulktejp runt skruvarna för banjoanslutningarna Kanske inte den mest seriösa konverteringen, men det var en snabb nödlösnig. Ratten kändes som en död sill med servot inkopplat.

Kanske dags att byta vulktejpen. Den brukar inte gilla olja.


Dränerat alltså - gott. Då kör vi på det.
Har du någon koll på hur mycket det ni plockade av vägde - för det sitter väl inte kvar?
Nu är det ju inte likadana bilar, men ändå...

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
mks
Stockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 42



Jag kör med bypass:



och jag tror att du kommer dra felaktiga slutsatser om resultatet ifall du bara demonterar remmen.

_________________
Mattias Sjöström
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2383


Trådstartare
mks skrev:
Jag kör med bypass:
och jag tror att du kommer dra felaktiga slutsatser om resultatet ifall du bara demonterar remmen.


Menar du att motståndet blir mindre utan pumpen?
Du har alltså oljan kvar?

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003
Inlägg: 2217



Dennis Kullman skrev:
mks skrev:
Jag kör med bypass:
och jag tror att du kommer dra felaktiga slutsatser om resultatet ifall du bara demonterar remmen.


Menar du att motståndet blir mindre utan pumpen?
Du har alltså oljan kvar?


Man kan nog enkelt bara tappa ur oljan, risken om man sedan kör utan bypass är man får in skit i styrväxels servodel och sedan är den kass för all framtid. Om man pluggar hålen får man en fjädringsverkan av luften som trycks ihop, med bypass slipper man detta.

Vi körde med lite vulktejp med ett litet hål så att vi inte får in allt för mycket skit.

_________________
Christian Merheim

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
FredrikÅ
Skåne
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2638



porschedriver skrev:

Vi körde med lite vulktejp med ett litet hål så att vi inte får in allt för mycket skit.


Vilken skönt praktisk nivå det var på den här diskussionen. thumbs up

_________________
--
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2383


Trådstartare
FredrikÅ skrev:
porschedriver skrev:

Vi körde med lite vulktejp med ett litet hål så att vi inte får in allt för mycket skit.


Vilken skönt praktisk nivå det var på den här diskussionen. thumbs up


Ja - helt rätt thumbs up

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4208



Hur trög blir styrningen egentligen om man bara plockar bort servopumpen?

Min rem slirar bara ändå när R-däcken sitter på

_________________
Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Dennis Kullman skrev:
FredrikÅ skrev:
porschedriver skrev:

Vi körde med lite vulktejp med ett litet hål så att vi inte får in allt för mycket skit.


Vilken skönt praktisk nivå det var på den här diskussionen. thumbs up


Ja - helt rätt thumbs up


Vill man ta steget upp från vulktejp så måste man ju inte direkt sikta in sig på stålspunna slangar med pressade kopplingar (fast det är ju attans stiligt ) . I detta fall går det ur en teknisk synvinkel lika bra med enklaste sortens nippel, slangklämma och oljebeständig slang. Jag vet jag man köper sånt till rimliga pengar.....

_________________
Pär Hylander
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003
Inlägg: 2217



Pär Hylander skrev:
Dennis Kullman skrev:
FredrikÅ skrev:
porschedriver skrev:

Vi körde med lite vulktejp med ett litet hål så att vi inte får in allt för mycket skit.


Vilken skönt praktisk nivå det var på den här diskussionen. thumbs up


Ja - helt rätt thumbs up


Vill man ta steget upp från vulktejp så måste man ju inte direkt sikta in sig på stålspunna slangar med pressade kopplingar (fast det är ju attans stiligt ) . I detta fall går det ur en teknisk synvinkel lika bra med enklaste sortens nippel, slangklämma och oljebeständig slang. Jag vet jag man köper sånt till rimliga pengar.....


Jag tror vi tryckte in en slang med en ända i vardera hålet först, men den ramlade ut. så det fick bli ventilerad vulktejp.

Det finns en poäng att vara lite rädd om servot för den dag man vill köra med 17" 255 slicks med 8 graders caster och 30mm spacers så kanske man vill köra med servo.

_________________
Christian Merheim

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
Utzon
Partille
Här sen Feb 2003
Inlägg: 212



Men vänta nu!

Själva servofunktionen bygger väl på att man öppnar små ventiler genom rattstångens vridning.
Ju högre moment desto mer öppnar ventilerna.

På min 924 har jag monterat en gammal servostång.
När jag hade den på "operationsbordet" så tyckte jag att det naturliga och nödvändiga glappet i ventilfunktionen inte skulle hjälpa mig att få bättre varvtider.
Jag halade fram TIGen och stelopererade genast!

_________________
Peter Utzon
www.utzon.se
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003
Inlägg: 2217



Utzon skrev:
Men vänta nu!

Själva servofunktionen bygger väl på att man öppnar små ventiler genom rattstångens vridning.
Ju högre moment desto mer öppnar ventilerna.

På min 924 har jag monterat en gammal servostång.
När jag hade den på "operationsbordet" så tyckte jag att det naturliga och nödvändiga glappet i ventilfunktionen inte skulle hjälpa mig att få bättre varvtider.
Jag halade fram TIGen och stelopererade genast!


Yupp. brukar vara en liten torsionsstav man vrider på så öppnas ventilerna mer destu mer vriden torsionsstaven blir. Vi provade hur mycket det kändes och tog beslutet att man inte kände någon stärre skillnad. Men det kanb säkert skilja från olika typer av servon.

Steloperering är troligtvis det mest rätta, en riktig Utzon m.a.o.

_________________
Christian Merheim

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2383


Trådstartare
Via en Spec Miata-länk från Niklas hittade jag ett "ombyggnadskit" från servo till utan servo: det består av två för jänkarna exotiska pluggar; en M14x1,5 och en M16x1,5.

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
Henka
Finspång/Linköping
Här sen Okt 2004
Inlägg: 8



Är också lite sugen på att laborera med servon. Om man bogserar bilen eller rullar utan påslagen motor är den alldeles för tung att styra.
Ska försöka få lite struktur på mina frågor, de kanske delvis redan är besvarade i tråden...

1. Om man tar bort remmen, blir bilen mindre tungstyrd än i senariot beskrivet ovan (att rulla med avstängd motor)?

2. Om man tappar ur oljan och tar bort slangar + pumpen och ev. pluggar anslutningarna i styrväxeln, blir bilen ännu mindre tungstyrd då?

3. Har ni olja kvar i styrväxeln med denna "by pass" opertation? Eller är det bara för att förhindra att skit kommer in i styrväxeln som slangen sitter där?

4. Såg nåt om fjädringsverkan om man pluggar hålen utan by pass, syftar denna fjädringsverkan på att ratten vill tillbaka till mitten när man är i ändlägena? Eller vad innebär fjädringsverkan?

_________________
Henrik Karlsson
www.toyotaclubsweden.com
Citera
bobis
Kungsholmen, Sthlm
Här sen Mar 2003
Inlägg: 25



Min pump försvann vid motorbytet men allt annat sitter kvar, behållare, slangar osv. Slangarna har jag bara kopplat ihop (där pumpen egentligen skulle suttit) har nog en del olja kvar...

Men jag upplever styrningen som riktigt jobbig nu då den vill tillbaka till mitten med väldig kraft nr man svänger... iof är det ju fel att jämföra med när man hade pumpen inkopplad men iaf ;)

Frågan är ju om man det blir bättre om man moddar lite eller om det är såhär det kändes när man inte hade servo...

mvh

_________________
Joel Boberg
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2383


Trådstartare
Niklas Frisk hittade denna guide hos Flyin' Miata thumbs up
Man går steget längre än att bara tömma och plugga...
Så nu blir det till att bygga om

http://flyinmiata.com/tech/depower.php

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20319



Enligt Keith på Flyin' Miata så ska tydligen den kvarvarande oljan dämpa kommunikationen lite.
Men har man lagt ner lite arbete så är man nog inte direkt objektiv i bedömningen (speciellt eftersom han saknar en omodifierad tömd servostång att jämföra med).
Att pumpa ur vätskan och sen montera en cirkelslang/plugga är ju en början som inte innebär att man behöver montera ner hela kuggstången.

Edit: korrigerat för förståelse...

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2383


Trådstartare
Dennis Kullman skrev:
Niklas Frisk hittade denna guide hos Flyin' Miata thumbs up
Man går steget längre än att bara tömma och plugga...
Så nu blir det till att bygga om

http://flyinmiata.com/tech/depower.php


Niklas Falk ska det vara - Niklas Frisk har (hade?) också miata, men...

Sorry, Niklas...

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2383


Trådstartare
NiklasFalk skrev:
Enligt Keith på Flyin' Miata sä ska tydligen den kvarvarande oljan dämpa komunikationen lite.
Men har man lagt ner lite arbete så vill man nog inte direkt objektiv i bedömningen (speciellt eftersom han saknar en omodifierad tömd servostång att jämföra med).
Att pumpa ur vätskan och sen montera en cirkelslang/plugga är ju en början som inte innebär att man behöver montera ner hela kuggstången.


Nu har jag i af plockat bort pump m m. Vägde förresten ca 5 kg (inklusive järnklumpen till fäste i blocket).
Får se hur radikalt resten blir...
Lägger upp ett par bilder i tråden om min bil.

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
Ferox
Alvesta
Här sen Jun 2005
Inlägg: 39



> Kullman

Känns som det är dags för lite feedback nu.

Hur blev det till slut? Kan ju skriva allt du tycker om hela grejjen du gjort. Bra/dåligt, värt det eller inte o.s.v.
thumbs up

_________________
Popovic Denis
Citera
Skruva banåkabil
Demontera servopump permanent - ska kuggstången tömmas?
1, 2   >>
4066 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande