Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Skruva banåkabil Bränslepumpsfrågor | 761 besök totalt |
Har inte en aning om hur bränslepumpen fungerar och behöver hjälp att förstå vad som går fel.
Vad jag vet har jag inte kopplat in en bränsletrycksgivare så den styrs inte externt. Jag har en bränsletrycksregulator. Förr startade bränslepumpen när man slog på tändningen. Nu startar bränslepumpen på vad som verkar vara lågvarv så fort FIA-brytaren slås på och när tändningen slås på så går den på högvarv några sekunder åt gången. Sitter det en inbyggd tryckregulator i bränslepumpen eftersom den går på två olika varv? EDIT: Har testat att ändra trycket på bränsletrycksregulatorn men bränslepumpen stannar aldrig helt som den gjorde förr... Jag har kopplat om en massa el så något kan ha gått fel där också... _________________ Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW = NILLET RACING = https://www.ellensagentur.se | http://www.cancerstiftelsen.com |
||||||
Vad för motor/ECU/bränslepump har du? I min Westfield med Saab-motor eller min 944 med Opel-motor fungerar det så här: Från ECU sluts bränslepumprsrelät några sekunder när tändning slås på så det finns ett grundtryck. Efter de sekundrarna så går inte bränslepumpren längre och bränslepumprsrelät är öppet. När ECU känner att motorn går så (signal från vevaxelgivare) så sluter den även bränslepumprsrelät så att bränslepumpen går. För mina bilar så är det bara dumma pumpar, ingen styrning av pumpen som sådan utan den har ström eller inte ström och alltid fullt blås (dvs 12V eller vad nu generatoren ger ) när den har ström. Varför inte testa att byta bränslepumpsrelä? Eller bara mäta när det sluts eller inte sluta, låter mysko att det går hela tiden på lågvarv. Kan pumpen få ström på annat sätt än via bränslepumprsrelät? _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||||||
Har denna: https://parts.westfield-sportscars.c Hmmm, då låter det som att det går fram ström även när tändningen är av. Har kopplat tändningen via egna brytare då tändningslåset verkade strula. Mätte noga så jag borde inte ha kopplat de tre sladdarna fel... Såhär ser elkopplingen till bränslepumpen ut: EDIT: Varför går bränslepumpen med två hastigheter? För mycket motstånd i kablarna via permanent 12V kan man tänka? _________________ Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW = NILLET RACING = https://www.ellensagentur.se | http://www.cancerstiftelsen.com |
||||||
Det finns el-gurus här, så jag kan bara killgissa och berätta hur jag tänker. Det låter väldigt mysko, enligt schemat du la ut så går alltid bränslepumpen när tändningen är på, dvs "Main relay" är slutet och det finns inga andra sätt att få ström. Jag hade börjat så här: Om du mäter på säkringen till pumpen (med säkringen eller sladden till pumpen urdragen så inget går vidare ) vad får du för värden och framför allt NÄR finns det ström där? 12V med tändning på = , någon spänning alls när tändninge är av = . Då vet du om det är "styrningen" till pumpen eller något annat som strular. Är det precis som det ska så kanske det kan vara ett elfel någonstans, typ som på min Westfield där generatorn matar ut +4V bakvägen i elsystemet när huvudströmbrytaren är av? Men det är bara att börja mäta och ta en sak i taget för att kunna utesluta saker. I ditt fall är ju inte ECU eller annat inblandat så det borde gå hyfsat snabbt att förstå vad som händer. _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||||||
_________________ Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW = NILLET RACING = https://www.ellensagentur.se | http://www.cancerstiftelsen.com |
||||||
Nej, elektromekaniska reläer funkar ofta i årtionden utan problem och har så gjort länge.... Vissa saker behöver inte "förbättras". _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo) |
||||||
Vi har en massa sådana på jobbet och jag vill påstå att det är hucket som stucket vilka det är mer bekymmer med...SSR reläna funkar eller funkar inte, vanliga relän så brukar tungorna klibba ihop. _________________ Nisse Holmgren Umeå |
||||||
Jag vet inte om startproblemen är bortbyggda, måste testa hur den beter sig när den är varm. Bytte till SSR för att den skulle kunna dra reläet med låga volt, men kan inte använda det då det går ström igenom så bränslepumpen går, hoppas övriga åtgärder har gett höga volt nu. _________________ Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW = NILLET RACING = https://www.ellensagentur.se | http://www.cancerstiftelsen.com |
||||||
Hej Niklas.
Man kan ju säga att Engelsk männen har sina egna lösningar... SSR reläet hade du monterat i den röda ringen. Tändningslåset gick in på den blåa ringen. Vad var det för relä du använde? //Nisse _________________ Nisse Holmgren Umeå |
||||||
Japp, röd ring=SSR Japp, blå ring=tändning Detta reläet: https://www.speeding.nu/p/motorstyrn _________________ Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW = NILLET RACING = https://www.ellensagentur.se | http://www.cancerstiftelsen.com |
||||||
Sam glad amatörelektriker vet man inte vad ma ska titta på. Jag läste bränslepump och tänkte BINGO... _________________ Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW = NILLET RACING = https://www.ellensagentur.se | http://www.cancerstiftelsen.com |
||||||
I min Westfield har jag hittat 6 reläer: * Till fläkten * till IC-pumpen * jag satte ett för att ge mer "Switched live" till olika saker * Blinkersrelä * Saab-motorns bränslepumpsrelä * Saab-motorns ECU matning när tändning är på. Då är det bara blinkersrelät som är från Westfield... Just nu blundar jag och tänker att det fungerar och gräver inte mer i det tills det är dags att fylla på rök i kablarna. Edit: Jag förutsätter att det finns fler, jag har bara inte hittat dem. _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||||||
Behöver inte vara fler, det är en engelsk konstruktion, tror jag har 3 st...
Bra information, jag önskar jag förstod mig på el så jag inte gått i den fällan... _________________ Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW = NILLET RACING = https://www.ellensagentur.se | http://www.cancerstiftelsen.com |
||||||
Hmmm, det får mig att tänka på mitt ursprungsproblem. Kanske borde ha fler reläer då jag har "voltdykning" vid detta relä om bilen är varm och när startmotor går. _________________ Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW = NILLET RACING = https://www.ellensagentur.se | http://www.cancerstiftelsen.com |
||||||
Jag skulle söka vars spänningsfallet är i stället för att montera dit
ett relä som döljer ursprungs felet. Börja med att mäta över batteriet när du startar och se hur mycket spänningen sjunker vid startögonblicket, plus och minus polen på batteriet, prova även mäta på motorn ifall jordningen till motorn är dålig. Sen är det bara att flytta sig närmare och närmare reläet där du har säger att du har mycket spänningsfall. Kabeln mellan startmotor och generatorn kan man gärna ha lite grövre än vad som satt där från början. _________________ Nisse Holmgren Umeå |
||||||
Skruva banåkabil Bränslepumpsfrågor | 761 besök totalt |